Transzferár-nyilvántartás: öt tipikus hiba


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Tanácsadóként sokszor van alkalmunk a vállalkozások által, saját maguk részére elkészített transzferár-nyilvántartásokat ellenőrizni. Így megtapasztaltuk, hogy van néhány tipikus hiba, amelyet sokszor elkövetnek a nyilvántartások készítői. Az alábbiakban ezen jellegzetes hibákból emelünk ki néhányat.


Közös transzferár-nyilvántartás kiegészítések nélküli átvétele

A hatályos PM rendelet értelmében lehetőség van arra, hogy egy vállalatcsoport közösen készítse el az egész csoportra nézve a transzferár-nyilvántartást. Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy az ilyen központilag elkészített anyagokat helyi szinten már nem ellenőrzik, nem vizsgálják a PM rendelet összes feltételének teljesülését. Sokszor a központ csak az ún. főnyilvántartást készíti el, a specifikus (társaságra vonatkoztatott) nyilvántartás elkészítését nem. Ezért sokszor már csak az adóhatóság állapítja meg, hogy a központilag elkészített transzferár-nyilvántartás nem tartalmazza a specifikus nyilvántartást, vagy olyan elemeket, amiket a magyar szabályozás ír elő kötelező tartalmi elemként. Ilyenek tipikusan: piacbemutatás, szerződési feltételek részletes bemutatása.

Ingyenes ügyletek

A kapcsolt cégek rendszeresen megfeledkeznek az olyan ügyletekről nyilvántartást készíteni, melyeknél nem határoztak meg ellenértéket. Ha az egyik kapcsolt vállalkozás beszerez egy szoftvert, melyet a többi kapcsolt cége is használhat, akik ezért térítést nem fizetnek, akkor egy dokumentálandó kapcsolt ügyletről beszélhetünk, melyhez az esetek többségében adóalap-korrekciós kötelezettség is kapcsolódik.

Rodin-konferenciák és képzések
2013. 03.26. –A 2013-as számviteli változások, a mikrogazdálkodói beszámoló és a hibajavítások számvitele

Bejelentések elmulasztása

A kapcsolt partnert az első ügyletet, szerződéskötést követően 15 napon belül be kell jelenteni a változásbejelentő lapon az adóhatóságnak.2012. január 1-től a kapcsolt vállalkozási viszony megszűnését is be kell jelenteni. Ezen bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén az adóhatóság mulasztási bírságot szabhat ki.

Elhatárolásban szereplő ügyletek

Amennyiben egy adott üzleti évben megvalósul egy kapcsolt ügylet, de számlázására a következő évben kerül csak sor, akkor a transzferár-nyilvántartást az (elhatárolásként történő) elszámolás évére vonatkozóan kell elkészíteni. Gyakran elkövetett hiba, hogy az elhatárolások közt szereplő tételek dokumentálásáról megfeledkeznek.

Vegyes tételek dokumentálása

Szintén gyakran elmarad a transzferár nyilvántartás elkészítése azon ügyletekről, melyek a könyvelésben nem a szállítók, vevők közt szerepelnek. Ilyen ügyletek lehetnek például az apporttal történő tőkeemelés, a követelés elengedése, tárgyi eszközök adásvétele, kölcsön/cash pool, stb.

A bejegyzés szerzője Hegedűs Sándor, az RSM DTM Hungary Zrt. Adóüzletág vezetője. Az RSM DTM blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek