Mi a transzferár-szabályozás lényege?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kiknek kell figyelniük a transzferár szabályokra? Kinek a feladata ismerni és betartani az adózási előírásokat? Milyen határidővel kell transzferár nyilvántartást készíteni és hogyan épül fel egy transzferár dokumentáció? Ezeket a kérdéseket járjuk körbe transzferárazással foglalkozó cikksorozatunk ötödik részében.


Ma már a legtöbb érintett vállalkozás vezetője és könyvelője tudja vagy legalábbis sejti, hogy a transzferár szabályozással foglalkoznia kell. Az álmatlanul töltött éjszakáktól és a sok millió forintos mulasztási bírság tételektől csak akkor tudjuk magunkat megvédeni, ha ismerjük a szabályokat és az előírásokat. Kik azok, akiknek mindenképpen javasolt, hogy kerüljenek tisztába a transzferárazás lényegével?

A vállalatoknál munkaviszonyban foglalkoztatott könyvelők, főkönyvelők, gazdasági vezetők és kontrollerek számára elengedhetetlen, hogy az alapvető információkkal tisztában legyenek. Bármikor fény derülhet arra, hogy a munkáltatónak kapcsolt vállalkozása van, vagy kapcsolt vállalkozást újonnan alapítanak a tulajdonosok, de sokszor kapcsolt vállalati jogviszonyt eredményeznek a gazdasági átalakulások (pl. kiválások, összeolvadások) is. Legyünk résen, és vizsgáljuk meg a munkáltató tulajdonosi körét, valamint a vállalat tulajdonában lévő üzletrészeket. Tájékoztassuk az ügyvezetőt a legfontosabb szabályokról, és osszuk meg vele a kockázatokra vonatkozó információkat.

Könyvelőiroda tulajdonosaként vagy vezetőjeként felelősek vagyunk abban, hogy az adózási kockázatokat feltárjuk és azokról bizonyítható módon tájékoztassuk az ügyfeleinket. Nem intézhetjük el véleményem szerint annyival a transzferárazással történő foglalkozást, hogy a következőket mondjuk:

  • nekem úgyis csak mikrovállalkozói körbe tartozó ügyfeleim vannak!
  • nem ismerem a tulajdonosok további cégeit, nem nálam könyveltetnek!

Felelős gazdasági szakemberként ezeket a kijelentéseket alapos és mélyreható vizsgálat nélkül nem tehetjük meg. Miért? A mikrovállalkozói körbe tartozó vállalkozásokat is érintheti a transzferár szabályozás, és a cégtulajdonosok, cégvezetők figyelmét akkor is fel kell hívnunk a transzferárazásra, ha nincs tudomásunk kapcsolt cégekről, mert egyrészt bármikor kerülhetnek bármely vállalkozással kapcsolt viszonyba, másrészt pedig lehet, hogy például a közeli hozzátartozók céges érdekeltségei között is van kapcsolt vállalat. A könyvelőirodát vezető szakembereknek javasolt áttekinteni az ügyfélkört, kiemelten kezelni azokat az ügyfeleket, vállalkozásokat, ahol kapcsolt vállalkozások vannak vagy lehetnek, és ezen felül minden ügyfelet tájékoztatni – akár hírlevél formájában – a kapcsolt vállalkozásokat érintő feladatokról és a transzferár szabályokról, kockázatokról. Sajnos a tapasztalatok azt mutatják, hogy gyakran marad el még mindig a kapcsolt vállalkozások bejelentése (következménye 500.000 Ft mulasztási bírság) és a transzferár dokumentációk elkészítése (2.000.000 Ft-os mulasztási bírsággal sújtható a hiánya ügyletenként).

Könyvvizsgálóként, jogászként illetve adótanácsadóként kerülhetünk olyan helyzetbe, ahol kapcsolt vállalkozások együttműködéseit szükséges vizsgálnunk, és azzal kapcsolatban kell tanácsot adnunk. Ha nem ismerjük a specialitásokat, a NAV elvárásait és az egyes jogeseteket érintő transzferáras kockázatokat, előfordulhat, hogy valamilyen fontos körülményről nem tájékoztatjuk ügyfeleinket és ezáltal a döntés meghozatalához nem rendelkeznek a vállalkozások kellő információval. Így ha azt látjuk, hogy kapcsolt vállalkozások szerződést szeretnének kötni, módosítani, átalakulni, új vállalkozást alapítani, célszerű azonnal informálni a cégvezetőket és cégtulajdonosokat a várható következményekről. Mi a lényege tehát a transzferár szabályozásnak, miről érdemes tájékoztatni a cégtulajdonosokat, ügyvezetőket?

A kapcsolt vállalkozások közötti elszámoló árakra (transzferárakra) vonatkozó szabályozást az 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról 18.§. tartalmazza (Kapcsolt vállalkozások között alkalmazott árak módosítása).

Főszabályként amennyiben a kapcsolt vállalkozások egymás közötti szerződésükben, megállapodásukban magasabb vagy alacsonyabb ellenértéket alkalmaznak annál, mint amilyen ellenértéket független felek összehasonlítható körülmények esetén egymás között érvényesítenek vagy érvényesítenének (a továbbiakban: szokásos piaci ár), a szokásos piaci ár és az alkalmazott ellenérték alapján számított különbözetnek megfelelő összeggel az adózó az adózás előtti eredményét módosítja (növeli vagy csökkenti).

