A karácsony közeledtével felpörög az online vásárlás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A hazai webshopok éves forgalmuk 35-37 százalékát realizálhatják ebben az időszakban. Az év végi hajrá azonban nem ér véget az ünnepekkel, hiszen kezdetét veszi a termékek cseréjének, visszaküldésének időszaka, az Egyesült Államokban például tavaly az interneten vásárolt áruk csaknem 30 százalékát vitték vissza az üzletekbe – írja közleményében a Deloitte.

Kényelmes, otthonról intézhető, házhozszállítás is kérhető, időt lehet spórolni, 0-24 órán keresztül elérhető, valamint egyszerűbb az árakat összehasonlítani – többek között ezeknek a tényezőknek köszönhető, hogy világszerte és itthon is egyre népszerűbb az online vásárlás.

 Az ünnepek közeledtével az online vásárlások még gyakoribbá válnak, bár a felmérésekből az is kiderül, hogy nem lehet elég korán kezdeni az ajándékok beszerzését. Az USA-ban az emberek 60%-a tervez idén is az interneten is vásárolni, 66 százalékuk pedig a vásárlás előtt webáruházakban néz utána a termékeknek – derül ki az amerikai Deloitte által publikált „Deloitte holiday retail survey” című felmérésből. A felmerés szerint ráadásul azok, akik korábban kezdik az ajándékok megvásárlását átlagosan több pénzt költenek. Nem meglepő ez az adat akkor, ha hozzátesszük, hogy a vásárlók 78%-a saját magának is vesz valamit az ünnepekre.

 „Mindez azonban egy globális tendencia. Összességében elmondható ugyanis, hogy az online vásárlás térhódítása, a webshopok szerepe évről évre növekszik. A növekedés ellenére azonban még mindig nagy lehetőség van ebben a szegmensben, hiszen jelenleg az online értékesítések a legtöbb országban még a kiskereskedelmi forgalom 10%-át sem érik el. Az elérhető statisztikák szerint Kínában a legnagyobb az online kereskedelem aránya, ahol a vásárlások közel 20%-a az interneten keresztül zajlik. Az USA-ban ez az arány kb. a kínai fele, míg Magyarországon 5% körül mozog” – tette hozzá Gémesi Péter, a Deloitte Magyarország FMCG és Retail iparági csoport vezetője.

 Ma már szinte minden megtalálható és megrendelhető a világhálón. Az online vásárlás eszközei – számítógép, telefon, tablet – közül 2018-ban a telefonos alkalmazásokon keresztüli megrendelések növekedtek a legnagyobb mértékben. Érdekes azonban, hogy a technológia fejlődését és az ehhez kapcsolódó újdonságok kipróbálásának a lehetőségét nem igénylik annyira az amerikai vásárlók. Így például az olyan fejlesztéseket – mint a hangalapú segítség vagy a virtuális valóság – szívesen kipróbálók aránya jelenleg marginális. Úgy tűnik, hogy a néhány éve még forradalminak, de még manapság is innovatív vásárlási módnak számító online piactér is kinevelte a maga konzervatív ügyfélkörét. Sok esetben ez indokolja a személyes átvétel preferálását is a kiszállítási díj elrettentő hatása mellett.

 A kutatások azt mutatják, hogy az online vásárlás egyes kényelmi szempontjai, úgy, mint a házhozszállítás, háttérbe szorul akkor, ha a kiszállításért díjat kell fizetni. Ebből a szempontból előnyben vannak a hagyományos üzlethálózattal is rendelkező webáruházak. Az amerikai Deloitte felméréséből kiderül, hogy a vásárlók 47%-a azért vásárol inkább személyesen az üzletekben, hogy a szállítási költségen spórolni tudjon. Hasonlóan befolyásolja a szállítási díj a magyar szokásokat is. A magyar vásárók ugyanis online vásárlás esetén 10-ből 6 esetben inkább személyesen veszik át a terméket a kiszállítási díj megfizetése helyett, derül ki a GKI Digital felméréséből.  Megállapíthatjuk tehát, hogy mind az amerikai, mind a magyar felmérések hasonló adatokat mutatnak, a kutatások alapján az emberek vásárlási szokásait évről évre nagy mértékben befolyásolják a webshopok által kínált lehetőségek.

 A magyar lakosság is egyre nagyobb értékben költ a webáruházakban. Az egy főre jutó éves online rendelésszám jelenleg 12 online vásárlás/év, az éves átlagos költés pedig megközelíti a 130 ezer forintot. Mindez tovább emelkedik az ünnepi időszakban, egyes kereskedők az éves online forgalmuk akár 60%-át is realizálhatják az évnek ezen szakaszában. A forgalom várhatóan 18%-kal haladhatja meg a tavalyi utolsó negyedévben elért bevétel értékét. Ha összehasonlítjuk a GKI Digital fenti adatait a Deloitte holiday retail survey felmérésével, akkor kiderül, hogy hasonló növekedés várható ebben az időszakban az Egyesült Államokban is. Az amerikai Deloitte felmerése alapján a teljes kiskereskedelmi forgalom 5 -5,6%-kal, míg az online értékesítések várhatóan 17-22%-kal emelkednek a 2018-as ünnepi időszak alatt.

 A magyar vásárlók esetében is igaz, hogy – bár nálunk az ajándékok beszerzése a többség (62%) számára akár egészen a karácsonyt megelőző utolsó napokig is elhúzódhat – az ajándékok jelentős része a webshopokból kerül a fa alá. Érdekes adat, hogy a magyar vásárlók 12%-a csak külföldről, 43%-a csak belföldről, 45%-a pedig itthoni és külföldi webáruházakból is vásárol. A külföldi tranzakciókban egyébként elsődlegesen számítógépet, illetve okostelefont vásárolnak a fogyasztók, derül ki a PayPal elemzéséből.

 December 24-ével azonban nem ér véget a roham, hiszen karácsony után rögtön kezdetét veszi a termékek cseréjének, visszaküldésének időszaka. Az ünnepek utáni napokban ugyanis sorra jelentkeznek az üzleteknél olyan vásárlók vagy megajándékozottak, akik számára a meglepetés nem bizonyult a legjobb választásnak. Statisztikák szerint az USA-ban, 2017-ben például az interneten vásárolt áruk csaknem 30%-át vitték vissza az üzletekbe.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Kevesen ismerik, mégis sok banki ügyfél spórolhat vele, ha így utal

Az MNB legfrissebb adatai alapján 2024 első negyedévében több mint 136 ezer fizetési kérelemre indított azonnali tranzakció teljesült, közel 5,8 milliárd forint értékben. Ez 2023 azonos időszakához képest több mint 16-szoros, az előző negyedévhez képest pedig közel 3-szoros növekedés. A money.hu szakértője utánajárt, hogy ennek az egyszerű kiegészítő szolgáltatásnak a használatával mennyi pénzt spórolhatnak meg a banki ügyfelek.

2024. július 3.

Második lengyelországi kötvénykibocsátását hajtotta végre a Cordia

Második kötvénykibocsátását hajtotta végre a Varsói Értéktőzsde (WSE) Catalyst platformján a Cordia-csoporthoz tartozó Cordia Polska Finance, amely 120,4 millió zloty értékben adott el 3,5 éves futamidejű, változó kamatozású kötvényeket, amelyek mind az intézményi, mind a magánbefektetők körében népszerűek voltak – közölte a Futureal-csoporthoz tartozó Cordia lakóingatlan-fejlesztő szerdán.