Vámosi-Nagy: akár jövőre egyszámjegyű lehet az szja-kulcs


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A NAV-átszervezés nem olyan érdemi változás, mint ahogy kívülről gondolják, míg a megbízható adós kategóriájának bevezetése okos, bátor és megalapozott lépés – nyilatkozta lapunknak Vámosi-Nagy Szabolcs. Az Ernst&Young adószakértője elemezte a friss adócsomagot, ötleteket adott az áfacsalások további visszaszorításához, és mesélt azokról az időkről, amikor Medgyessy Péter volt az Adó szaklap főszerkesztője.


Ön volt az APEH elnökhelyettese és a Pénzügyminisztérium helyettes államtitkára egyaránt, minden oldalról látta az adóigazgatás működését. Ennek fényében mit szól ahhoz, hogy integrálják az adóhivatal vezetését a nemzetgazdasági tárcába?

Több mint 9 éve eljöttem az adóhatóságtól, azóta ott komoly átszervezések voltak: beolvasztották az illetékhivatalokat, a Vám- és Pénzügyőrséget, a szerencsejáték-felügyeletet, kétszer pedig regionális okokból alakítottak a szervezeten, így pontosan nem tudom, mi van most „bent”. Az, hogy az adóhatóság vezetését beolvasztják a minisztériumba, nem újdonság: az adóreform előtt a vállalati adóigazgatást úgy hívták, hogy a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatósága, majd úgy, hogy a Pénzügyminisztérium Ellenőrzési Főigazgatósága. Az adóreform előtt – ne feledjük, akkor még nem volt személyi jövedelemadó! – úgy működött a vállalati adóigazgatás, hogy a vezetése formálisan a minisztérium egyik főosztálya volt. Maga a vezérkar különálló lesz a nemzetgazdasági tárcán belül is – formálisan az, hogy ez a minisztérium szervezetében van, vagy különálló intézményről van szó, édes mindegy. Van nemzetközi példa erre is, arra is: Portugáliában és Spanyolországban például úgy működik a rendszer, ahogy most itt tervezik. Lehet ezt jól meg rosszul csinálni így is, úgy is.

A NAV regionális szintjének megszüntetését indokoltnak tartja?

Ennek is van előnye és hátránya. Előnye, hogy kevesebb lesz a vezető, és a hátrány is ebből fakad: az irányítás nehezebb lesz. Egy központból 23 igazgatóságot könnyebb volt hét régión keresztül irányítani, mint közvetlenül. A régióknak vannak olyan feladatai, amelyeket most vissza kell majd adni megyei szintre: ilyen a gazdálkodás, a személyügy, a tervezés.

Mit jelent a tervezés?

Egyrészt az adóhivatali munkák tervezését jelenti – például ennek során választják ki a kockázatelemzés nyomán ellenőrizendő cégeket. Ezen túl az adóbevételek tervezése is részleteiben az adóhivatalban történik: a NAV törvényi felhatalmazás alapján megkérdezi a nagy adózókat, hogy várhatóan miként gazdálkodnak a következő évben, majd ennek alapján terveznek adóbevételeket. Például ha beruháznak, akkor nagy áfa-visszaigénylők lesznek – ez az adóbevételekre közvetlen hatással lehet. A tervezési osztály ezen túl augusztusban gyorsjelentést készít a kormánynak, hogy a májusban beadott társaságiadó-bevallások alapján a tényadatok hogyan alakulnak.

Visszakanyarodva a regionális szint megszüntetéséhez: a másodfokú adóeljárásokkal mi lesz?

Valóban, a régiós szinten van az adóeljárások másodfoka is. Ez csak úgy integrálható, ha létrehoznak egy országos központot, és annak a kihelyezett osztályai látják el – gondolom régiós szinten – ugyanezt a feladatot. Minden fellebbezést nem lehet a központba küldeni, ahogy a szakembereket sem. A perképviselet is a mostani regionális szint feladata, ami nem kis munka, hiszen több ezer adóper van egy évben. Jó volna, ha nem kellene a pereskedés miatt a résztvevőknek Budapestre utazgatniuk. Egyébként olyan is volt már, amikor egy főosztályhoz tartoztak a másodfokú eljárások: annak kihelyezett részlegei működtek a megyékben, és a főosztály végezte a szakmai koordinációt.

