A védjegyek vállalkozásunk kiemelkedő értékei


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A vállalkozások többsége a jövőjét és fejlődését, üzleti sikerességét alapvetően meghatározó, kimagasló értékű szellemi tulajdonnal, így például árujelzőkkel, védjegyekkel is rendelkezik. Ezek megfelelő oltalmáról akár információhiány miatt sokan nem gondoskodnak azonban.

Az európai védjegyreform eredményeképpen az idei évtől módosult a hazai védjegyjogi szabályozás. A védjegytörvény módosítása kibővítette az oltalmazható megjelölések körét, megerősítette az eljárások ügyfélbarát jellegét, és hatékonyabbá tette a védjegybitorlókkal, hamisítókkal szembeni fellépést. A vállalkozásokat támogató szakemberek, így például a könyvelők, vagy adószakemberek is nagyon sokat tehetnek az ebben rejlő lehetőségek megfelelő kiaknázásáért, már azzal, hogy időben felhívják a cégvezetők figyelmét az oltalom megszerzésének lehetőségére, jelentőségére, illetve akár maguk is tudatosan hasznosítják az ebbéli információkat.

A védjegy olyan árujelző, amely alkalmas arra, hogy valamely árut vagy szolgáltatást megkülönböztessen mások áruitól vagy szolgáltatásaitól. Túlzás nélkül mondhatjuk, hogy a védjegyek teszik lehetővé a modern piacgazdaságban a versenytársak közötti piaci versenyt. Nélkülözhetetlen eszközt jelentenek ahhoz, hogy a fogyasztók tájékozódhassanak, illetve választhassanak az egyes áruk és szolgáltatások között. A védjegyek megkülönböztető képességük révén kapcsolatot teremtenek az áru és annak előállítója, illetve a szolgáltatás és annak nyújtója között. A védjegy az áru, illetve a szolgáltatás származását meghatározott személyhez köti, ezáltal a minőség jelzésében is komoly szerepe van. A védjegyek alapvető versenyeszközök, a jól bevezetett védjegy a piacon előnyös gazdasági helyzetet teremt a jogosultja, illetve használója számára. A védjegyek az új termékek bevezetését célzó reklámozás középpontjában állnak, szerepük kiemelkedő az új termékek, illetve szolgáltatások tekintetében a potenciális fogyasztói kör figyelmének, érdeklődésének felkeltésében, valamint a már bevezetett termékek, illetve szolgáltatások esetében a fogyasztói bizalom megtartásában. A fogyasztók ösztönzésében ugyanis rendkívül nagy szerepe van a vonzó, megnyerő, frappáns, a fogyasztók gondolkodására és érzelmeire ható megjelöléseknek, „jelképeknek”. A védjegyek minőségjelző és reklámozási funkcióik révén a vállalati goodwill, elismertség hordozói.

Megfelelő információk és szakértelem hiánya miatt ma Magyarországon sok cégvezető, üzletember feledkezik meg arról, hogy a – vállalkozását alapjaiban meghatározó, a fogyasztók és az üzleti partnerek által jól ismert – védjegyét oltalomban részesítse. Amíg egy frappáns logó vagy színes ábrás megjelölés megtervezése, annak a márkaépítés során történő piaci bevezetése és reklámozása sokszor milliókat is felemészt, addig a márkahamisítás, az utánzás révén okozott kár ennek sokszorosát is elérheti. A védjegyoltalom hiánya pedig szinte végképp ellehetetlenítheti a jogok érvényesítését, a sikeres fellépés lehetőségét a cégünk megjelölését jogtalanul elsajátító vagy azt utánzó személyekkel vagy vállalkozásokkal szemben.

A védjegyoltalomról és a védjegybejelentésről mindent megtudhat itt.

A cikk szerzője Dr. Csiky Péter, a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központja szakmai partnere, a Dr. Nagy Krisztina Ügyvédi Iroda alkalmazott ügyvédje, szellemitulajdon-védelmi szakértő.


Kapcsolódó cikkek

2023. május 30.

A Szerencsejáték Zrt. 821 milliárd forint árbevételt ért el tavaly

Eredményes évet zárt a Szerencsejáték Zrt. 2022-ben, 821 milliárd forint szerencsejátékokból származó árbevételt és 25,9 milliárd forint adózott eredményt ért el, az EBITDA mutatója pedig 37,2 milliárd forintra növekedett – közölte a Szerencsejáték Zrt. a kedden eljuttatott közleményében.

2023. május 30.

Átalakította a gondolkodást az infláció

A harmincas, negyvenes, ötvenes éveikben járó magyar vásárlók döntéseit immáron alapvetően befolyásolja az infláció, részben jobban odafigyelnek arra, mit vásárolnak, részben csökkentették a nem feltétlenül szükséges beszerzéseiket – derül ki a 30 és 59 év közöttiek körében végzett K&H biztos jövő felméréséből. A megkérdezettek 92 százaléka jobban odafigyel arra, hogy mit, hol érdemes megvenni. Ez a falvakban élők esetében majdnem mindenkire igaz, ám a fővárosban élők 80 százaléka is jobban körülnéz, mielőtt a pénztárcájához nyúl. A nők szintén jobban figyelnek erre, mint a férfiak.

2023. május 30.

Az MI terjedésével állások tömegei alakulnak át

A mesterséges intelligencia már most is fontos szerepet játszik az élet szinte minden területén, térhódítása várhatóan még nagyobb méreteket ölt majd az elkövetkezendő években. Ez a dinamikus fejlődés megállíthatatlan, tudatosan azonban előnyt kovácsolhatunk a technológiából. A rugalmasság és a gyors válaszreakció jelenthet megoldást mindazok számára, akiknek munkáját kiváltja majd az MI.