Reprezentáció és üzleti ajándék


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Január elsejétől megszűnt a természetbeni juttatás fogalma, emiatt megváltoztak a reprezentáció és az üzleti ajándék szabályozása is. Az Adó szaklap 2011/6. számában megjelent írás az idei évre vonatkozó adózási tudnivalókat ismerteti.

Az elkülönülten adózó jövedelmek körében, a nem pénzben adott juttatások esetében az adó levonása nem lehetséges. Ezért a leggyakoribb ilyen juttatásokra (lényegében az eddigi természetbeni juttatásokra) vonatkozóan továbbra is az, az elv érvényesül, hogy minden közterhet a juttatónak (kifizetőnek, munkáltatónak) kell viselnie. Az Szja-törvény 69-71. §-ában nevesített juttatások után a 16 százalékos mértékű adó a kifizetőt (juttatót) terheli, nem képeznek társadalombiztosítási (tb) járulékalapot, de a kifizetőnek – a béren kívüli juttatások kivételével – 27 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást (eho) is fizetnie kell.

A munkavállalók javadalmazásában szokásosan az ún. cafetéria keretében adott béren kívüli juttatások továbbra is kedvezményesek, ezek után a 16 százalékos adón kívül sem a juttatót, sem a magánszemélyt nem terheli más kötelezettség. Ezek lényegében azonos feltételekkel és értékbeli korlátozással adhatók kedvezményesen [Szja-tv. 71. §]. Ide tartozik az üdülési csekk juttatása vagy kedvezményes üdültetés évente a minimálbér mértékéig; az iskolakezdési támogatás évente a minimálbér 30 százalékáig; a helyi utazási bérlet juttatása; az iskolarendszerű képzés átvállalt költsége évente a minimálbér két és félszereséig; a szövetkezet közösségi alapjából nem pénzben juttatott jövedelem évente a minimálbér 50 százalékáig; a munkáltatói hozzájárulás az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztár(ak)ba havonta a minimálbér 50 százalékáig; a munkáltatói hozzájárulás az önkéntes kölcsönös egészségpénztár(ak)ba/önsegélyező pénztár(ak)ba havonta a minimálbér 30 százalékáig; a foglalkoztatói hozzájárulás a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézménybe havonta a minimálbér 50 százalékáig.

A kifizető adókötelezettsége mellett további – nem kedvezményezett – juttatások is adhatóak [Szja-tv. 70. §]. Változatlan feltételekkel ide tartozik a hivatali, üzleti utazáshoz kapcsolódó étkezés vagy más szolgáltatás nyújtása; a cégtelefon magáncélú használata miatt keletkező adóköteles bevétel; az adóköteles díjú csoportos biztosításokra a kifizető által fizetett díj. Ugyancsak a kifizető adó- és eho-kötelezettsége mellett adhatók egyes olyan juttatások is, amelyek esetében a kifizető rosszhiszemű vagy jogszerűtlen eljárása következtében az adóalap 50 százalékát kitevő mulasztási bírság szabható ki [Szja-tv. 70. § (3) bekezdés]. Ilyenek a csekély értékű ajándék-juttatás; az olyan ingyenes vagy kedvezményes termék, szolgáltatás révén juttatott adóköteles bevétel, amelynek igénybevételére egyidejűleg több magánszemély jogosult, és a kifizető – jóhiszemű eljárása ellenére – nem képes megállapítani az egyes magánszemélyek által megszerzett jövedelmet; a kifizető által egyidejűleg több magánszemély (ideértve az üzleti partnereket is) részére szervezett, döntően vendéglátásra, szabadidőprogramra irányuló rendezvény, esemény költségeinek vállalása; a jogszabályi rendelkezés alapján átadott termék, nyújtott szolgáltatás; a kifizető által ismeretlen magánszemélyeknek adott, a minimálbér 1 százalékát meg nem haladó egyedi értékű reklámcélú vagy egyéb ajándék juttatása.

