Már a közép- és nagyvállalatok 31 százaléka alkalmaz mesterséges intelligenciát (AI)
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A közép- és nagyvállalatok 31 százaléka rendszeresen, további 19 százalékuk kísérleti jelleggel már most is alkalmaz valamelyik folyamatában mesterséges intelligenciát – derült ki a United Call Centers (UCC) vállalati döntéshozók körében végzett nemzetközi felméréséből. A válaszadók 38 százalék tartja úgy, hogy az AI bevezetése jelentősen javítja vállalata versenyképességét és innovációs képességét, és 44 százalékuk szerint a működés egyik kulcseleme lesz a mesterséges intelligencia.
A UCC az IBM üzleti partnereként az AI vállalati alkalmazásának főbb tényezőit mérte fel nyugat-európai és egyesült államokbeli vállalati döntéshozót elérő kérdőíves kutatásában. A kérdőívre érkező válaszuk tanúsága szerint a közepes és nagyobb méretű vállalatok fele már legalább kísérleti jelleggel alkalmazza az AI-t, és a cégek további 37 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ismeri, de még nem vezette be azt.
A válaszadók az egyes működési területek közül különösen az adatkezelés- és elemzés, az ügyfélszolgálat és – támogatás, valamint a marketing és az értékesítés területén vár jelentős hatást a mesterséges intelligencia alkalmazásától, de jelentős potenciált látnak a termékfejlesztés és -tervezés, illetve a pénzügyi és számviteli folyamatok fejlesztésében is.
A várható előnyöket illetően a felmérésben részt vevő döntéshozók közül az AI alkalmazás kapcsán a legtöbben a növekvő hatékonyságot és produktivitást emelték ki (94 százaléknyian), de a túlnyomó többség értékelte fontos tényezőnek a költségmegtakarítást (88%), valamint az alacsonyabb reakcióidőt és a gyorsabb döntéshozatalt (87%) is.
A döntéshozók 44 százaléka látja úgy, hogy a mesterséges intelligencia a jövőben kulcseleme lesz az üzleti stratégiának, és további 44 százalék szerint játszik majd fontos kiegészítő szerepet. A versenyképesség és innováció tekintetében 37 százaléknyian mérsékelt, 19 százaléknyian jelentős, további 19 százaléknyian pedig alapvető hatást várnak az AI bevezetésétől.
A felmérés kitért az AI-hoz kapcsolódó kihívásokra és korlátokra is. A válaszadók 38 százaléka fogalmazott meg az AI kapcsán biztonsági és adatvédelmi aggályokat, 37 százalék pedig elsősorban az emberi kapcsolatok hiányát emelte ki. Ugyanakkor a nyilatkozó döntéshozók 75 százaléka bizalmat szavazott a mesterséges intelligenciának azzal a megkötéssel, hogy rálátást szeretnének modell döntési mechanizmusaira.
„A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a piaci verseny hatására a nyilvánvaló kapcsolódó előnyök miatt a közép- és nagyvállalatok körében igen gyorsan, egyre szélesebb alkalmazási körben terjed a mesterséges intelligencia – magyarázta Kopcsó Balázs, a UCC technológiai vezetője. – A bevezetést és fejlesztést a cégek eltérő módon tervezik megoldani: 19 százalékuk a belső fejlesztés és kutatás útját preferálja, 25 százalék más vállalatokkal vagy kutatóintézetekkel folytatott együttműködést tervez, miközben 50 százaléknyian külső szakértőt bíz meg ezzel a feladattal.”
Forrás: United Call Centers