Az EP elfogadta a megtévesztő környezetvédelmi címkézés tiltásáról szóló javaslatot


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európai Parlament (EP) strasbourgi plenáris ülésén elfogadta a termékek ökocímkéinek a tartósságra, valamint a környezetbarát jellegre utaló megtévesztő állítások, az úgynevezett zöldrefestés (greenwashing) tilalmára vonatkozó javaslatot.

Az 544 szavazattal, 18 ellenszavazattal és 17 tartózkodás mellett elfogadott javaslat növelni akarja a fogyasztói tudatosságot, segíteni a fogyasztóknak megtalálni a valóban környezetbarát árucikkeket, valamint arra ösztönzi a vállalkozásokat, hogy tartósabb és fenntarthatóbb termékeket kínáljanak.

Az EP-képviselők azt akarják elérni, hogy csak azok használhassák a zöld jellegre utaló környezetbarát, természetes, biológiailag lebomló, klímasemleges, valamint egyéb ökohivatkozásokat a címkéken, akik ezeket az állításokat tételesen bizonyítani is tudják. Véget vetnének annak is, hogy egyes gyártók a termék egészét környezetbarátnak tüntessék fel olyan esetben, amikor annak csak egy részére igazak az állítások. Véleményük szerint egyszerűsíteni kellene a terméktájékoztatókon is, és csak a hatóságok és hivatalos tanúsítási rendszerek ökocímkéit kellene engedélyezni.

A tartóssággal kapcsolatban az EP nem engedné meg, hogy egy adott áru használhatósága korlátozott legyen abban az esetben, ha a fogyasztó más gyártó eszközeivel, pótalkatrészeivel vagy tartozékaival, például más töltőkkel vagy tintapatronokkal használja a terméket. A vásárlókat tájékoztatni kellene a javíthatóság esetleges korlátairól, hogy a fogyasztók inkább a tartósabb és a könnyebben javítható termékeket válasszák. A képviselők emellett külön jótállási címke bevezetését szorgalmazzák, amelyen a törvényben előírt jótállási időszak mellett az is fel lenne tüntetve, hogy meg lehet-e azt hosszabbítani, és ha igen, mennyi idővel. Ezzel nagyobb figyelmet kapnának a minőségi termékek, és a vállalkozásoknak is jobban megérné a tartósságra összpontosítani.

A javaslat elfogadásával megkezdődhetnek az új szabályokat rögzítő irányelv végleges szövegével kapcsolatos egyeztetések az Európai Parlament és a tagországok között.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 16.

2024-ben már nem elég egy-egy marketing eszközben gondolkodni

Mások mellett Balogh Levente, a Szentkirályi ásványvíz alapítója, Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, Sárospataki Albert, a Billingo vezérigazgatója és Huszár Viktor, a Teqball társalapítója is előadást tart az idei Maximum Web és Marketing Konferencián, ahol a résztvevő vállalkozók elsősorban a sikeres cégvezetés és online működés megvalósításához gyűjthetnek hasznos tudást a leghitelesebb példaképektől.