Egyre több használt autót hoznak be – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az idei első negyedévben forgalomba állított személygépkocsiknak immár csupán a 40 százaléka volt új, a többi a használtautó-import révén került az országba. A hazai állomány átlagéletkora így tovább romlik, s immár a 14 évhez közelít. Az InfoTandem infografikája.


Az első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma a most zajló évtizedben évről évre látványos növekedést mutatott Magyarországon. A 2010-es 61 ezerhez képest tavaly már 200 ezer darab autó futott ki a hazai utakra. A stabilan bővülő trend akkor is igaz, ha a mindenkori első negyedéveket vetjük össze. Az évtized elején mért 14,1 ezerrel szemben az idei első három hónapban immár 52,2 ezres számot regisztrált a Központi Statisztikai hivatal (ez az egy esztendővel korábbit 21 százalékkal múlja felül). Az első negyedévekben forgalomba helyezett állományon belül az esetek többségében az új és a használt járművek száma egyaránt bővült, ám utóbbiaké lényegesen nagyobb tempóban. Olyannyira, hogy a vizsgált időszakon belül egy nagyon határozott arányeltolódás ment végbe a használt kocsik javára. A tízes évek legelején utóbbiak még mindössze 22 százalékos súlyt képviseltek az első negyedéves kimutatásokban, majd folyamatosan emelkedő részesedéssel 2014 első három hónapjában már az összmennyiség több mint felét adták. Az idén pedig arányuk elérte a 60 százalékot: ez 31,3 ezer használt kocsi behozatalát és forgalomba állítását jelentette.

Mindezek fényében nem meglepő, hogy a hazai utakon futó személygépkocsik átlagos életkora az évtized során csak tovább romlott: az eleve magasnak számító 11,1 évről szép fokozatosan felkúszott 13,7 évre.

Utóbbi a 2015 végén hazánkban forgalomban lévő 3,2 millió személygépkocsira vonatkozik. Ennél átlagosan jóval öregebbek a motorkerékpárok, 18,7 évvel; ezekből 162,8 ezer szaladgál az utakon. A 444 ezres tehergépkocsi-állomány ehhez képest fiatalosnak számít a maga 12,7 évével (a 64,4 ezernyi vontató 8 éves átlagkoráról nem is beszélve).

Autóbuszból mindösszesen 18,2 ezret tart nyilván a statisztika, ezek 14,5 év körüli korban vannak.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 1.

Szomszédainknál erősít a piacvezető magyar HR-szolgáltató: felveszi a Prohuman nevet a szerb leánycég

Prohuman néven folytatja tevékenységét Szerbiában a CityScope HR-szolgáltató, amely tavaly került az immár 7 országban működő magyar tulajdonú cégcsoport irányítása alá. Tovább erősödik a Prohuman Szlovéniában is, ahol a két évtizedes szakmai tapasztalattal bíró Slavica Jerebet nevezték ki az ügyvezető igazgatói posztra. A 20 éves, több mint ezer ügyfelet kiszolgáló és mintegy 25 ezer embernek munkát adó Prohuman Group nem titkolt célja, hogy a hazai piacvezető és meghatározó régiós szerep után egész Kelet-Közép-Európa első számú HR-szolgáltatójává váljon.

2024. július 1.

Pénzt és energiát takarítunk meg a korszerűsítéssel – indul az Otthonfelújítási program

A hazai lakóépületek legalább 80 százaléka 1990 előtt épült, a lakásállomány nagyjából 40 százaléka pedig energetikai szempontból rossz kategóriába sorolható, így a lakóingatlanok energiahatékonyságának javítása kiemelt fontosságú – hangsúlyozták az MBH Bank szakértői az Otthonfelújítási program indulása kapcsán tartott sajtótájékoztatón.

2024. július 1.

Rekordévet zárt a Ganz 2023-ban

Több mint másfélszeresére, 71,55 millió euróra nőtt a Ganz Transzformátor- és Villamos Forgógépgyártó Kft. árbevétele 2023-ban. A 2020-ban történő reorganizációt követően a magyar nehézgépgyártó vállalat egy sor energiahatékonysági és gyártástechnológiai fejlesztést indított el, amelynek köszönhetően a társaság új fejlődési pályára állt. A vállalat nemcsak hazai terepen teljesített jól, árbevételének fele az európai piacról származott 2023-ban.