A magyar vállalkozások negyede késve jut a pénzéhez egy kutatás szerint


A magyar vállalkozók több mint fele átélte már azt a kellemetlen érzést, hogy késve jut a pénzéhez, és a számla lejárta után sem érkezik SMS a banki utalásról. Közel negyedük számára (24%) gyakori élmény az, hogy tartoznak nekik. A Számlázz.hu az Opinióval együttműködve készíttetett reprezentatív online felmérést a hazai vállalkozók pénzügyi helyzetéről, mindennapi nehézségeikről.

A vállalkozások negyede gyakran hiába vár a pénzére

A kutatás eredményei szerint a vállalkozók többségével (53%) már megesett, hogy partnere nem fizetett teljesítési határidőn belül. Több mint a negyedük (29%) esetében ez csak néha fordul elő, 16% viszont úgy nyilatkozott, hogy gyakran tartoznak neki. Nyolc százalék egyenesen mindennaposnak nevezte a jelenséget. Összesítve tehát 24% számára mindennapos, vagy legalábbis gyakori helyzet az, hogy nyugtalanul vár. A Számlázz.hu új digitális követeléskezelés szolgáltatást vezetett be, hogy ezzel is segítse a vállalkozások gördülékeny működését.

A lejárt számlák összértéke a vállalkozók fele (53%) esetében viszonylag kis összértékű: bruttó 100 ezer forint alatt marad. Harminc százalékuk 1 millió forint alatti összegre vár hiába. Egy és ötmillió forint közötti összeg beérkezését 7 százalék várja. Két százalék azért izgul, hogy az 500 millió forint feletti tartozást törlessze a partnere.

„A Számlázz.hu-nál azért dolgozunk, hogy időt és pénzt spóroljunk a vállalkozóknak. Vezető fintech cégként több mint 700 ezer vállalkozás az ügyfelünk, és szeretjük tudni, érteni, hogy milyen kihívásokkal szembesülnek nap, mint nap” – mondta el Ángyán Balázs, a Számlázz.hu ügyvezetője. „Egyértelmű, hogy a késedelmes fizetés a vállalkozások komoly hányadát állítja nehézségek elé. Kifejlesztettünk egy új szolgáltatást, a digitális követeléskezelést, amely több lépcsőben, jogi segítséget is nyújtva kezdeményezi a lejárt követelések kifizetését.”

A többség azonnal reklamál

A vállalkozók 66%-a a számla lejárta után azonnal, vagy pár napon belül reklamál, hogy nem érkezett meg a pénze. Huszonegy százalékuk csak néhány héttel később jelzi a hiányosságot, 8% viszont egyáltalán nem szól a tartozó félnek. Úgy tűnik, hogy a fiatalok jóval kevésbé gátlásosak, mint idősebb társaik: a tizenéves vállalkozók 52%-a, a huszonévesek 28%-a szól rögtön a lejárat után. Ezzel szemben a harmincasoknak csak a 19%-a reagál ilyen gyorsan.

A felmérés arra is kíváncsi volt, hogy milyen határidőt adnak a hazai vállalkozók a partnerüknek a teljesítésre. A legtöbben (44%) nyolc napon belül kérik a számlájuk ellenértékét, a válaszadók negyede 15 napot ad meg, 20% pedig egy hónapot vár általában a pénzére. Előfordulnak azért hosszabb lejáratú számlák és megállapodások is: 5-5% 60, illetve 90 napos fizetési határidővel számol.

Rengeteg időt visz el a pénzügyi adminisztráció

A felmérés során arra is rákérdeztek, hogy a pénzügyi adminisztráció mennyi időt vesz el magyar vállalkozók életéből. A válasz lerövidítve az, hogy sokat. Huszonkét százalék naponta több órát tölt el ezzel a tevékenységgel, 16% pedig havonta több napját is feláldozza erre a célra. Szerencsésebbek azok, akiknek (27%) havonta csak pár órát kell ezzel foglalkozniuk.

Forrás: szamlazz.hu sajtóanyaga


Kapcsolódó cikkek

2024. május 23.

DLA Piper: átalakulóban a hazai energiapiac

Magyarország energiaimport-kitettsége 85 százalék feletti, de ez az arány a klímasemlegesség felé tett lépésekkel csökkenthető. A kilátások pozitívak: gáztárolóink jelenlegi töltöttségi szintje a régióban az egyik legmagasabb, naperőművi kapacitásunk mintegy 6 ezer MW, illetve a lakossági villamosenergia-fogyasztás is csökkenő tendenciát mutat. A DLA Piper Hungary szakértői sorra vették azokat a tényezőket, melyek az energiaszektor átalakulására a legnagyobb hatással bírnak.

2024. május 23.

EY: Új EU-s szabályozás mutatja, mi a kibervédelem minimuma

Hatalmas károkat okoz a kiberbűnözés a pénzügyi szektorban, amire az Európai Unió választ kíván adnia az úgynevezett DORA rendelettel. A már jövőre élesben működő kiberszabályozás segít felkészíteni az európai, köztük a hazai pénzügyi szervezeteket az online támadások kivédésére – hívja fel a figyelmet az EY. A vállalatoknak jól felfogott érdeke, hogy megfeleljenek a DORA által nyújtott minimális elvárásoknak, de érdemes egy jóval komplexebb, személyre szabott megközelítés alkalmazni, hogy mindenképp elkerüljék a komoly anyagi és reputációs kárral járó biztonsági incidenseket.