Vizsgálja a családtagok jövedelmét is a NAV
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az elmúlt hetekben vehették kézbe a NAV pótlékértesítőjét azok, akik 2011-ben késve, vagy nem teljes összegben fizették meg adókötelezettségüket. Ha a felszámított pótlék rendezésére kedvezményt kérünk, számoljunk azzal, hogy az adóhatóságnak a velünk élő családtagjaink jövedelmi és vagyoni viszonyait is vizsgálnia kell – közölte a hatóság Közép-magyarországi Regionális Adó Főigazgatósága.
A késedelmes fizetés miatt felszámított pótlékot az értesítőben szereplő számlaszámra legkésőbb november 15-ig kell rendezni. Azok számára, akik ezt a kötelezettséget valamilyen méltányolható gazdasági vagy személyes okból az esedékesség időpontjáig nem, vagy csak részben tudják teljesíteni, az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) méltányossági lehetőséget biztosít. E méltányosság keretében fizetési könnyítést (részletfizetést, vagy fizetési halasztást), illetve adómérséklést engedélyezhet az adóhatóság.
Fontos hangsúlyozni, hogy az illetékköteles eljárás kizárólag kérelemre indul és annak engedélyezése nem automatikus. Az adóhatóságnak több jogszabályi feltétel meglétét kell vizsgálnia, és eközben a magánszemély kérelmező, valamint a vele közös háztartásban élők vagyoni, jövedelmi és szociális viszonyait, egyéni vállalkozónál és gazdasági társaságoknál pedig a gazdálkodásra vonatkozó részletes adatokat is fel kell tárnia.
Az elmúlt évben közel 22 ezer olyan fizetési kedvezményre irányuló kérelem érkezett a NAV közép-magyarországi adóigazgatóságaihoz, amelyek összesen 11 milliárd forint késedelmi pótléktartozást (is) érintettek. Idén eddig mintegy 10 ezer ilyen kérelmet terjesztettek elő az adózók.
A kérelemnek nincs kötött formája, de – azon túl, hogy az adózó mit és milyen indokkal kérelmez – mindenképp szerepeljen az adózó neve, adószáma, vagy adóazonosító jele, legyen rajta dátum és aláírás, s ha van, a bélyegző lenyomata.
2012. január 1-jétől az elektronikus bevallás vagy összesítő nyilatkozat benyújtására kötelezett adózók fizetési könnyítési és adómérséklési kérelmeiket kizárólag elektronikus úton terjeszthetik elő.
A kérelem elbírálását segíti, ha az adózó mellékeli a kifejezetten erre a célra rendszeresített adatlapok kitöltött megfelelőjét (amely a www.nav.gov.hu „Letöltések – egyéb” / „Adatlapok, igazolások, meghatalmazásminták” / Adatlapok fizetés könnyítésre és/vagy mérséklési kérelmek elbírálásához” útvonalon érhető el), továbbá azoknak az iratoknak a másolatait, amelyek az adatlapon feltüntetett bevételi, kiadási, illetve gazdálkodási adatokat alátámasztják.
A részletfizetés és fizetési halasztás engedélyezésének törvényi feltétele a fizetési nehézség, valamint annak átmeneti jellege.
Magánszemély esetén akkor beszélhetünk fizetési nehézségről, ha a kérelmező igazolja vagy valószínűsíti, hogy az adó azonnali vagy egyösszegű megfizetése családi, jövedelmi, vagyoni és szociális körülményeire is tekintettel aránytalanul súlyos megterhelést jelent. Az átmenetiséget, azaz a tartozás későbbi megfizetésének képességét szintén a kérelmezőnek kell igazolnia.
Magánszemély mérséklési kérelemének elbírálásakor azt kell mérlegelnie az adóhatóságnak, hogy a tartozás megfizetése az adózó és a vele együtt élő közeli hozzátartozók megélhetését súlyosan veszélyezteti-e.
Vállalkozási tevékenységet folytató magánszemély kérelmét az abban hivatkozott indokokra figyelemmel bírálja el az adóhatóság: amennyiben a kérelmező a megélhetés súlyos veszélyeztetettségére hivatkozik, úgy a közös háztartásban élők jövedelmi, vagyoni viszonyait, amennyiben pedig a gazdálkodási tevékenység ellehetetlenülése a kérelem indoka, akkor a gazdálkodásra vonatkozó adatokat vizsgálja.
Jogi személy és egyéb szervezet esetében a kivételes méltánylást érdemlő körülmény fennállása, így különösen a gazdálkodási tevékenység ellehetetlenülésének veszélye a törvény szerinti indok.