Família Kft: Áldás vagy átok a családi vállalkozás?

Szerző: Adó Online
Dátum: 2009. március 18.
Rovat:

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Sokan úgy képzelik, a családi vállalkozásnál álmodni sem lehet nagyszerűbb munkahelyet. Tény, hogy a família minden tagja megtalálhatja benne számítását – feltéve, ha jól működtetik, és távol tartják az üzletet az érzelmektől.

Amerikában a vállalkozások 85 százaléka családi vállalatot jelent, és ezek a cégek adják a nemzeti termelés több mint 60 százalékát. Európában a családi tulajdonú cégek aránya egyes becslések szerint a 80 százalékot is eléri, és ők adják az uniós termelés 55 százalékát.

Hazánkban a cégek 97 százaléka mikrovállalkozásnak minősül, közülük pedig sokan családi vállalkozásként működnek, nem kis részt vállalva az ország gazdasági teljesítményéből.

Családban marad?

De vajon tényleg annyival előnyösebb, ha rokonainkkal fogunk közös üzletbe? Megéri vállalni azt a kockázatát, hogy a céggel együtt családunk is csődbe mehet?

Egy, a Pénzcentrumnak nyilatkozó kelet-magyarországi vállalkozó szerint mindenképp jobb így. A testvérével és sógornőjével bőripari céget üzemeltető fiatalember úgy látja, a közös munka összekovácsolja a családot. “”Ha nem együtt dolgoznánk, talán már sokkal jobban eltávolodtunk volna egymástól, könnyen lehet, hogy már messze laknánk a szülői háztól.”” -mondta.

Ugyanakkor szerinte a testvérek hatékonyan tudnak együtt dolgozni, a több éves rutin pedig csak erősít ezen. Arra a 15 éve működő vállalkozás életében egyszer sem került sor, hogy összekeverték volna a családi kasszát a cég pénzügyeivel. Az azonban szinte elkerülhetetlen, hogy a vállalkozás problémái kihassanak a família életére.

Érdemes segítséget kérni

Horváth Anna, a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési alapítvány ügyvezető igazgatója a Pénzcentrumnak elmondta: minden vállalkozásba csak átgondoltan, alapos tervezéssel érdemes belevágni. A családi vállalkozásokra ez hatványozottan igaz, hogy már az induláskor tudatosodjanak a családi jellegből következő erősségek, illetve az abban rejlő veszélyek. Így nagyobb eséllyel kerülhető el, hogy a vállalkozás problémái a magánélet, vagy a családi gondok a vállalkozás rovására menjenek.

A legfontosabb, hogy tisztában legyünk a család és a vállalkozás közti különbségekkel: míg az előbbi befelé forduló, érzelmekre és feltétel nélküli szeretetre épülő rendszer, addig az addig utóbbi a feladatra koncentráló, racionális célokat szem előtt tartó, kifelé tekintő, teljesítmény-alapú működést tesz szükségessé.

Ezért az ügyvezető azt javasolja, aki belevág, készüljön fel alaposan.

Adott esetben szükséges lehet szakemberhez – vállalkozásfejlesztési szakértőhöz, coach-hoz, pszichológushoz vagy akár családterapeutához- fordulni. Fontos a precíz tervezés, például a céges jellegű megbeszélések rendszeressé tétele, de elkülönítése a családi ügyektől, a magánélettől.

Horváth Anna szerint a fent említett példa -azaz hogy folyamatosan sikerül különválasztani a céges és a családi kasszát- Magyarországon egyáltalán nem tipikus. Gyakran fordul elő, hogy a család magánjövedelemként kezeli a vállalkozás bevételeit.

Nem a méret a lényeg!

Ugyanakkor azt se felejtsük el, hogy attól, hogy egy vállalkozás családi, egyáltalán nem biztos, hogy kicsi. Sok sikeres példát említhetünk, a Zwacktól a Béres Gyógyszergyáron át egészen a legsikeresebb magyar borászatokig és éttermekig.

Az ilyen cégek teljesítménye sok esetben meghaladja a nem családi vállalkozásokét: erősségük a viszonylagos pénzügyi stabilitás, az alacsonyabb adminisztrációs költségek, a generációk közötti tudástranszfer, valamint a magas minőségű termékek és szolgáltatások nyújtása.

Ön is családos?

Természetesen kíváncsiak vagyunk az Ön véleményére is! Ha érintett családi vállalkozásban, ha felesége még ott is főnök, ha férjénél van a részvénytöbbség, és folyton leszavazza, ha Önöknél minden vacsora céges, írja meg nekünk a penzcentrum@penzcentrum.hu címre, és mi segítünk a kör négyszögesítésében!

Forrás: Pénzcentrum


Kapcsolódó cikkek:


Duna House: visszaesett az ingatlanpiac
2019. december 6.

Duna House: visszaesett az ingatlanpiac

Az erősebb őszi hónapok után nyári mélypontjára esett az ingatlanpiac, az idén novemberben országosan 10 945 ingatlan adásvétele bonyolódott le, szemben az egy évvel korábbi több mint 12 ezerrel.