Frissáru a netről? – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Szinte minden netező kipróbálta már az online vásárlást. A leginkább divatcikket és utazást szeretünk így venni, de erősen jönnek fel az élelmiszerek is. Az InfoTandem infografikája.

A világhálóra csatlakozó fogyasztók 95 százaléka vásárolt már életében az interneten, ami egy százalékpontos erősödés 2017-hez képest – derül ki a Nielsen legfrissebb, Connected Commerce (Összekapcsolt kereskedelem) című globális riportjából. Az online vásárlási szokásokat feltérképező kutatás eredményei szerint a kategóriák versenyét továbbra is az olyan klasszikusok vezetik, mint a divat, az utazás és a könyvek. Az első két szegmens kínálatából a netezők 60 százalék körüli aránya vásárolt már online módon, de a bronzérmes kategóriából is minden másodikuk szerzett már be a neten keresztül példányokat. A Top5-be ezeken kívül még a számítástechnikai és mobil eszközök, illetve a különféle rendezvényekre szóló belépőjegyek fértek be.

Az online shoppingolásra a netező magyarok is egyre inkább nyitottak, olyannyira, hogy döntő többségük, 93 százalékuk legalább egyszer ki is próbálta már ezt a lehetőséget. Nálunk is a divatáru a legnépszerűbb, 41 százalék vett már belőle online módon, s a második utazás is hozza nagyjából ezt a szintet, ugyanakkor a harmadik helyen a szórakoztató elektronikai termékek állnak, 39 százalékkal. De például a szeszesitalt és a virágot továbbra is szeretjük magunk kiválasztani a boltban.

A nagyobb, összevont kategóriákat nézve világszinten a tágan értelmezett szórakozást (belépőjegyek vásárlása, könyvek, zenék, filmek, játékok beszerzése) 2018-ban már egyértelműen az online színtér uralja: jellemző beszerzési útként ez hatszor akkora arányt kapott (61 százalék), mint a hagyományos boltok (10 százalék). A szolgáltatásoknál szintén a virtuális vásárlás dominál, amely a tartós fogyasztási cikkeknél is meghatározónak számít. Ami érdekesebb, hogy immár az FMCG-körben (azaz a gyorsan fogyó fogyasztási cikkek piacán) is kiegyenlített erőviszonyokról beszélhetünk ebből a szempontból.

Utóbbi körnél további elmozdulás várható az online oldal javára, a Nielsen kutatásai alapján ugyanis az e-kereskedelem egyik legdinamikusabban fejlődő (egyetlen év alatt 2–3 százalékponttal erősödő) szegmenséről van szó. Globálisan a fogyasztók bő egynegyede (26 százaléka) vásárolt már frissárut is a netről, ami forgalomban 15 százalékos bővülésnek felel meg 2016 és 2018 között. Magyarországon ettől még távol vagyunk, de százból öten azért már frissárut is rendeltek így, heten pedig csomagolt élelmiszert vásároltak online úton (utóbbinál a globális arány 30 százalék).

Az élelmiszer persze kényes áru, még mindig jobban szeretjük, ha kézbe foghatjuk a zöldséget, a gyümölcsöt, vagy épp a teljes kiőrlésű, szeletelt cipót, mielőtt a kosarunkba tesszük. Egyfelől azonban e termékcsoportnál is érvényes: ahogyan erősödik a fogyasztók bizalma a netes vásárlási ökoszisztéma iránt, úgy bővül a potenciális termékkategóriák köre. Másfelől, e mezőnyben a vonzerőt speciális megoldások is erősíthetik. A Nielsen felmérése során a fogyasztók fele például úgy nyilatkozott, hogy a kifogásolt minőségű termékre vonatkozó pénzvisszafizetési garancia csábítóbbá teszi a szemében az e-vásárlást. További 45 százalékuk vonzónak találja a helyettesítő termékek felkínálását, ha a kívánt áru nem elérhető, míg 44 százalék bizonyos összeghatár felett kimondottan keresi az ingyenes kiszállítási opciót. Utóbbit a magyarok közel fele is ösztönzőnek találja.


Kapcsolódó cikkek

2015. május 22.

Infografika: fogynak a kisboltok

Egy esztendő alatt közel ezer élelmiszerüzlet szűnt meg Magyarországon, ám tízezer lakosra vetítve még így is majdnem négyszer annyi van belőlük, mint Németországban. Az InfoTandem heti infografikája.

2015. június 5.

Infografika: félmilliárd eurós egyenlegjavulás

Az Európai Unió részesedése a magyar külkereskedelmi áruforgalomból az exportot és az importot tekintve is meghaladta a 75 százalékot az idei első negyedévben. A 2,5 milliárd eurós aktívum teljes egészében ebben a relációban jött össze. Az InfoTandem heti infografikája.
 

2015. június 12.

Infografika: koncentrált az online piactér

A 30 legnagyobb forgalmú webshop a magyarországi online megrendelések csaknem felét begyűjti. Az élmezőnyt a magyar oldalak dominálják, bár a listát egy amerikai érdekeltségű portál vezeti. Az InfoTandem heti infografikája.

2018. november 30.

A foglalkoztatottak egyharmada ingázik – infografika

Csaknem másfél millió ember naponta ingázik a lakóhelye és a között a település között, ahol a munkahelye található. A bejutás átlagosan bő fél órát vesz igénybe, de jócskán vannak olyanok is, akik egy óránál is többet kénytelen szánni erre. Az InfoTandem infografikája.
2018. szeptember 14.

Hatmilliárd perc mobilon – infografika

Együttesen csaknem 100 millió órát beszélgettünk mobiltelefonon az idei második negyedévben, amelynek során e készülékeken 55 ezer terabyte-nyi adatforgalom is zajlott. Az InfoTandem infografikája.
2018. október 12.

Hódít a készpénzmentes fizetés – infografika

Mára határozottan fölénybe kerültek azok, akik ha lehet választani, akkor a készpénzmentes fizetési megoldásokra voksolnak. A mobilok szerepe e téren is egyre erősödik. Az InfoTandem infografikája.
2018. szeptember 28.

Kütyük az iskolatáskában – infografika

Egyre inkább a tanulásnak is elengedhetetlen kellékei a műszaki eszközök: az alsósosok negyede, a felső tagozatosok fele már számítógépet is használ az iskolai teendők teljesítéséhez. Az InfoTandem infografikája.
2018. november 9.

Látványosan javul az áfabeszedés – infografika

Egyre növekvő hatékonysággal szedi be Magyarországon az adóhatóság az általános forgalmi adót. Öt év alatt több mint 9 százalékponttal szűkült nálunk az áfarés, más szóval ennyivel mérséklődött az áfacsalás az országban. Az InfoTandem infografikája.