Nehezen pörög fel a gépjárműfront


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Alig néhány százalékkal nőtt 2013-ban a új gépjárművek hazai piaca. Érdemi, 20 százalékos bővülést egyedül a nehéz-gépjárműveknél mértek, ám ez is főként az előrehozott vásárlásoknak volt köszönhető. Az InfoTandem heti infografikája.


Az év eleji mélyrepülés után tavasszal rákapcsolt a személykocsik szegmense, így október–novemberre éves összevetésben már pozitív volt a mérleg. Így ez a terület a decemberi – a 2012-es viszonylag erős bázishoz mért – stagnálás ellenére is 6 százalékos emelkedéssel zárta 2013-at.

A trend tehát pozitív, ám a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) szakértői a mostani 56 ezres új forgalomba helyezésnél jóval magasabb éves átlagot, legalább 85 ezer autót tartanának kívánatosnak. Ez még mindig szolid elvárás ahhoz képest, hogy a válság előtti utolsó teljes évben, 2007-ben, a 170 ezret is meghaladta ez az érték. A teljes konszolidációig a szervezet szerint még jó pár évnek el kell telnie. Az idén egytizedes erősödést, vagyis 60 ezer fölötti darabszámot látnak reálisnak.

 

A kishaszon-gépjárművek forgalomba helyezése terén a finanszírozási feltételek az év második felében kedvezően változtak, aminek meg is lett az eredménye; decemberben például – a DataHouse Kft. adatai szerint – 43 százalékos felfutást regisztráltak. Az éves növekedés ezzel együtt csupán 5 százalékra jött ki, alulmúlva a várakozásokat. A 2014-es tempó itt is 10 százalék körüli lehet.

A nagyhaszon-járművek esetében viszont kellemes csalódást okozott az éves leltár: e szerint a remélt 6 százalék helyett 20 százalékos volt a bővülés, s összességében itt már a válság előtti szintet és a kívánatos minimumot egyaránt sikerült jócskán meghaladni.

A helyzet azonban nem annyira szép, mint amilyennek első pillantásra látszik. A megugrás fő oka ugyanis azokban az előrehozott vásárlásokban keresendő, amelyekre az eddiginél szigorúbb Euro 6-os normára történő átállás miatt került sor az év utolsó harmadában. Ennek azonban nyilvánvalóan az idén lesz a böjtje; ezért van, hogy az éves prognózis mintegy egynegyedes visszaesést vetít előre.

A motorkerékpároknál a bukdácsolás immár fél évtizede tart, s az áttörés továbbra is késik. Ha a 10 százalékos előrejelzés be is válik, az idei eladások még akkor sem érik majd el a 2007-es szint egynegyedét, illetve alig lépik túl az indokoltnak tartott színvonal egyharmadát.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 14.

Még mindig sokan mondanak le a nyaralásról

Nagyon vegyes a kép az utazási tervek terén. Összességében javult a középkorúak utazási helyzete, és akik terveznek nyaralást, azok többet szánnak erre a K&H biztos jövő index szerint, de a koronavírus járvány utáni időszakhoz képest még mindig visszafogottnak mondható az utazási kedv. Ráadásul még mindig sokan vannak, akik a pénzhiány miatt nem tudnak hosszabb vakációt beiktatni: a válaszadók 71 százalékánál ez az indok. Ez az arány nem sokkal alacsonyabb a tavalyi 77 százaléknál, viszont még mindig jóval meghaladja a tavalyelőtti 58 százalékos arányt.

2024. június 14.

Májusban minden termékcsoportban nőtt az építőanyag-értékesítés volumene

Az építőanyag-piacon minden termékcsoportban nőtt az értékesítés volumene májusban, az árak azonban csökkentek, ami kedvező jel az otthonfelújítási program júniusi indulása előtt és a lakásépítési szegmens lassú, de biztos felpörgésére utal – erről Juhász Attila, az Újház Zrt. és az ÉVOSZ Építőanyag-kereskedelmi elnöke tájékoztatott pénteken.