Nem kell nyugtát adniuk az online szolgáltatóknak


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az APEH az Ormós Ügyvédi Iroda megkeresésére adott állásfoglalásában megerősítette: a virtuális szolgáltatásokat nyújtó „”online szolgáltatók”” online szolgáltatása kezelőszemélyzet nélküli automata berendezésnek minősülhet, így mentesülhet a számla-, illetve nyugtakibocsátási kötelezettség alól.

Az állásfoglalás különösen a kisösszegű fizetésekre épülő megoldásoknál lehet megnyugtató. Az ÁFA-törvény rendelkezése értelmében mentesül a nyugtakibocsátási kötelezettség alól az adóalany abban az esetben, ha kezelőszemélyzet nélküli automata berendezés útján teljesíti a termék értékesítését vagy a szolgáltatás nyújtását.

A megfogalmazás alapján azonban kérdéses lehet, hogy ez a mentesség csak a „hagyományos” értelemben vett automatákra vonatkozik-e, vagy online szolgáltatások is ebbe az esetkörbe tartozhatnak-e.

Olyan esetekről beszélhetünk itt, mint például a parkolás vagy az autópálya-használat biztosítása a társaság honlapjáról elérhető elektronikus szolgáltatás útján vagy mobiltelefonról küldött, arra visszaigazolt üzenettel, illetve tartalom letöltése az ellenérték kiegyenlítését követően.

A kérdés különösen azoknál a szolgáltatóknál merül fel, ahol nemcsak a megrendelés, de a szolgáltatás nyújtása is elektronikus úton, elektronikus formátumban történik, nem például csomagküldés útján.

Teljesen elektronikus

A kérdés jelentősége igen nagy, különösen az olyan online szolgáltatások esetében (például digitális tartalmak letölthetővé tétele), ahol mind a szolgáltatás nyújtása, mind a fizetés teljes egészében elektronikus úton történik. Ezek az online rendszerek általában ugyanúgy zárt rendszerként, kezelői közreműködés nélkül, automatikusan működnek.

A felhasználók a szolgáltatáshoz internetes felületen keresztül kapcsolódhatnak, az igénybe venni kívánt szolgáltatást e felületen választhatják ki, rendelésüket itt adhatják le, de a teljesítés is automatikusan, elektronikus úton történik.

A szolgáltatás ellenértéke a szolgáltató pénzforgalmi számlájára szintén elektronikus úton (átutalással, bankkártyás fizetéssel, egyéb fizetési módokkal) kerül megfizetésre.

Az ilyen szolgáltatást zárt informatikai rendszer szintén teljes mértékben automatikusan – kezelőszemélyzet közreműködése nélkül – nyújtja, hasonlóképpen, mint az érmével működő automaták esetében.

Felesleges költség

Mivel ezeknél a szolgáltatóknál a két szerződő fél fizikailag nem találkozik, így papír alapú számla vagy nyugta kiállítása és átadása felesleges költséget jelent olyankor, amikor az igénybe vevőnek ténylegesen nincs szüksége számlára (vagyis nem ÁFA-alany magánszemélyeknél)…

A cikk teljes terjedelemben az origo.hu honlapon olvasható

Forrás: origo üzleti negyed


Kapcsolódó cikkek

2024. május 14.

A Richter árbevétele csökkent, nyeresége nőtt

Richter Gedeon Nyrt. konszolidált árbevétele az első negyedévben 203,4 milliárd forint lett, 3,0 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál – közölte a gyógyszeripari vállalat a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján kedden. Elemzők 3,6 százalékkal csökkenő, 202 milliárd forintos bevételt vártak.

2024. május 14.

A többség családon belül dönt a pénzügyeiről egy felmérés szerint

Pénzügyi kérdésekben szakértők és banki tanácsadók véleményét kevesen kérik ki Magyarországon, a többség családon belül dönt, azonban sokan gondolják fontosnak a pénzügyi ismeretek tanítását akár már az óvodától kezdve – ismertette az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ) hétfőn eljuttatott közleményében felmérésének megállapításait.