Minimálbér: mennyi legyen, mennyi lehet?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Havi tizenötezer forinttal kisebb a jelenleg érvényes minimálbér nettója a KSH által 2009-re számolt létminimumnál. A Napinak nyilatkozók szerint egyhamar nem mutatkozik lehetőség a kiegyenlítésre, mert a minimálbér jelentős emelése többek közt a munkanélküliség emelkedésével is járna.

Továbbra is jócskán alulmúlja a minimálbér a KSH által számított létminimumot: az előbbi nettó összege jelenleg mintegy hatvanazer forint körül van, míg az utóbbi a 2009-es adatok szerint – egyfős háztartást alapul véve – 75 ezer forint volt havonta. (Egy felnőtt és egy gyermek létminimuma 123,8, ami egy további kiskorú eltartásával 161 ezer forint fölé nő, míg két felnőtt és két gyermek létminimuma már meghaladja a 217 ezer forintot. További részleteket erről itt olvashat.) A munkaadók, a munkavállalók és a kormány részben eltérően látják a különbség okait, ám abban egyetértenek, hogy egyhamar nem mutatkozik lehetőség a kiegyenlítésre.

Milyen minimálbér az, amely még a létminimumot sem fedezi? – sommázta a munkavállalói oldal egyik legnagyobb problémáját Hódi Zoltán, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) bérpolitikai ügyvivője.

Hozzátette: a szakszervezetek régóta arra törekszenek, hogy a nettó minimálbér érje el a létminimumot, de tekintettel kell lenni a foglalkoztatottságra és a versenyképességre is, hiszen van, ahol nem tudnák kigazdálkodni az emelést. A szakszervezetek mindemellett a jövő évre vonatkozó bértárgyalásokon is figyelembe veszik majd a KSH által számított értéket, az inflációval kigazítva. Hódi szerint továbbra sincs az OÉT mindhárom oldala által elfogadott számítási alap, így jobb híján veszik figyelembe a statisztikai hivatal számait.

Ugyanígy a foglalkoztatottság és a versenyképesség szempontjaival érvelnek a munkaadók és a kormányzat is. Egy túlfeszített minimálbér-emelés mindig azzal a kettős kockázattal is jár, hogy elbocsátásokat eredményez, illetve elősegíti a feketefoglalkoztatás térnyerését – mondja Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) elnöke. Az emelés további mellékhatása, hogy azoknál a cégeknél, ahol sok a minimálbéres, esetleg nem marad forrás a kvalifikáltabb dolgozók fizetésének növelésére, azaz csökken a munkabér-differenciálás ösztönző szerepe.

A Nemzetgazdasági Minisztérium minimálbér-tárgyalások során folyamatosan vizsgálja a létminimum szintjét, illetve a két mutató egymáshoz viszonyított arányát – közölte kérdésünkre a szaktárca. A minimálbér megállapítása során azonban nem csak a munkavállalók megélhetési szükségletét mérlegelik, hanem a foglalkoztatás színvonalához fűződő érdekeket is. Továbbá azt a körülményt is számításba kell venni – hangsúlyozza a minisztérium -, hogy a minimálbér egy bérskála talppontjának tekinthető és közgazdaságilag teljesen indokolt, hogy a betöltött munkakör képzettségi igénye, fizikai nehézsége, felelősségi stb. feltételei szerint egy egészséges béreloszlás alakuljon ki a gazdaságban, és a munkáltatók ne kényszerüljenek minimálbéren fizetni azokat a munkavállalóikat is, akiknek a munkáját annál magasabb bérrel indokolt honorálni.

Miért kisebb a létminimum, mint a minimálbér?

Arra a kérdésre, hogy a nettó minimálbér miért kisebb a létminimumnál, eltérő válaszokkal szolgáltak a megkérdezettek.

