GDPR – a kötelező felülvizsgálatok határideje is eljött


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2018. május 25-étől alkalmazandó kötelezően az átfogó európai GDPR szabályozás, amely elsősorban a kiszabható maximális bírságtételeivel borzolta a kedélyeket. Az Infotörvény ráadásul rendszeres, háromévenkénti adatvédelmi felülvizsgálati kötelezettséget is előír.

GDPR láz

A tagállamokban közvetlen hatállyal bíró GDPR jogszabályt 2016-ban fogadták el, azonban a kétéves felkészülési időszak mintha nem is létezett volna. Az adatvédelmi szabályok kötelező alkalmazásának 2018-cas beköszönte hozta el a tömeges GDPR megfelelőségi lázat az adatkezelők, adatfeldolgozók körében. A GDPR megfelelés kialakítása során a kezdetektől nagy hangsúlyt kapott, hogy az adatvédelmi jogi megfelelőség nem statikus állapot. Az adatvédelmi kötelezettség dinamikus, aktív, a szabályozás alapjául szolgáló körülményekben bekövetkező változásokat előzetesen előkészítő, vagy utólagosan reagáló szemléletet követel meg.

Háromévente kötelező a GDPR felülvizsgálat

A jogszabály rendszeres utógondozási kötelezettséget is előír! Nevezetesen az Infotv. alábbi bekezdése szerint kötelező a háromévenkénti felülvizsgálat.

Ha a kötelező adatkezelés időtartamát vagy szükségessége időszakos felülvizsgálatát törvény, helyi önkormányzat rendelete vagy az Európai Unió kötelező jogi aktusa nem határozza meg, az adatkezelő az adatkezelés megkezdésétől legalább háromévente felülvizsgálja, hogy az általa, illetve a megbízásából vagy rendelkezése alapján eljáró adatfeldolgozó által kezelt személyes adat kezelése az adatkezelés céljának megvalósulásához szükséges-e. Ezen felülvizsgálat körülményeit és eredményét az adatkezelő dokumentálja, e dokumentációt a felülvizsgálat elvégzését követő tíz évig megőrzi és azt a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (a továbbiakban: Hatóság) kérésére a Hatóság rendelkezésére bocsátja.

Az Infotv. saját hatályának a meghatározása körében előírja, hogy GDPR szerinti adatkezelésekre a GDPR-t – többek között – a fentebb idézett Infotv. rendelkezéssel együtt kell alkalmazni. Ennélfogva 2021. júniusában kijelenthető hogy számos adatkezelés vonatkozásában élesedhet a hároméves periódus lejárata miatt a kötelező adatvédelmi jogi felülvizsgálati és dokumentációs kötelezettség.

gdpr

A jogszabályhely helyes értelmezése szerint a hároméves felülvizsgálati kötelezettség hatálya alá eső adatkezelések felülvizsgálata, körülményeinek és eredményének megfelelő dokumentálása akkor is szükséges, ha a felülvizsgálat eredménye lényegét tekintve sommásan annyi lesz, hogy nincs szükség az adott adatkezeléssel kapcsolatos adatvédelmi jogi folyamatok módosítására.

Amennyiben azonban – például a pandémia miatti a távoli munkavégzés, vagy távmunka térnyerésével, illetve az online értékesítés előtérbe kerülése miatt – az üzleti működésben változás következett be, ezeket az adatvédelmi szabályok terén is mielőbb le kell követniük a cégeknek.

A bejegyzés szerzője dr. Oláh Tamás ügyvéd, az RSM Hungary szakértője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos határidő közeledik a gazdasági szankciókkal érintett magyar cégeknek

Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió a közelmúltban újabb gazdasági szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben. Az egyik legfontosabb változás, hogy bizonyos, az orosz cégek vagy szervek részére nyújtható, biztosítható vagy értékesíthető szolgáltatások, amelyek eddig a szankciók alól mentességet élveztek, 2024. június 20. napjától csak hatósági engedély birtokában végezhetők majd. Melyek ezek a szolgáltatások? Honnan szerezhető be az engedély és milyen feltételeknek kell majd megfelelni? Mivel a határidő vészesen közeleg, ezért a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai, dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi segítenek eligazodni az új szabályozásban a fenti kérdések megválaszolásával.

2024. május 16.

2024-ben már nem elég egy-egy marketing eszközben gondolkodni

Mások mellett Balogh Levente, a Szentkirályi ásványvíz alapítója, Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, Sárospataki Albert, a Billingo vezérigazgatója és Huszár Viktor, a Teqball társalapítója is előadást tart az idei Maximum Web és Marketing Konferencián, ahol a résztvevő vállalkozók elsősorban a sikeres cégvezetés és online működés megvalósításához gyűjthetnek hasznos tudást a leghitelesebb példaképektől.