Promóciók, marketingakciók és nyereményjátékok adózása


A marketingakciókkal a cégek komoly adókockázatoknak is kitehetik magukat – az RSM blogbejegyzése.

Egyre több marketingakció zúdul a fogyasztók nyakába: a cégek kuponokkal, pontgyűjtő akciókkal, ingyenes szolgáltatásokkal, kedvezményekkel és nyereményjátékokkal igyekeznek a vevőket motiválni, elkötelezettségüket erősíteni, főleg az év végi időszakban. A marketingakciókkal azonban a cégek komoly adókockázatoknak is kitehetik magukat, hiszen amit a marketingrészleg kitalál, azt a pénzügyeseknek kell úgy elszámolnia, hogy megfeleljen az adójogi előírásoknak. Összegyűjtöttünk néhány tipikus esetet arra, hogy melyek a marketingakciók, promóciók legnagyobb adóbuktatói!

Promóciók, marketingakciók, nyereményjátékok és az adózás

Számos, fogyasztási cikkek gyártásával és forgalmazásával foglalkozó vállalat, különösen az FMCG szektorban, indít marketingakciókat, promóciókat a vásárlások ösztönzésére. A cégek a kuponok átadásával, pontgyűjtő akciókkal, ingyenes szolgáltatásokkal, vagy kedvezményekkel, mellyel a fogyasztóikat igyekeznek motiválni, elkötelezettségüket erősíteni, sokszor komoly adókockázatoknak is kiteszik magukat, ha az akció nem felel meg adójogi szempontból a feltételeknek, például nem alkalmazhatók rájuk az adóalapcsökkentés szabályai.

Tipikus adózási problémák a marketingakciók során

Vegyünk néhány hétköznapi példát, amikor egy egyszerű marketingakció mögött is adókockázat húzódhat!

1.Törzsvásárlói akciók

Tipikus eset, amikor egy termék gyártója vagy forgalmazója pl. egy pékség, egy olyan törzsvásárlói pontgyűjtő akciót működtet, ahol a pontok nem csak a pékségben, hanem a vele egy épületben működő zöldségesnél is beválthatóak. Vajon ezek a cégek egymás közt elszámolják a beváltott törzsvásárlói pontokat? Vagy ennek hiányában komoly adókockázatokat generálnak, anélkül, hogy tudnának róla?

2.Egyet fizet kettőt kap akciók

De nem kell ilyen messzire menni ahhoz, hogy adózási problémába fussunk: az egyet fizet kettőt kap akció nagy kérdése például, hogy kezelhető-e mennyiségi engedményként, hiszen annak szigorú szabályai szerint egy előzetes beszerzéshez kell kapcsolódnia. Ráadásul a mennyiségi engedmény a törvény szövege szerint mindig az árra vonatkozik, és nincs egyértelmű álláspont arra, hogy az egyet fizet kettőt kap akciókban a két termék van féláron vagy a második termék ingyen. Bár pénzügyi szempontból ennek a kérdésnek nem igazán van jelentősége, adózási szempontból ezen múlhat az adókötelezettség.

3.Nyereményjáték

Sokszor találkozhatunk olyan akciókkal is, amikor egy vásárlást követően a blokkon található azonosító feltöltésével nyerni lehet különböző ajándéktárgyakat. Bár ránézésre nem tűnik másnak, mégis különbözik adójogilag egy ilyen promóció attól az akciótól, amikor az áruház előterében lehet részt venni egy nyereményjátékban, melyen szintén ajándéktárgyakat lehet nyerni.

A marketingakciók apró változtatásával sokszor adózási szempontból sokkal jobb megoldásokat lehet elérni- hangsúlyozzák az RSM Hungary szakemberei.

4.Kóstoltatás

Az áruminta kapcsán régóta visszatérő kérdés, hogy mi minősülhet árumintának. Valóban csak a kereskedelmi forgalomba hozottnál kisebb kiszerelésben legyártott terméket lehet árumintaként szétosztani? Illetve hogyan értelmezhető a törvényi definíció azon megfogalmazása, hogy az áruminta csak a termék bemutatásra lehet alkalmas? Hiszen egy új termék kóstoltatásakor a potenciális vevőknek átadott kis pohárnyi termék fogyasztásra is alkalmas, nem csak az áru bemutatására. További jogbizonytalanságot kelt, hogy áruminta csak a végső fogyasztónak adható, tehát az olyan gyártócégek, melyek nem forgalmazzák termékeiket a végső fogyasztóknak, elvileg nem adhatnak át árumintaként terméket a kereskedőknek vagy a reklámügynökségeknek?

5.Gyártói kedvezmények

Külön  kategóriát képeznek, és ezért nagy körültekintéssel kell eljárni azokban az esetekben, amikor nem közvetlenül a kereskedő ad engedményt vagy ajándékot a vásárlóinak, hanem azt például a gyártó nyújtja. Ilyenkor mindig javasoljuk, hogy tanácsadó bevonásával elemezzék végig a tervezett ügyletet, mert utólag sokkal nagyobb költségei lehetnek a promóciónak, amennyiben nem megfelelően kezelik az ügylet adókötelezettségeit.

Promóciók, marketingakciók és  nyereményjátékok tipikus áfa, ipa, szja és egyéb adózási kockázatai

És hogy pontosan milyen adókockázatok merülnek fel? 

  • Ajándéktermékekkel vagy nyereményekkel kapcsolatosan gyakran felmerül kérdésként, hogy kell-e áfát fizetni az átadónak az ingyenes termékátadás után, de ugyanígy megvizsgálandó, hogy elszámolhatja-e az átadó a grátiszterméket az iparűzési adóalapot csökkentő tételként.
  • Meg kell vizsgálni azt is, hogy a juttatás miatt nem keletkezik-e bevétele magánszemélynek, melyet közvetve vagy közvetlenül a gyártó- ill. forgalmazó cég juttat, és válik ilyen módon kifizetővé egy promóció miatt. Ebben az esetben nem csak a személyi jövedelemadó, illetve a szochó-kötelezettség merülhet fel, de komoly adminisztrációs kötelezettségekkel is járhat a tervezett akció (pl. M30-as igazolások kiállítása).

Amennyiben egy cég nem megfelelően jár el a promóció során, előfordulhat, hogy az adóhatóság az ingyenesen átadott termék / ajándéktárgy után áfa fizetési kötelezettséget állapít meg, és a hiányzó áfa összegének feléig még adóbírságot is kiszabhat. Még súlyosabb lehet a helyzet, ha a végső fogyasztóknál az adott termék / ajándéktárgy adóköteles bevételnek minősül, mivel ilyenkor az áfán felül még kifizetői személyi jövedelemadó- és szociális hozzájárulási adóhiány is felmerülhet.

Hogyan kerülhetőek el az adókockázatok a marketingakciók, promóciók során? Erről olvashat még az RSM blogbejegyzésében.

A bejegyzés szerzője Bíró Ágnes, az RSM Hungary vezető tanácsadója. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 23.

eÁFA: duplázódik az adatszolgáltatási hiba büntetésének felső határa

A NAV eÁFA rendszerében július 1-jétől elérhető az önellenőrzés funkció, míg adatszolgáltatási hibák esetén augusztus 1-jétől a mulasztási bírság felső határa megduplázódik. A PwC közleménye az eÁFA bevezetésének tapasztalatairól, kihívásairól, valamint a rendszer fejlesztésének további elemeiről.