Hazai kkv-k az ázsiai piacon

Szerző: Adó Online
Dátum: 2009. március 28.
Rovat:

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A hazai kis- és középvállalatokat külpiacra segítő ITD Hungary Zrt. partneri kapcsolatba lépett a Nemzetközi Gyakornoki Programot működtető AIESEC ázsiai fókuszú projektjével. A kkv-k ázsiai lehetőségeiről és a válságról Dr. Kerekes Györgyöt, az ügynökség üzletfejlesztésért felelős igazgatóját kérdeztük.

Mik a hazai kis és középvállalkozások lehetőségei a válság ideje alatt?

A magyar kkv-szektor bizonyos gyengeségei válságtól függetlenek. A cégek alultőkésítettek, a cégvezetők pedig sokszor a menedzsment ismereteknek is híján vannak. Egy részük ugyanakkor viszonylag flexibilis, képes alkalmazkodni a piaci kihívásokhoz. A cégeket célszerű a válságra adott reakcióik szerint, szektoronként megkülönböztetnünk.

Egyes ágazatok, mint az autóipari beszállítók, az építőipar az átlagosnál sokkal nagyobb bajban vannak. Ezzel szemben a környezetvédelmi háttéripar lehetőségei például továbbra sem rosszak, már csak azért sem, mert több ország kormánya – többek között válságkezelési céllal – olyan infrastrukturális beruházásokat indított, amelyek egyben környezetvédelmi projektek is. Ezekből magyar környezetvédelmi cégek is profitálhatnak.

Tudna erre példát mondani?

Egyes cégek, például az Organica Kft, a Távol-Keleten nagyon sikeresek. Kínában már épült is szennyvíztisztítójuk, teljes egészében saját, biológiai szennyvíztisztításon alapuló módszerüket használva. Azok a cégek, amelyek túlélték az elmúlt évek hanyatlásait, ehhez a válsághoz is alkalmazkodnak majd.

Hogyan látja a magyar-ázsiai üzleti kapcsolatok alakulását általánosságban és a válság alatt?

Válságtól függetlenül kínai, indiai és délkelet-ázsiai kapcsolatainkban fellendülés tapasztalható. A régiót kevésbé érinti a válság, főleg Kína és India elsősorban belső keresletének élénkítésével operál. Elsősorban nem is a termékexport, inkább a tudás exportja működhet. Az előbb környezetvédelmi cégeket említettem, de a térségbe más, tudásalapú megoldások is exportálhatók.

Hogyan segítheti az AIESEC a kkv-k külpiaci terjeszkedését?

Egy kkv külpiacra lépésekor a legnagyobb veszély az információk hiánya. Az AIESEC kiterjedt külföldi kapcsolatai és gyakornoki programja révén kevés ráfordítással, már az első lépés megtétele előtt releváns, friss és hasznos információkat ad a cégvezetőknek.

Milyen előnnyel jár a külföldi munkaerőt alkalmaznak? Meglehetősen fontos a helyi nyelvismeret. Nemrég jártam Kínában, ahol a világ többi részétől eltérően, még angolul sem igen lehet elboldogulni. Ott tehát szükséges, hogy valaki ismerje a nyelvet és a helyi szokásokat – közvetítő legyen.

Ön szerint mi az, ami segítheti a válság átvészelését a kkv-k számára?

Hadd mondjak erre egy evolúciós példát! Hatvanötmillió évvel ezelőtt Földünkbe valószínűleg becsapódott egy meteorit, ami a dinoszauruszok végét jelentette. Hiányuk az emlősök csoportjának megerősödésével járt. Evolúciós mértékkel szinte pillanatok alatt megnőtt a diverzitásuk. Akik legjobban tudják diverzifikálni gazdasági tevékenységüket, akik képesek megtalálni, milyen területeken alkalmazható technológiai tudásuk, középtávon is a jelenlegi helyzet nyertesei lehetnek. Konzervatív megoldás szerint válságban egy vállalkozás kockázatkerülő, visszahúzódó taktikát folytat, ám ez egy, a hazaihoz hasonló piacon nem működik. Esetünkben a belső kereslet visszaesése nem váltható ki mással. Az ITD annyit tehet, hogy külpiacokon igyekszik helyzetbe hozni a cégeket. Megpróbálunk tehát új partnereket szerezni, megtalálni azokat, akik elég bátrak egy új piaccal való próbálkozáshoz.

Forrás: Origo


Kapcsolódó cikkek:


Duna House: visszaesett az ingatlanpiac
2019. december 6.

Duna House: visszaesett az ingatlanpiac

Az erősebb őszi hónapok után nyári mélypontjára esett az ingatlanpiac, az idén novemberben országosan 10 945 ingatlan adásvétele bonyolódott le, szemben az egy évvel korábbi több mint 12 ezerrel.