Az EU vizsgálatot indít az észak-magyarországi új autóalkatrész-gyár állami támogatásának ügyében


Az Európai Bizottság vizsgálatot indított annak értékelésére, hogy az Észak-Magyarországon létesíteni tervezett új gépjárműalkatrész-gyár építéséhez Magyarország által nyújtani szándékozott állami támogatás összhangban van-e az állami támogatásokra vonatkozó uniós szabályokkal – tájékoztatott az uniós bizottság csütörtökön.

Az Európai Bizottság közölte, előzetes értékelése alapján mindenekelőtt azt állapította meg, hogy a beruházási projekt elősegíti a gazdasági fejlődést és a foglalkoztatást az EU egyik kedvezőtlenebb helyzetű régiójában.

A brüsszeli testületnek azonban kétségei vannak azzal kapcsolatban, hogy az intézkedés összhangban van-e az állami támogatásokra vonatkozó uniós szabályokkal, különösen a regionális állami támogatásokról szóló iránymutatással. Az uniós bizottság ezért úgy határozott, hogy vizsgálatot indít annak értékelésére, hogy a támogatás arányos-e, vagyis nem lépi-e túl azt a mértéket, ami a beruházás hátrányos helyzetű régióba vonzásához szükséges. Választ keres arra is, hogy az intézkedésnek van-e ösztönző hatása a régióban. E tekintetben a bizottság meg fogja vizsgálni, hogy az új gyár magyarországi létesítésére vonatkozó döntés kiváltó oka közvetlenül a magyar állami támogatás volt, vagy állami támogatás nélkül is ebben a régióban valósították volna meg. A magyar hatóságok azt állítják ugyanis, hogy a támogatás nélkül a beruházást az EU-n kívül, Törökországban hozták volna létre. A testület végezetül arra kíváncsi, hogy a támogatásnak nincs-e indokolatlan negatív hatása az EU-n belüli versenyre és kereskedelemre – írták.

Magyarország 2021-ben értesítette az Európai Bizottságot, hogy 43,76 millió euró összegű állami támogatást kíván nyújtani a Rubin NewCo Kft. részére az észak-magyarországi régióban tervezett új gépjárműalkatrész-gyár megépítéséhez. Az új gyár a csoporthoz tartozó két másik európai gyártási helyszín kapacitását veszi majd át. Az üzem várhatóan mintegy 1500 munkahelyet teremt Észak-Magyarországon, amely az uniós állami támogatási szabályok értelmében regionális támogatásra jogosult, kedvezőtlenebb helyzetű régió.

Magyarország 43,01 millió euró (mintegy 17,8 milliárd forint) összegű közvetlen támogatás, valamint 750 ezer euró (mintegy 305 millió forint) összegű adókedvezmény révén kívánja támogatni az új gépjárműalkatrész-gyár építését. A magyar hatóságok által nyújtani tervezett teljes támogatási összeg az elszámolható beruházási költségek 31,76 százalékát teszik ki, ami nem éri el az ilyen projektekre engedélyezett maximális támogatási összeget, azaz a 31,88 százalékot.

(MTI)



Kapcsolódó cikkek

2022. november 30.

Lezárult a Mol lengyelországi töltőállomás vásárlása

A tájékoztatás szerint a megállapodás szerinti teljes vételár 610 millió dollár, amely 464 millió dollár készpénz ellenértékből, valamint 146 millió dollár pénzügyi lízinggel kapcsolatos kötelezettségből áll. A megállapodás szerinti vételárat a szokásos módosító tételek befolyásolják – írják a tájékoztatásban. A Mol részvényeivel a Budapesti Értéktőzsde prémium kategóriájában kereskednek, a papír árfolyama szerdán kora délután 2840 […]

2022. november 29.

Széchenyi Kártya jubileum és újabb 290 milliárd

A Széchenyi Kártya húsz éves története bebizonyította, hogy sikeres gazdaságfejlesztési eszköz, jelentős szerepet tölt be a kis- és középvállalkozó (kkv) szektor finanszírozásában – hangsúlyozták a Széchenyi Kártya Program fennállásának 20 éves évfordulójára rendezett ünnepségen felszólalók kedden, Budapesten. A következő évben 290 milliárddal fogják támogatni a költségvetésből a Széchenyi Kártya Programot, amelyet az idén 130 milliárd forinttal támogattak – emelte ki a miniszterelnök.