Az áfa-kötelezettség keletkezésének időpontja és a teljesítés helye

Áfa kiskönyvtárunk negyedik része két kucsfontosságú területet dolgoz fel: az adófizetési kötelezettség keletkezésének időpontjára vonatkozó szabályokat, illetve a teljesítési hely szabályrendszerét. A kiadvány a jogszabályi rendelkezések részletes, magyarázatokkal tűzdelt ismertetésén túl számos példával segíti a jogalkalmazókat.

További információ és megrendelés >>

Hogyan állapítjuk meg a szokásos piaci árat?A szokásos piaci árat a következő módszerek valamelyikével kell meghatározni:

a) összehasonlító árak módszerével, amelynek során a szokásos piaci ár az az ár, amelyet független felek alkalmaznak az összehasonlítható eszköz vagy szolgáltatás értékesítésekor a gazdaságilag összehasonlítható piacon;

b) viszonteladási árak módszerével, amelynél a szokásos piaci ár az eszköznek, szolgáltatásnak független felek felé, változatlan formában történő értékesítése során alkalmazott ár, csökkentve a viszonteladó költségeivel és a szokásos haszonnal;

c) költség és jövedelem módszerrel, amelynek során a szokásos piaci árat az önköltség szokásos haszonnal növelt értékében kell meghatározni;

d) ügyleti nettó nyereségen alapuló módszerrel, amely azt a – megfelelő vetítési alapra (költségek, árbevétel, eszközök) vetített – nettó nyereséget vizsgálja, amelyet az adózó az ügyleten realizál;

e) nyereségmegosztásos módszerrel, amelynek során az ügyletből származó összevont nyereséget gazdaságilag indokolható alapon olyan arányban kell felosztani a kapcsolt vállalkozások között, ahogy független felek járnának el az ügyletben;

f) egyéb módszer alapján, ha a szokásos piaci ár az a)-e) pontokban foglaltak alapján nem határozható meg.

Miről szól a transzferár nyilvántartás készítési kötelezettség?Az adóév utolsó napján kisvállalkozásnak nem minősülő gazdasági társaság, egyesülés, európai részvénytársaság, szövetkezet, európai szövetkezet és külföldi vállalkozó (kivéve a közhasznú non-profit gazdasági társaságot, és azt az adózót, amelyben az állam rendelkezik közvetlenül vagy közvetve többségi befolyással), a bevallás benyújtásáig köteles az e törvény felhatalmazása alapján kiadott miniszteri rendelet előírásai szerint rögzíteni a szokásos piaci árat, az annak meghatározásánál általa alkalmazott módszert, valamint az azt alátámasztó tényeket és körülményeket. Fontos tehát, hogy a társaságiadó-bevallás benyújtásáig, de legkésőbb a tárgyévet követő május 31-ig el kell készíteni a transzferár dokumentációkat! Ha nem tettük meg, pótoljuk vagy vizsgáltassuk felül.

Kinek a feladata elkészíteni a dokumentációkat és kié a felelősség? Korábbi cikkünkben már volt szó arról, hogy a kötelezettségekről történő tájékoztatás a könyvelésért, beszámoló összeállításáért felelős személy feladata. A dokumentációk elkészítésének a felelőssége azonban az ügyvezetőé, tehát neki kell arról gondoskodnia, hogy megtalálja a megfelelő szakembert a kezdetben projekt jellegű, a későbbiekben pedig legalább évente egyszer visszatérő transzferárazási feladatok korrekt és felelősségteljes ellátására. A transzferár nyilvántartások elkészítése tehát nem könyvelői feladat, annak összetettsége és speciális előírásai miatt.

Melyek azok a legnagyobb problémák, amelyekkel a vállalkozások szembe találhatják magukat? A legtöbb esetben a kapcsolt vállalkozások körének felmérése és a transzferár nyilvántartás készítési kötelezettség megállapítása okozza a legnagyobb gondot. A továbbiakban pedig fontos tisztában lenni azzal, hogy a transzferárazáshoz sok olyan információ szükséges, amelynek előállítása, összeállítása nem feltétlenül egyszerű, illetve bizonyos esetekben csak az anyavállalatnál lelhető fel. Ezért fontos a körültekintő tervezés már akkor, amikor még csak tervezzük a kapcsolt vállalkozásokkal történő üzletkötést. A szabályozás az elmúlt években több alkalommal változott, és mivel az adóhatósági ellenőrzésekre egészen 2008-ig visszamenőleg lehet számítani, tisztában kell lennünk az átmeneti szabályokkal is.

Cikksorozatunk következő részében megmutatjuk, hogy épül fel egy transzferár nyilvántartás és milyen formában lehet teljesíteni a transzferár dokumentációs kötelezettséget.

A cikk szerzője Lakatos Zsuzsa transzferár- és adószakértő, a Tax Revolutions Kft. ügyvezetője.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.