A VOSZ elnöke szerint az eltérés azt mutatja, hogy beteg a gazdaság, hiszen míg a létfenntartás költségei az EU-átlag közelében van Magyarország, addig az egy főre jutó GDP-tekintetében hazánk csak a 21. helyen áll. Dávid szerint bár jogos a lét- és a bérminimum közötti eltérés okainak boncolgatása, mégsem hiszi, hogy a vállalkozásoknak kellene megoldania egy társadalompolitikai problémát.

Hódi szerint bár a rendszerváltás előtti, a Nyugathoz mért különbség csökkent, a kelet-közép-európai országokban a tőke egyszerűen nem hajlandó többet fizetni a munkaerőért. A munkaadók ráadásul a legrosszabb jövedelemtermelő ágazatok teherbíróképességéhez viszonyítják a minimálbért, így ez a szűk keresztmetszet lehúzza az átlagértéket, holott volnának olyan szektorok, amelyek bőven elbírnák a magasabb bérminimumot, így az országos átlag is lehetne magasabb – vélekedett az MSZOSZ ügyvivője. Hozzátette: az is gondot jelent a munkavállalói oldal számára, hogy nálunk jóval nagyobbak a keresetkülönbségek, mint az EU-ban, miközben a magyar minimálbér közelebb van az uniós átlaghoz, mint a bérszínvonal.

A szaktárca azt hangsúlyozza, hogy létminimumhoz szükséges anyagi források előteremtésében a minimálbéren kívül más tényezőknek is szerepe van. Például, ha többkeresős a család, akkor nem közömbös, hogy a másik keresőnek mennyi a jövedelme, illetve javítják a képet a szociális transzferek is. A minisztérium szerint nem véletlen, hogy a létminimumhoz viszonyított értékhez képest lényegesen nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a minimálbérnek az országos átlagbérhez mért arányának. Ilyen viszonylatban – miközben a hazai minimálbér nettó összege kétségtelenül elmarad a létminimumtól – a magyar minimálbérnek az országos átlagbérhez viszonyított aránya belesimul az európai trendekbe. Bruttó alapon számolva a magyar adat jelenleg 36 százalék, míg a minimálbért alkalmazó uniós országok megfelelő adata 30 és 50 százalék között szóródik.

Mekkora lesz az őszi emelés?

Az ősszel esedékes OÉT-tárgyalások előtt Dávid elmondta, hogy a munkaadói oldal csak akkor tud akkor konkrét minimálbér-emelési ajánlatot tenni, ha már ismert a jövő évi költségvetési politika, látható a gazdasági pálya, mutatkozik előrelépés a termelőágazatokban és a GDP is emelkedésbe kezd. Az a 2003-2006 közötti folyamat nem fordulhat elő mégegyszer, hogy a reálkeresetek kétszer olyan gyorsan nőjenek, mint a GDP – hangsúlyozta az elnök.

Hódi szerint a szakszervezetek az elmúlt két év minimálbér-tárgyalásainak eredményével nem voltak megelégedve, hiszen a kialkudott emeléssel együtt csökkent a legkisebb fizetés reálértéke. Az ügyvivő utalt arra a gyakorlatra, hogy a munkaadói oldal ajánlata és a munkavállalói oldal követelése között valahol félúton szokott létrejönni a megállapodás. A megegyezést nem is lehet sokáig húzni, hiszen ha december 31-éig nem jön létre a paktum, akkor marad a korábbi minimálbér-szint.

Ha a gazdaságnak jobban megy, akkor a minimálbér és a létminimum aránya javítható – véli a tárca. Ilyen szempontból az utóbbi évek nem kedveztek a kívánatosnak tekinthető célnak: a minimálbér csak szerényen volt növelhető, miközben a létfenntartási költségek növekedése miatt a létminimum jelentősen emelkedett. A gazdaság stabilizálásával, majd a növekedés újraindításával várhatóan újra javulnak az esélyei annak, hogy a nettó minimálbér közelítsen a létminimumhoz – bizakodik a minisztérium.

Forrás: Napi Online


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.