Infografika: bővül, de öregszik a járműpark


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Több mint 4 millió jármű rója a magyarországi utakat, ezen belül autóból minden harmadik lakosra jut egy. Az átlagéletkor június végén 13,9 év volt, enyhén romlik. Az InfoTandem infografikája.


A hazai közútigépjármű-park továbbra is meglehetősen elöregedettnek mondható, sőt az átlagéletkor 2017 első felének végén minimálisan ugyan, de tovább romlott az egy esztendővel korábbihoz képes, s elérte a 13,9 évet. Mindez bővülő állomány mellett zajlott, a járművek száma a Központi Statisztikai Hivatal kimutatásai szerint – éves összevetésben 3,7 százalékos emelkedést követően – 4 millió 140 ezerre hízott június végére.

 

A „legpatinásabb” szegmensnek a motorkerékpárok számítanak, a maguk 18,1 éves átlagkorukkal. Itt a legnyomasztóbb a „tizenévesek” súlya is – a motorok több mint háromnegyedét 11 évnél régebben gyártották. Az országos életkori átlagot természetesen a személygépkocsik határozzák meg, hiszen a teljes járműpark 82 százaléka autó: több mint 3,4 millió található belőlük, kereken 14 éves átlagkorral. Hasonlót tudnak felmutatni az autóbuszok is, a tehergépkocsikviszont egy évvel alacsonyabbat. Messze a legfiatalabb szekció a vontatóké, 8,4 évvel – igaz, ezekből alig 72 ezret tartanak nyilván –, s e körben az állomány 70 százaléka legfeljebb 10 éves, vagy újabb (44 százalékuk 5 évesnél is fiatalabb).

 

Egy év távlatában a járműállomány a legtöbb szegmensben növekedést mutat (az autók és a – szűk félmilliónyi – tehergépkocsik száma az átlag körül emelkedett, a vontatóké pedig 5,9 százalékkal), kivéve a motorkerékpárokat, ahol 0,5 százalékos visszaesés történt. (A buszoknál 1,4 százalékkal nőtt a darabszám, 19,1 ezerre.)

Az idén szeptember végéig a Magyarországon első alkalommal forgalombahelyezett járművek száma megközelítette a 260 ezret, s ennek 47 százaléka volt csak új, a többi használt. Az autók ebből 198 ezer darabbal részesedtek, itt az újak aránya még alacsonyabb, 44 százalék körüli. Nem így a vontatóknál, ahol a forgalomba helyezett 6,8 ezer jármű háromnegyede nulla kilométerrel gördült ki az utakra. 


Kapcsolódó cikkek

2024. május 23.

DLA Piper: átalakulóban a hazai energiapiac

Magyarország energiaimport-kitettsége 85 százalék feletti, de ez az arány a klímasemlegesség felé tett lépésekkel csökkenthető. A kilátások pozitívak: gáztárolóink jelenlegi töltöttségi szintje a régióban az egyik legmagasabb, naperőművi kapacitásunk mintegy 6 ezer MW, illetve a lakossági villamosenergia-fogyasztás is csökkenő tendenciát mutat. A DLA Piper Hungary szakértői sorra vették azokat a tényezőket, melyek az energiaszektor átalakulására a legnagyobb hatással bírnak.

2024. május 23.

EY: Új EU-s szabályozás mutatja, mi a kibervédelem minimuma

Hatalmas károkat okoz a kiberbűnözés a pénzügyi szektorban, amire az Európai Unió választ kíván adnia az úgynevezett DORA rendelettel. A már jövőre élesben működő kiberszabályozás segít felkészíteni az európai, köztük a hazai pénzügyi szervezeteket az online támadások kivédésére – hívja fel a figyelmet az EY. A vállalatoknak jól felfogott érdeke, hogy megfeleljenek a DORA által nyújtott minimális elvárásoknak, de érdemes egy jóval komplexebb, személyre szabott megközelítés alkalmazni, hogy mindenképp elkerüljék a komoly anyagi és reputációs kárral járó biztonsági incidenseket.