Panszkodó ügyfelek: lecsapott a PSZÁF


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Több bírságot is kirótt a CIB Bankra és az Erste Bankra az ügyfélpanaszok nyomán lefolytatott fogyasztóvédelmi eljárásai után a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF); a határozatok korábban születtek, de csak a napokban hozták nyilvánosságra azokat. A PSZÁF banktitok megsértése és panaszkezelési határidők be nem tartása miatt pénzügyi vállalkozásokat is megbírságolt.

A CIB Bankot arra szólította fel a felügyelet, hogy az ügyfelek által kezdeményezett tranzakciók végrehajtása során a jogszabályban előírt szakmai gondossággal járjon el, egyben a vonatkozó jogszabály megsértése miatt 400 ezer forint bírság megfizetésére kötelezte a pénzintézetet. Ugyanabban a határozatban további 100 ezer forintos bírság mellett arra is felszólította, hogy a panaszok kezelése során az előírt határidőben tegyen eleget írásbeli válaszadási kötelezettségének.

A bank ügyfele azt kifogásolta, hogy az általa államkötvényre adott eladási megbízás rendszerhiba miatt csak a harmadik napon valósult meg.

A PSZÁF megítélése szerint a CIB Bank nem a kellő szakmai gondossággal járt el, mert nem végezte el manuálisan az ügyfél által kért tranzakció rögzítését akkor, amikor egyértelművé vált, hogy a rendszerhiba továbbra is fennáll. A CIB kompenzációként 10 ezer forintot írt jóvá az ügyfél számláján, amit a felügyelet a 400 ezres bírság kiszabásakor enyhítő körülményként vett figyelembe.

Egy másik esetben 500 ezer forint fogyasztóvédelmi bírság megfizetésére kötelezte a CIB-et a PSZÁF. A bank ugyanis annak ellenére fogadott be és teljesített az ügyfél számlájának terhére azonnali beszedési megbízást, hogy az annak alapjául szolgáló bírósági ítélet végrehajtásának feltételei a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló törvény (Pfsztv.) 2009. november 1-jei hatályba lépését megelőzően nem álltak fenn hiánytalanul, ugyanis a teljesítési határidő addig még nem telt el.

A bank a hibáját elismerte, a jogsértő állapotot megszüntette, és intézkedett az ügyfél számlájáról jogtalanul beszedett összeg megtérítéséről is, amit a felügyelet a bírság összegének meghatározásakor figyelembe vett.

Az Erste Bankra két határozatban 100-100 ezer fogyasztási bírságot rótt ki a felügyelet, s mindkét esetben az írásbeli panaszok határidőre való megválaszolására szólította fel. A bank az egyik esetben egy hozzá 2009 áprilisában benyújtott panaszra csak 2009 decemberében adott választ.

A PSZÁF banktitok megsértése és panaszkezelési határidők be nem tartása miatt pénzügyi vállalkozásokat is megbírságolt.

A Lombard Lízing Zrt.-re egymillió forint fogyasztóvédelmi bírságot rótt ki a felügyelet, felszólítva a banktitokra vonatkozó rendelkezések betartására. A panaszt tevő ügyfél egy lízingszerződésnél garantőr/készfizető kezesi szerződést kötött a pénzügyi céggel, amely őt tévesen két társasággal kötött lízingszerződésnél is garantőrként rögzítette. A téves adatrögzítés miatt a Lombard Lízing mindkét társaság esetében a tartozás rendezésére szólította fel az ügyfelet, aki az adminisztrációs hiba miatt a két szerződéssel érintett cég banktitoknak minősülő adatait megismerte. A felügyelet a bírság kiszabásakor súlyosbító körülményként értékelte, hogy a pénzügyi cég több alkalommal is megsértette a banktitokra vonatkozó rendelkezéseket, együttműködési magatartását pedig enyhítő körülményként értékelték.

A Lombard Lízinget egy másik határozatában 200 ezer forint fogyasztóvédelmi bírság megfizetésére kötelezte a PSZÁF, s felszólította, hogy panaszkezelése során maradéktalanul tartsa be a válaszadási határidőt. Az ügyfél azt kifogásolta, hogy 2009 novemberében küldött megkeresésére a cég csak a levél 2010 áprilisában történt ismételt megküldése után adott írásos választ. A társaság arra hivatkozott, hogy a levél rossz minőségben érkezett meg hozzá, ezért telefonon próbálta az ügyfelet elérni a levél ismételt elküldése érdekében, a beszélgetéseket azonban nem rögzítették. A felügyelet súlyosbító körülményként értékelte, hogy a cég a panaszos levél újbóli megküldése érdekében nem próbálta meg írásban felvenni a kapcsolatot az ügyféllel, és csak a levél ismételt megküldése után adott írásbeli választ részére.

A Lombard Finanszírozási Zrt.-nek is 200 ezer forint fogyasztóvédelmi bírságot kell fizetnie, mert a panaszt tevő ügyfél panaszos levelére nem kapott írásos választ. A felügyelet a panaszkezelési határidő betartása mellett arra is felszólította a céget, hogy a postázás időigényét figyelembe véve küldje ki a havi törlesztő részletek megfizetéséhez szükséges fizetési értesítő leveleket, valamint az átutaláshoz szükséges csekkeket. A bírság összegének megállapításakor súlyosbító körülmény volt, hogy a cég nem első alkalommal mulasztotta el a panaszos levelekre vonatkozó válaszadást.

A panaszügyek helytelen kezelése miatt rótt ki a Korona Kredit Zrt.-re is 100 ezer forint bírságot a PSZÁF. Mint a felügyelet megállapította, a társaság levelében elmulasztott tájékoztatást nyújtani arról, hogy az ügyfél az elutasított panasszal kapcsolatosan a felügyelet vagy a békéltető testület eljárását kezdeményezheti, továbbá nem adta meg a szervezetek levelezési címét. A bírság mértékének megállapításánál a PSZÁF figyelemmel volt a pénzügyi cég eljárás során tanúsított együttműködő magatartására.

Forrás: Privátbankár.hu


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.