Reklámadó – volt, van és lesz


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Tekintettel arra, hogy az Európai Bizottság két szervezeti egysége is vizsgálta a magyarországi reklámadót, szükség volt a jogszabályi előírásainkon módosítani.  Nemrég látott napvilágot a jelenleg kihirdetésre váró törvényjavaslat, mely „a kecske is jól lakjon és a káposzta is megmaradjon” elvet követi. A módosítás célja, hogy a reklámadó uniós jogi aggályok nélkül fennmaradhasson, miközben az államháztartási bevételek se csorbuljanak. Ez egyetlen dolgot jelent az adózók számára: egyre többen lesznek kötelezettek. Jelen cikkünkben a reklámadó változásait tekintjük át részletesen.


Reklám közzétételének megrendelése esetén – mely talán a legtöbb adózót érintheti – fontos változás, hogy az adó mértéke 20%-ról 5%-ra fog mérséklődni. Az új mértéket a kihirdetés napját követő 31. naptól lehet majd alkalmazni.

Az idei évi változásoknak köszönhetően a reklám közzétételének megrendelőjének nyilatkozat hiányában további két lehetősége is van arra, hogy mentesüljön a reklámadó fizetési kötelezettség alól. Az egyik, ha hitelt éremlő módon (például tértivevénnyel, olvasási nyugtával stb.) igazolni tudja, hogy a közzétevőtől kérte a nyilatkozat kiadását, de azt a számla, számviteli bizonylat kézhezvételétől számított 10 munkanapon belül nem kapta meg, és ezt a tényt, a megrendelő kötetlen formában bejelenti az állami adóhatósághoz. A másik mentesülési lehetőség, ha a reklám közzétevője a megrendelés időpontjában szerepel az adóhatóság honlapján közzétett nyilvántartásban. Ha egyik lehetőséggel sem tud élni, abban az esetben köteles a megrendelő a reklám közzététel havi összesített ellenértékének 2,5 millió forintot meghaladó része után reklámadót fizetni.

A megrendelő adózásához kapcsolódik a módosító törvény társasági adót érintő része. E tekintetben pozitív változás, hogy kizárólag abban az esetben lesz köteles az adózó növelnie a társasági adó alapját, ha reklám közzététel megrendelésével kapcsolatos költségei éves szinten a 30 millió forintot meghaladják, és nem rendelkezik a szükséges nyilatkozattal. Ez a szabály a törvényjavaslat hatályba lépése napját követő naptól fog élni és akár 2014. augusztus 15-ig visszamenőleg is alkalmazható lesz.

Fontos megjegyezni, hogy 2015 óta reklám közzétételének megrendelése esetén, ha az adózó nem kap a közzétevőtől nyilatkozatot, akkor a fentiekben bemutatott lehetőségek a társasági adó kötelezettség alóli mentesülést is biztosítják. A módosító törvény azonban nem terjed ki ezen két lehetőségre – lévén ezek múltbeli visszamenőleges alkalmazása gyakorlati problémákba is ütközne – így a 2014. adóév kapcsán egyedül a nyilatkozat léte, vagy a fenti értékhatár mentesíthet a társasági adóalap növelés alól. Az idei évben azonos értékhatár vagy az ismertetett három opciók egyike is képes „felmenteni” a reklámot megrendelőt a társasági adóalapjának növelése alól.

Mivel az új jogszabály nem kerül kihirdetésre a társasági adóbevallás benyújtásának határidejéig, így a 2014. évre vonatkozó kedvezőbb szabállyal valószínűleg kizárólag önellenőrzés keretében tudnak majd az adózók élni.

Reklám közzététele, illetve a saját célú reklámok esetében is fontos változást ígér a törvényjavaslat. A rossz hír, hogy a 0% kulcsú adóalap értékhatára 500 millió forintról 100 millió forintra mérséklődik, majd e fölött 5,3% lesz az adó mértéke, így várhatóan többen számolhatnak adófizetési kötelezettséggel, illetve sokan magasabb adóteherrel nézhetnek szembe. A jó hír viszont az 5 milliárd forintot meghaladó adóalappal bíróknak, hogy az egykulcsos adónak köszönhetően, ők csökkenő adótehernek örülhetnek.

Ezen új adómértékek szintén a kihirdetés napját követő 31. naptól alkalmazandóak, viszont lehetőség van azokat visszamenőlegesen, akár már 2014. augusztus 15-étől is alkalmazni. Aki számára tehát az új szabályok kedvezőbbek, azoknak lehetőségük lesz azokat a reklámadó hatályba lépésének napjáig visszamenőlegesen alkalmazni, akiknek viszont kedvezőtlenebb – például akik az alacsonyabb adóalap sávhatár miatt adófizetési kötelezettséggel fognak szembe nézni – nekik elegendő a kihirdetés napját követő 31. naptól e szerint számítaniuk az adójukat.

Reklám közzététele, illetve a saját célú reklám esetén a kapcsolt vállalkozásokra vonatkozó adóalap összeszámítási szabályok is enyhülnek. A törvény módosításának értelmében kizárólag akkor lesz szükséges az összeszámítást elvégezni, ha a reklámot közzétevők közti kapcsolt vállalkozási viszony 2014. augusztus 15-ét követően szétválás miatt jött létre. A módosítás célja a reklámadót ily módon elkerülni igyekvő vállalkozások megadóztatása. Ez a szabály az adómérték változásával együtt lép életbe és szintén akár visszamenőleges hatállyal is alkalmazható lesz.

Összefoglalóan leszögezhető, hogy sokak örülnek, talán még többen pedig bosszankodnak a megszavazott változások miatt, de egy biztos: reklámadó volt, van és lesz.

 A cikk szerzője az UCMS Group Hungary (Molnár Anett).


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.