Összességében a NAV-átszervezés nem olyan érdemi változás, mint ahogy kívülről gondolják. Úgy vélem, az adóigazgatást ért bírálatokra adott válaszról van szó.

Vámosi-Nagy Szabolcs

 

Az Art. Országgyűlés előtt lévő módosítása jelentős többletfeladatot ad a NAV-nak a társaságok és a személyi jövedelemadó esetén is. Az átszervezésnek lehet ehhez köze?

Szerintem nincs. Valóban többletfeladatokat kap az adóhivatal – ahogy minden évben szokott – de ezek most informatikai többletfeladatokat jelentenek majd. Például a megbízható adós besorolásának feltételei átláthatóak és kezelhetők informatikailag, ráadásul a társaságok vizsgálatát negyedévente meg kell ismételni. Az szja-val kapcsolatos új szabályozás inkább 2017-ben jelentenek többletmunkát, de itt a siker a kifizetői adatszolgáltatás pontosságán múlik. Szerves fejlődésről van szó: a vállalkozások elektronikus bevallást készítenek, amelyet képes fogadni és feldolgozni a NAV. Egyébként messziről indultunk: az adóhivatal 1988-as felállásánál például kormányintézkedésre volt szükség ahhoz, hogy két zárt telefonvonal legyen Budapest és a megyeszékhelyek között; akkor azon áramlottak biztonságosan az információk.

Hogy vélekedik a cégek kategorizálásáról?

Szerencsésnek tartom a megbízható adós – kockázatos adós besorolások bevezetését, és azt is, hogy a minősítés érdemben befolyásolja az áfa-visszatérítés idejét. Ma ugyanis előfordul, hogy a NAV évekig nem adja vissza az áfát, közben pedig a cég tönkremegy, mert az összeg hiányzik a likviditásából. Ismerek olyan külföldi céget, amely a magyar leányvállalat teljes vezetését leváltotta, mert nem kapták vissza az áfát, holott első körben a kapcsolódó vizsgálatok nem találtak adóhiányt. Vagyis ha csalás történt, azt az értékesítési lánc másik tagja követte el, de a teljes vizsgálat lezártáig egyik cég sem kap vissza áfát. A megbízható adós besorolás bevezetése okos dolog, de lesz majd közvetlen költségvetési hatása. Gondoljon egy autógyárra: a beszerzés áfával történik, az értékesítése export, áfamentes, ezt visszakéri – nem mindegy, hogy mennyi idő alatt kapja vissza.

Tehát bátor lépésről van szó?

Igen, bátor és megalapozott. A megbízható adós kritériumai a köznapi megítéléssel egyezőek, és érdemes lesz megbízható adóssá válni: sok pénz múlhat a minősítés meglétén. Alkotmányossági aggály sem fordulhat elő, mert a feltételeket előre meghirdetik, azoknak bárki megfelelhet.

Mit tart még pozitívnak az adócsomagból?

Nagyon helyesnek tartom, hogy az elektromos autók után minden közterhet elengednek. Ettől persze nem lesz a gépkocsipark 20 százaléka elektromos, de nagyon helyes szándékot mutat a szabályozás. A jövedéki adó szabályozása kényszerűségből változik – ezután évi 1000 forint regisztrációs díjat kell fizetnie a házipálinka-főzőnek, aki jövőre literenként 700 forintos adójegy vásárlása után kezdhet pálinkafőzésbe; adójegyből legalább ötöt, legfeljebb 86-t lehet vásárolni. Ez a lehetőségeken belül igen kedvező szabályozás – a hatályos uniós minimális jövedékiadó-mértéknél kedvezőbb, megfelel az EU-csatlakozáskor kiharcolt derogáció mértékének, amit eddig nagyon nem tartottunk be. Szintén tetszik, hogy a fuvarozóknál megszűnteik azt a különbséget, hogy a hazai út- és autópályadíj 7,5 százalékát levonhatták a helyi iparűzési adóból, de a külföldit nem. Most ezt helyreteszik, és a külföldi útdíjak 7,5 százaléka is levonható lesz.

