Reklámadó: kezdődik a bevallási hajsza


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Pénteken hatályba lépett a reklámadóról szóló törvény, amely szerint jövő csütörtökig be kell vallani az éves adót, és a felét be is kell fizetni. Sokak számára megnyugtató, hogy az adófizetésre nem kötelezett cégeknek bevallást sem kell készíteniük, viszont az iparág mostantól nyilatkozatok gyűjtésébe kezdhet. Az Adó Online tanácsokat ad a bevallási hajsza kezdetén.


A pénteken, augusztus 15-én hatályba lépő jogszabály alapján a reklámadót a NAV honlapján szintén péntektől elérhető 1494 jelű nyomtatványon kell bevallani; ez szolgál önellenőrzésre és pótlásra is.

Azonnali teendők

A nyomtatvány kitöltési útmutatójában a NAV egyértelműsíti: adófizetésre nem kötelezett adóalanyoknak adóelőleget sem kell fizetniük, és bevallást sem kell tenniük. Emlékeztetőül: évi 500 millió forint reklámbevétel alatt nem kell reklámadót fizetni (az adó kulcsa 0 százalék), valamint ha a reklám közzétevője erről nyilatkozatot nem bocsát ki (pl.: Google, Facebook), akkor a reklámadó alanya a reklám megrendelője, de csak akkor, ha havonta összesen több mint 2,5 millió forintot költ el ezen a módon reklámra – erről részletesen később szólunk.

A reklámadó-előleget (később ennek kiegészítését, majd az adó teljes összegét) a 10032000-01079081-es költségvetési számlára kell befizetni, melynek neve „NAV Reklámadó bevételi számla”, az adónemkód pedig 300.

Az adó alanyainak idén kivételesen augusztus 20-ig kell megállapítaniuk és bevallaniuk egész éves adójukat, amit két egyenlő részletben, augusztus 20-ig és november 20-ig kell befizetniük; mivel augusztus 20-a munkaszüneti nap, így a bevallást és az első részlet befizetését augusztus 21-ig kell megtenni. Az adóelőlegeket ezután decemben 20-ig kell kiegészíteni az adóévi várható fizetendő összegre.

A legfontosabb módosítás

A július 15-i Magyar Közlönyben megjelent módostások érdemben írták át a már elfogadott jogszabályt.

Itt került a törvény szövegébe a nyilatkozat, amelynek gyűjtése adótanácsadók véleménye szerint nemcsak kötelező, hanem elemi érdeke is az érintetteknek. A törvény szerint a reklámadó alanyainak a reklám közzétételének ellenértékéről szóló számlán (vagy más okiraton) nyilatkozniuk kell arról, hogy az adókötelezettség őket terheli.

Amennyiben ez a nyilatkozat elmarad, akkor a reklám megrendelője válik az adó alanyává, méghozzá akkor, ha az általa reklámra költött összegek havi összértéke meghaladja a 2,5 millió forintot; ilyenkor az összeghatárt meghaladó rész 20 százaléka az adó, amelyet a tárgyhónapot követő hó 20-ig kell bevallani és megfizetni. Az elsőre nehezen érthető szabályok nyilvánvalóan olyan szolgáltatókra vonatkoznak, mint a hazai onlne reklámpiaci tortából egyre nagyobb szeletet kihasító Google és Facebook: a két világcég például nyilván nem fog nyilatkozatot adni arról, hogy magát a magyar reklámadó alanyának tekinti, így az itt elköltött hirdetések után – a havi 2,5 milliós összeghatár felett – a reklámozó fizet.   

A nyilatkozatok gyűjtése azoknál a cégeknél is nagy jelentőséggel bír, amelyek nem fizetnek reklámadót, így adóbevallást sem tesznek: revízió esetén a nyilatkozatok igazolják, hogy a reklámadó-bevételük nem érte el az adóköteles szintet. Mivel a törvény augusztus 15-től hatályos, indulhat a nyilatkozatok gyűjtése.

