Nagy a hézag az infláció és a kkv-k pénzügyi várakozásai között


Az előző negyedévi kismértékű javulást követően a vállalkozások ismét kisebb árbevétel- és nyereségnövekedésre számítanak: átlagosan 8 százalékos bevétel- és 3,3 százalékos profitnövekedést valószínűsítenek a következő egy évben. Így az infláció kitermelése továbbra is nehézséget okozhat – derül ki a K&H kkv bizalmi index legutóbbi, 2023. első negyedévi eredményéből. A szolidabb pénzügyi várakozások miatt a beruházási szándék is csökkent. 10-ből 6 cég tervez fejlesztést, ezen belül is elsősorban informatikai és gépvásárlások várhatók a következő 12 hónapban.

Továbbra is nagy a különbség az infláció mértéke és a kkv-k tervezett pénzügyi eredménye között a magyarországi mikro-, kis- és középvállalkozások következő egy évre vonatkozó várakozásait jelző K&H kkv bizalmi index legutóbbi adatai szerint. „Az előző negyedévi enyhe javulást követően ismét visszafogottabb árbevétel- és nyereségnövekedésre számítanak a cégek. Átlagosan 8 százalékos árbevétel- és 3,3 százalékos profitbővülést valószínűsítenek a következő egy évben, szemben az előző negyedévi 8,6 és 4,4 százalékkal. A cégek tehát továbbra sem várnak erős pénzügyi eredményeket, amit tovább tetéz, hogy a várt növekedés jóval a több hónapja extrém magas, 20 százalék körüli infláció alatt van. A jelenlegi gazdasági környezetben ezért még inkább fontos, hogy a cégvezetők felülvizsgálják az üzleti modelljüket és tudatosan tervezzék költségeiket és várható bevételeiket” – hívta fel a figyelmet Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatás vezetője.

Árbevételben a mikrocégek, profitban a középvállalkozások optimistábbak

Cégmérettől függetlenül hasonló árbevétel-növekedésre számítanak a vállalkozások. Jelenleg a mikrocégek a legbizakodóbbak, ugyanis egyedül az ő várakozásaik nőttek, 7,8-ról 8,4 százalékra. A középvállalkozások 11,8 százalék helyett most már csak 8, míg a kisvállalkozások 8,9 helyett 7,6 százalékos növekedésben bíznak az előttünk álló egy évben.

A profit várt növekedése viszont a cégmérettel együtt növekszik: a következő egy évben a mikrocégek 2,8, a kisvállalkozások 3,8, míg a középvállalkozások 4,4 százalékkal nagyobb nyereséget valószínűsítenek.

Kevesebb pénz, kevesebb beruházás

A visszafogottabb pénzügyi várakozásokkal a beruházási szándék is mérséklődött. 66 százalékról 62-re csökkent a fejlesztésre készülő cégek aránya, és minden beruházási célnál visszaesés látható. „Jelenleg főként informatikai (30%) és gépberuházásokra (26%) készülnek a kkv-k. A céges autóflotta korszerűsítését mindössze a vállalkozások 16 százaléka tervezi, ami 2017 óta a legalacsonyabb arány. Ugyan az ingatlanberuházás sosem tartozott az élmezőnybe, az előző negyedévi 12 helyett most már csak a cégek 6 százaléka számol vele. Az ingatlanpiacon tehát jelenleg nem csak a lakosság, de a vállalkozások is kivárnak” – részletezte az eredményeket a szakértő.

Forrás: a K&H kkv bizalmi index kutatása


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos határidő közeledik a gazdasági szankciókkal érintett magyar cégeknek

Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió a közelmúltban újabb gazdasági szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben. Az egyik legfontosabb változás, hogy bizonyos, az orosz cégek vagy szervek részére nyújtható, biztosítható vagy értékesíthető szolgáltatások, amelyek eddig a szankciók alól mentességet élveztek, 2024. június 20. napjától csak hatósági engedély birtokában végezhetők majd. Melyek ezek a szolgáltatások? Honnan szerezhető be az engedély és milyen feltételeknek kell majd megfelelni? Mivel a határidő vészesen közeleg, ezért a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai, dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi segítenek eligazodni az új szabályozásban a fenti kérdések megválaszolásával.

2024. május 16.

2024-ben már nem elég egy-egy marketing eszközben gondolkodni

Mások mellett Balogh Levente, a Szentkirályi ásványvíz alapítója, Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, Sárospataki Albert, a Billingo vezérigazgatója és Huszár Viktor, a Teqball társalapítója is előadást tart az idei Maximum Web és Marketing Konferencián, ahol a résztvevő vállalkozók elsősorban a sikeres cégvezetés és online működés megvalósításához gyűjthetnek hasznos tudást a leghitelesebb példaképektől.