Csökkent-e az online pénztárgépek és az ekaer bevezetésétől érdemben a feketegazdaság aránya?

Az adózatlan gazdaság viszonylag jelentős Magyarországon, mértékét a GDP 20-25 százaléka közé teszik. Ennek kezelése nemcsak adóigazgatási, de kulturális kérdés is. Nehéz válaszolni, mert a látencia mérése önmagában ellentmondásos. Vannak azért technikák: például idén nőtt a készpénzforgalom, ami a feketegazdaság terjedésének jele is lehet – aki el akarja rejteni a pénzét, az nem bakszámlák között mozgatja elektronikusan. Korábban a háztartási statisztikák segítségével is becsülték a feketegazdaság nagyságát: megfigyeltek 2000 háztartást, és a vásárlási szokásaikból következtettek. Az illegális cigarettaforgalmat az EU-ban elfogadott módszertan szerint a szemetek átvizsgálásával becsülik: megnézik, hogy az eldobott dobozok között hány külföldi zárjegyes van. Az online pénztárgépek és az ekaer bevezetése tisztította a gazdaságot, hogy pontosan mennyire, azt nem tudom megmondani, de hogy Magyarországon jelentősen csökkent volna az adózatlan gazdaság mértéke, afelől vannak kétségeim. Egyébként a válság is a gazdaság tisztulása ellen szokott hatni.

Milyen eszközöket vethet még be a kormány és a NAV a feketegazdaság ellen?

Olaszországban például három évig élt egy szabály, amely alapján a boltból kijövő vásárlóknál vizsgálták, hogy kaptak-e nyugtát. Nem őket büntették, hanem a céget, amelyik nem adott nyugtát. Ez szerintem elég szélsőséges eszköz. Egyébként minden eszköznél mérlegelni kell, hogy arányban áll-e a felderítés a bevezetett intézkedés anyagi és erkölcsi hozadékával. Ezen túl az adónyomozás léte és erősítése is kiváló eszköz a feketegazdaság elleni harcban.

ADÓklub Online 2016 – Androidos okostelefonnal

 

ADÓ szaklap online

ADÓ-kódex szaklap online

Számviteli tanácsadó szaklap online

Áfa-kalauz szaklap online – ADÓ

kérdések és válaszok

Ado.hu Prémium cikkek

Rendelje meg most >>

Romániában áfacsökkentéssel kísérleteznek – nyilván minél kisebb az áfa, annál kevésbé érdemes csalni. Itthon lát lehetőséget az általános áfacsökkentésre?

Nagy élelmiszer-ipari cégek alapos felmérést készíttettek, amelynek nyomán azt javasolták: csökkenjen egyes termékcsoportok áfakulcsa 10 százalék alá. Ekkor már nem érné meg a csalás, hiszen annak is vannak költségei – céget kell alapítani, könyvelőt, ügyvédet fizetni. Amíg itt a legmagasabb az áfakulcs, addig érdemes Magyarországon csalni – ez az összefüggés áll. De ezen néhány százalékpontos áfacsökkentés nem segít. A fenti esetben a kutatás arra a következtetésre jutott, hogy az adott szegmens némi idő elteltével annyira fehéredik, hogy több áfabevételt ad, mint a magasabb kulccsal korábban; de ez az idő legalább 1-2 év, addig finanszírozni kell az áfacsökkentést. Az általános áfacsökkentés finanszírozása a 3 százalékos költségvetési hiánycél mellett súlyos teher a büdzsének, inkább szektoronként lehet szó áfacsökkentésről – ahogy erről Varga Mihály miniszter a napokban nyilatkozott.

Lesz egyszámjegyű szja-kulcs ebben a parlamenti ciklusban?