Ha valamely kedvezményezett béren kívüli juttatás a vonatkozó rendelkezésben előírt feltételeknek megfelel, de az ott meghatározott értékhatárt meghaladja, a meghaladó rész is a kifizetőt terhelő adó mellett adható, de a meghaladó juttatási értékből az adóalap-szorzóval (1,19) képzett adóalap után ebben az esetben a kifizetőnek a 27 százalék ehót is meg kell fizetnie. E körbe tartozik a reprezentáció és az üzleti ajándék adóköteles juttatása is.

A reprezentáció
Reprezentációnak minősül a juttató tevékenységével összefüggő üzleti, hivatali, szakmai, diplomáciai vagy hitéleti rendezvény, esemény keretében, továbbá az állami, egyházi ünnepek alkalmával nyújtott vendéglátás (étel, ital) és a rendezvényhez, eseményhez kapcsolódó szolgáltatás (utazás, szállás, szabadidőprogram stb.). Az előzőek azonban nem minősülnek reprezentációnak, ha a juttatásra vonatkozó dokumentumok és körülmények (szervezés, reklám, hirdetés, útvonal, úti cél, tartózkodási hely és idő, a tényleges szakmai, illetve hitéleti program és a szabadidőprogram aránya stb.) valós tartalma alapján a rendeltetésszerű joggyakorlás sérelme akár közvetve is megállapítható.

A reprezentációként adott juttatás lényegét tekintve jellemzően a juttató költségére nyújtott szolgáltatások formájában adott jövedelem. Jövedelemnek a juttatás szokásos piaci értéke (a reprezentáció keretében nyújtott szolgáltatások címén elszámolt költség), illetve abból az a rész minősül, amelyet a magánszemély nem köteles megfizetni. Az érték meghatározásánál az ellátással (étel, ital biztosításával) és a szórakoztatással, szabadidő-programokkal kapcsolatban közvetlenül összefüggő kiadásokat kell figyelembe venni. Nem kell azonban beszámítani azoknak a szolgáltatásoknak a költségét, amelyek a rendezvény lebonyolításának technikai feltételeit biztosítják (terem bérleti díja, a használt eszközök bérleti díja, a programszervezéssel kapcsolatos költségek). Ha a rendezvény üzleti, szakmai jellegű, az üzleti, szakmai programban nem érintett, vendégként résztvevő személyek utazásával és szállásával összefüggő költségek szintén reprezentációként számolhatók el. A rendezvény lebonyolításában közreműködő, illetve a szakmai programban kötelező részvétellel érintett személyek utazási és szállásköltségeire a hivatali, üzleti utazásra vonatkozó szabályok alkalmazhatók.

Az üzleti ajándék
Az üzleti ajándék a juttató tevékenységével összefüggő üzleti, hivatali, szakmai, diplomáciai vagy hitéleti kapcsolatok keretében adott, a minimálbér 25 százalékának – 2011-ben a 19 500 forintnak – megfelelő egyedi értéket meg nem haladó ajándék (ingyenesen vagy kedvezményesen adott termék, nyújtott szolgáltatás, valamint a kizárólag erre szóló utalvány).

Az ingyenesen vagy kedvezményesen üzleti ajándékként adott juttatás esetében jövedelemnek minősül az ajándék szokásos piaci értéke, illetve abból az a rész, amelyet a magánszemély nem köteles megfizetni. Amennyiben valamely – akár az üzleti partnernek adott – ajándék (termék, szolgáltatás) egyedi (szokásos piaci) értéke a minimálbér 25 százalékát meghaladja, az nem üzleti ajándék, így az ilyen juttatás esetén az üzleti ajándékként adott juttatásokra vonatkozó rendelkezések nem alkalmazhatók.

Surányi Imréné cikke részletesen ismerteti a reprezentáció és az üzleti ajándék adózásával kapcsolatos részletes szabályokat és kitér azon kérdés megválaszolására is, hogy milyen előírásokat kell alkalmazni akkor, ha a juttatás mégsem e körbe tartozik.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.