Az egy hónapja kihírdetett törvénymódosítás a fentieken túl bevonja a jogszabály fogalmi körébe a reklámértékesítő ügynökségeket, és pontosítja, hogy az idei adóalap miként és mennyivel csökkenthető: e szerint „Az  adóalany csökkentheti a  2014. évben kezdődő adóév adóalapját – legfeljebb annak erejéig – a  társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 17. § (1) bekezdése vagy az Szja tv. 49/B. § (7) bekezdése szerinti elhatárolt veszteség 50%-ával, feltéve, hogy a  2013. évben kezdődő üzleti évben az  adóalany adózás előtti eredményének összege nulla vagy negatív”. A módosítás ezen túl pontosítja a reklámadó alanyainak körét és az adóalap fogalmát is.

Áfa törvény és számlázás szabályainak gyakorlati alkalmazása

Ízelítő a tematikából:

  • Gyűjtő számla
  • Számla korrekciók szabályai
  • Az adóalap meghatározása, valamint az adóalap utólagos csökkenésének esetei és elszámolása
  • A külföldi fizetőeszközben kifejezett ellenértékes ügyletről kibocsátott számla sajátossága

Előadó: Sike Olga főosztályvezető-helyettes, NAV

Bővebb információ és jelentkezés>>

Büntető progresszivitás

A gyors és érdemi változtatás nem módosított a reklámadó keményen progresszív kulcsain; ezek szerint az adó mértéke

  • az adóalap 0,5 milliárd forintot meg nem haladó része után 0 százalék,
  • az adóalap 0,5 milliárd forintot meghaladó, de 5 milliárd forintot meg nem haladó része után 1 százalék,
  • az adóalap 5 milliárd forintot meghaladó, de 10 milliárd forintot meg nem haladó része után 10 százalék,
  • az adóalap 10 milliárd forintot meghaladó, de 15 milliárd forintot meg nem haladó része után 20 százalék,
  • az adóalap 15 milliárd forintot meghaladó, de 20 milliárd forintot meg nem haladó része után 30 százalék,
  • az adóalap 20 milliárd forintot meghaladó része után 40 százalék.

A kapcsolt vállalkozások adóalapját össze kell vonni, és az adót ennek arányában kell elosztani a társaságok között, hogy a cégek szétdarabolásával az adót ne lehessen csökkenteni.

Saját célú reklám közzététele esetén az adó alapja a reklám közzétételével kapcsolatban közvetlenül felmerült költség.

Cikkünk írásakor egyébként még nem állt rendelkezésre egységes törvényszöveg; az eredeti jogszabályt itt találja, érdemi módosítását pedig itt.

Változhat még

Az internetes tartalomszolgáltatók nem veszik ki részüket a közteherviselésből, ezért újabb változások lesznek a reklámadóról szóló törvényben – mondta  L. Simon László, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára a Napi Gazdaságnak. A politikus – aki a reklámadó beterjesztője – korábban még egyértelműbben fogalmazott az Országgyűlés törvényalkotási bizottságának ülése után, amikor azt mondta: előterjesztésének eredeti célja, hogy multinacionális internetes cégeketet – amelyek a nem növekvő magyar reklámköltésből egyre nagyobb szeletet hasítanak ki – rávegye az adófizetésre.

A politikus által nemzeti protekcionizmusnak nevezett adópolitikai cél megvalósítása szép feladat, mert a nemzetközi internetes óriáscégek saját hazájukban sem jeleskednek az adófizetés terén.

Adómozaik 2015

1. nap – 2014.11.24.

10.00-11.00 – Art – Dr. Kovács Ferenc
11.00-12.00 – Tao – Dr. Németh Nóra
12.00-13.00 – ebédszünet
13.00-14.00 – Számvitel – Tóth Mihály
14.00-15.30 – ÁFA – Sike Olga

2. nap – 2014.11.25.

10:00-11:30 – Tb, ellátások – Farkasné Gondos Krisztina
11.30-11.45  – szünet
11:45-13.15  – Járulékok – Széll Zoltánné
13:15-14:15 – ebédszünet
14.15-15.45 – SZJA – Dr. Andrási Jánosné

Helyszín: Lurdy Konferencia és Rendezvényközpont


Kapcsolódó cikkek

2024. július 1.

Árfolyam az áfában (XXIV. rész)

A cikksorozat záró része az IOSS rendszer árfolyamkérdéseivel kapcsolatos példákat mutat be, valamint kitér arra, hogy milyen árfolyamra vonatkozó előírások irányadóak, ha az ügyletről nem számla, hanem nyugta készül.

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.