Ez politikai kérdés. Meg lehet csinálni – a 9 százalékos szja-kulcs bevezetése mintegy 600 milliárdos bevételkiesést jelent a büdzsének. Csak valamelyik más adón be kell hozni, vagy a költségvetésben meg kell spórolni ezt az összeget – az utóbbi másképp fáj, mint az adóemelés. Akár jövőre is lehet egyszámjegyű az szja-kulcs, csak az a kérdés: milyen áron?

Az nem fordulhat elő, hogy a növekedés generálta többlet adóbevételek miatt ilyesmire nem lesz szükség?

A magyar növekedési adat ma nemzetközi összehasonlításban is jónak számít, ezzel együtt az Ön által említett jelenség Kínában fordulhat elő, ahol 10 százalékos a növekedés. Hosszú távon ebben lehet reménykedni, a cikluson belül kevésbé. Szerves fejlődés eredményeként 5-6 év múlva mérséklődhetne az szja-kulcs, ha erre összpontosítunk.

Személy szerint az szja-csökkentés gazdaságpolitikai hatásait nem látom, legfeljebb az lehet a következmény, hogy a munkáltató nem ad fizetésemelést, hiszen úgyis nő a nettó bér. Ha van tartalék a költségvetésben, akkor szerintem fontosabb lenne a munkáltatói közteher csökkentése, ami jelenleg 28,5 százalékos. Ez részlegesen megtörténik a munkahelyvédelmi akcióterv keretében a veszélyeztetett korcsoportoknál, ezzel együtt több mint 1,2 millió ember minimálbér alatti jövedelmet vall be, ami vélhetően nem áll szinkronban a valósággal.

A járulékcsökkentés a legális foglalkoztatást növelné?

Igen, de csak ha érdemi mértékű. Sokan szeretnek nyugodtan aludni – ha jelentősen csökkennének a foglalkoztatás terhei, ők a legalitás irányába mozdulnának el.

28 éve hitelesen magyaráz az Adó szaklap

 

A szerkesztőbizottság elnökeként mit tart az Adó szaklap legnagyobb erényének?

Az Adó szaklap 1987 decemberében született, célja az adóreform támogatása volt. Az első főszerkesztőt Medgyessy Péternek hívták – pénzügyminiszterként ő kezdeményezte a lap születését és formálisan ő is vezette a lapot. Én akkor még „álnéven” írtam cikkeket. Ne feledjük, akkor szocializmus volt – senki nem tudta, hogy a rendszer 2 év múlva összeomlik – és egy piacgazdaságot imitáló adórendszer bevezetése igen vagány dolog volt. Akkor az volt a kimondott cél, hogy az Adó szaklap segítse az adóreform bevezetését, a jogalkalmazást. Számomra nem kérdés, hogy a lapra a mai napig nagy szükség van: ahogy az adórendszer finomodott, cizelláltabb lett, még inkább magyarázatra szorul. A szaklap-család alapállása – ami csorbítatlan a mai napig – az, hogy nem filozofálgatunk, hanem az adott adójogszabály konkrét alkalmazási lehetőségeiről írunk. A lap kvázi hivatalos orgánumként teszi mindezt, nem véletlen, hogy a szerzők többsége vagy minisztériumi, vagy adóhivatali dolgozó, és az adóügyi helyettes államtitkár tagja a szerkesztőbizottságnak. Célunk, hogy hatékony segítséget nyújtsunk azoknak, akik szabályosan akarnak adózni.

Mit ad hozzá mindehhez az Adóklubok 2016?

Az Adóklubok termékcsalád – szaklapokkal, kiadványokkal, online szolgáltatásokkal, nyomtatott és online eléréssel – ugyanezen filozófia alapján működő és kiteljesedő szolgáltatáscsomag.

Sokat jelent mindez az év vége felé a szakmában?

Persze. December elején megint megjelenik az Adó kódex, amely az adótörvény-módosításokat előbb közli, mint a Magyar Közlöny, ráadásul egységes szerkezetben, és ami legalább ennyire fontos: ott van mellette a „líra” is, vagyis a törvény megfogalmazója elmondja, mi a jogszabály-változás lényege. Az év vége és az év eleje mindig ennek tanulmányozásával telik.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.