E-kereskedelem: túl a félezer milliárdon – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Több mint negyedével bővült 2017-ben a hazai webáruházak forgalma. Az 500 milliárdos határ ezzel megdőlt, s fél évtizeden belül elérhetőnek ígérkezik ennek a duplája is. Az InfoTandem infografikája.


Túlszárnyalta az ötszázmilliárd forintos szintet tavaly a magyar online kiskereskedelem nettó forgalma. Egy hosszú évek óta folyamatosan emelkedő trend ért ezzel fontos mérföldkőhöz; egy évtizeddel ezelőtt még az ötvenmilliárdot is alulról súrolta az e-kereskedelem bevétele. Az eNET Internetkutató Kft. által 2017-re becsült 545 milliárd forintos forgalom 27 százalékos felívelésnek felel meg a 2016-os 427 milliárdhoz képest. Az online vásárlások részesedése a hagyományos kiskereskedelemből szintén egyre emelkedik, súlya immár 6,2 százalékos.

 

Az eNET a következő éveket illetően is optimista. A szakemberek előrejelzése alapján a növekedési trendek tartósan fennmaradnak, így öt éven belül az 1000 milliárd forintos lélektani határ is reálisan elérhető.

Mindez a belföldi forgalomra vonatkozik, ám a magyar vásárlók nem csak a hazai webáruházakban költenek egyre szívesebben, hanem külföldiekben is. A más országokból is vásárlók száma 2015 óta 1,5 millióról 2,7 millió főre nőtt; a tábor csak az elmúlt egy évben félmillióval gyarapodott (a teljes netes vásárlói mezőny pedig megközelítette az 5 milliót). Ezt látva az eNET, amely 2001 óta kíséri figyelemmel a hazai e-kereskedelem előretörését, most először becslést adott a külföldi költésekre is. E szerint 2017-ben a magyar online vásárlók mintegy 400 milliárd forintnyi forgalmat generálhattak külföldi webáruházakban. Ha ezt is beszámítjuk, akkor az online beszerzés már tavaly az 1000 milliárdos magasság közelébe jutott.

Visszatérve a magyarországi forgalomhoz, az online toplista élmezőnyében továbbra is megtalálhatók az olyan – az e-kereskedelemben hagyományosan erős – termékcsoportok, mint a számítástechnika, a szórakoztató elektronika, a ruházat és sportruházat, valamint a játékok és ajándékok. A top5-be ezúttal a lakberendezés fért még be, hátrébb szorítva például a korábban előkelő helyen záró háztartási gépeket és fehérárut.

Az interneten keresztül beszerzett árucikkek célba juttatása terén változatlanul a futárok a legnépszerűbbek: 2017-ben a megrendelések összértékének háromnegyedét (73 százalékát) különféle futárszolgálatok, illetve a webshopok saját futárai kézbesítették ki. Elgondolkodtató jelenség ugyanakkor, hogy a csomagok kifizetésekor még mindig a számla utánvétes rendezése számít domináns megoldásnak. Ráadásul a megrendelések összértékének 47 százalékát készpénzzel egyenlítették ki (pedig online vásárlás esetében ez tekinthető a legkevésbé biztonságosnak), további 10 százaléknyiért pedig szintén utánvéttel, de bankkártyával fizettek a futároknál.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

A BYD és az Ayvens együttműködik az európai elektromos átállás folyamatában

Szándéknyilatkozatot írt alá a BYD kínai elektromosjármű-gyártó és az Ayvens nemzetközi flottakezelő szolgáltató arról, hogy együttműködnek az új energiákkal hajtott személyautók és könnyű haszonjárművek terjesztésének érdekében az európai piacon – tájékoztatta a BYD PR Hungary szerdán közleményben.

2024. július 5.

KSH: 5,2 százalékkal csökkent az ipari termelés

Májusban az ipari termelés volumene 5,2, munkanaphatástól megtisztítva 4,9 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. 2024. májusban az export euróban számított értéke 8,8, míg az importé 9,0 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakitól.