Viharos a reklámadó fogadtatása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Legfeljebb tízmilliárdnyi bevétel várható a reklámadótól, amelyet a kabinet szerint uniós nyomásra kényszerülnek bevezetni. A nagy kereskedelmi tévék szerint az adó tönkreteszi az iparágat. A baloldali ellenzék a sajtószabadságot félti, a jobboldali szerint puha a szabályozás.


Meggyőzzük az EU-t az új adóval

„A túlzottdeficit-eljárás megszüntetése előtti utolsó pillanatokban járunk. A magyar kormánytól továbbra is intézkedéseket követel az Európai Unió. Mi nem vagyunk hajlandók megszorításokra” – mondta Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője, miután a nemzetgazdasági tárca honlapján közzétette a reklámadó tervezetét. A politikus megjegyezte: a kabinet saját magán is spórol.

Ha mindazokat az intézkedéseket, amelyekről a kormány már korábban döntött, kiegészítjük ezzel a hozzájárulással, akkor Magyarországnak reális lehetősége van arra, hogy megszűnjön a túlzottdeficit-eljárás” – fogalmazott Rogán Antal.

A frakcióvezető közölte: a reklámadó a május 29-i, szerdai kormányülés napirendjén szerepel majd.

Ismerve a reklámpiac méretét, a reklámadó legfeljebb tízmilliárd forintos adóbevételt jelenthet – vélte a politikus.

Nemcsak egy évre kell meggyőzni az EU-t arról, hogy az államháztartás fenntartható pályán van – indokolta az új adó bevezetését Banai Péter Benő, a Nemzetgazdasági Minisztérium költségvetésért felelős helyettes államtitkára a Duna Tv Közbeszéd című műsorában.

* becslés, a lapkiadóknál – kivéve az ingyenes lapokat – az árbevétel felére becsültük a hirdetési bevételt,  a többieknél a teljes árbevétel alapján számoltunk
** árbevétel éve: 2011
Forrás: Céginfo.hu, Napi Gazdaság-gyűjtés – részletesebb adatokat itt talál.

A nagy tévék tiltakoznak

A két legnagyobb kereskedelmi tévé, az RTL Klub és a TV2 tiltakozott a reklámadó tervezett bevezetése ellen. A sajtóban megjelentek szerint a magyar RTL Csoport megdöbbenéssel értesült az Európában példa nélküli új adófajta, a reklámadó tervéről. A kereskedelmi televízió szerint az adó egy teljes iparágat tesz tönkre, amely az elmúlt öt évben már így is bevételei felét elvesztette.

A TV2 szerint a reklámadó bevezetésével több száz ember munkahelye kerülne veszélybe, alapvető, a nézőket 15 éve szórakoztató és tájékoztató műsorok szűnhetnek meg, emellett nem lenne pénz tömegtájékoztatásra, közszolgálati feladatok teljesítésére.

Rákaptak a pártok a reklámadóra

Az Európai Unió követeli megszorítások bevezetését – mondta Selmeczi Gabriella. Az EU igazságtalanul bánik Magyarországgal, azt követeli a túlzottdeficit-eljárás megszüntetése érdekében, hogy megszorításokat vezessen be a magyar kabinet, a kormány és a Fidesz azonban nem hajlandó megszorításoknak kitenni a családokat, „ezért valahonnan pénzt kell előállítani, az Európai Unió kérésére” – közölte a Fidesz szóvivője.

A reklámadó bevezetésének – a költségvetési szempontból elenyésző bevétel miatt – semmilyen gazdaságpolitikai jelentősége nincs, a kormány célja csak az lehet, hogy azok a médiumok, amelyek eddig nem voltak 100 százalékig a Fidesz ellenőrzése alatt, „térdre kényszerüljenek – értékelt az új adó bevezetésének tervezetét Burány Sándor szocialista országgyűlési képviselő.

A Jobbik közleményben üdvözölte a kormány tervét, egyúttal sajnálkozva azon, hogy a kabinet csak az EU nyomására, nem pedig a párt korábbi javaslatára vezeti be a reklámadót. A magyar nemzet kulturális szabadságharcának része a kereskedelmi médiumok, főként a két nagy tévétársaság megregulázása – írja a párt, amely a két cég távozását kívánja a magyar piacról, és a társadalmilag hasznos világképet sugárzó hirdetéseket mentesítené az adófizetés alól.

Az Együtt-PM szövetség szerint a sávos adóztatás elsősorban a két nagy kereskedelmi televízióra, azaz olyan szabad médiumokra jelent „kormányzati fenyegetést”, amelyek „ma még elmondhatják az igazságot Orbán Viktor rezsimjéről”.

Mérlegképes Kreditkártya

Szerezze meg Ön is kötelező kreditpontjait Kiadónk minőségi képzésein! További részletekért kattintson ide!

Rodin mérlegképes kreditpontos rendezvények – további részletek itt.

A Complex Kiadó kreditpontot érő kiadványai

Sávos, négykulcsos

Mint arról az Adó Online is beszámolt, a Nemzetgazdasági Minisztérium pénteken tette közzé a reklámadó bevezetéséről szóló törvényjavaslat munkapéldányát. E szerint az adó alanya a reklám közzétevője, alapja pedig az ebből származó nettó árbevétel lenne. Az adó mértéke sávosan emelkedne: 1 milliárd forint alatt nem kellene fizetni, majd 1 százalékot, az 5 és 10 milliárd forint közötti részre 10, az ezt meghaladó részre pedig 20 százalékot.

(Forrás: Adó Online, MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. június 19.

Varga Mihály: Magyarország élen jár a gazdaságfehérítésben az uniós országok között

Az Európai Unión belül Magyarország hajtotta végre az egyik legnagyobb gazdaságfehérítést 2010 óta: az áfarés mértéke 22 százalékról 4,4 százalékra, a GDP-arányos adóelvonás mértéke pedig 40 százalékról 35 százalékra csökkent – jelentette ki Varga Mihály az Adóigazgatások Európai Szervezete (IOTA) éves közgyűlésének szerdai nyitó napján Budapesten.