Padlón az üzleti bizalom Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A fogyasztó bizalom megroppanása után az üzleti szférában is drasztikusan romlottak a kilátások áprilisban. A GKI összevont konjunktúraindexe sohasem esett még ekkorát egyetlen hónap alatt. Az InfoTandem infografikája.

A Fogyasztói bizalmi index brutális, csaknem 40 pontos egyhavi zuhanását látva sejthető volt, hogy áprilisban a GKI Gazdaságkutató Zrt. által számított Üzleti bizalmi index is mélyrepülésbe fordul. És valóban, ez az indikátor is több mint 25 pontos visszaesést produkált. Így nem csoda, hogy a fenti két részmutatóból kalkulált GKI konjunktúraindex szintén példátlan mértékű lejtmenetet hozott össze: a márciusi -4,5 pontról -33,1 pontig süllyedt. Noha voltak már a mostaninál lényegesen pesszimistábbak is a várakozások (2009 első felében, a világgazdasági válság mélypontján, a konjunktúraindex a -45 pontos szint alá is benézett), de a jelenlegi, csaknem 30 pontos vágás nagyságrendjét jól jelzi: 10 pontnál nagyobb süllyedést eddig még sohasem mértek az index történetében egyetlen hónap alatt.

Az Üzleti bizalmi indexnél nem csak a most beállított -27,2 pontos szint aggasztó, hanem az is, hogy ez a mutató (az előző havi -1,8-as értéket leszámítva) nagyon hosszú ideje, 2013 decembere óta stabilan a pozitív tartományban tartózkodott. A mostaninál mélyebb szintre legutóbb 2009 júniusában volt példa.

Nem meglepő módon, az üzleti szférán belül mind a négy vizsgált ágazat várakozásai drasztikusan romlottak. A legsúlyosabban, mintegy 35 ponttal, a szolgáltatások szakadtak be (pedig e terület még márciusban is pozitívban volt), legkevésbé pedig az ipar járt rosszul. Utóbbinál is 20 pont körüli volt azonban a visszaesés, ami azt jelzi, hogy gyakorlatilag minden téren fokozódott a pesszimizmus. Beszédes adat, hogy a termelés bővülésében bízó cégek aránya a márciusi 21 százalékról 5 százalékra olvadt, miközben termeléscsökkenéstől tartóké 18-ról 65 százalékra ugrott.

A tizenegy éves mélypontján lévő ipari bizalmi indexhez képest az építőipari indikátor hét éve volt utoljára hasonlóan mély gödörben. Áprilisban a mélyépítők várakozásai összeomlottak, de a magasépítők is borúlátóbbá váltak. A kereskedelmi bizalmi index szintén csak 2009 elején volt gyengébb a mostaninál. E cégkörben a rendelésállományt még soha nem látták ilyen alacsonynak. Az igazán fájó hideg zuhanyt azonban a szolgáltató szektornak kellett elszenvednie: a legoptimistább pozícióból a legpesszimistább helyen találta magát; főként a forgalmi várakozások romlottak.

Az elmúlt több mint hat évben a magyarországi cégek között a létszámbővítést tervezők aránya rendre meghaladta a csökkentésben gondolkodókét, ám áprilisban itt is fordulat következett be. A foglalkoztatási hajlandóság masszívan a negatív tartományba került, a legnagyobb mértékben az iparban. Még ennél is nagyobbat zuhant a magyar gazdaság jövőjének megítélését tükröző részmutató, megközelítve a 2009 legdurvább hónapjaira jellemző szintet.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos határidő közeledik a gazdasági szankciókkal érintett magyar cégeknek

Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió a közelmúltban újabb gazdasági szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben. Az egyik legfontosabb változás, hogy bizonyos, az orosz cégek vagy szervek részére nyújtható, biztosítható vagy értékesíthető szolgáltatások, amelyek eddig a szankciók alól mentességet élveztek, 2024. június 20. napjától csak hatósági engedély birtokában végezhetők majd. Melyek ezek a szolgáltatások? Honnan szerezhető be az engedély és milyen feltételeknek kell majd megfelelni? Mivel a határidő vészesen közeleg, ezért a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai, dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi segítenek eligazodni az új szabályozásban a fenti kérdések megválaszolásával.

2024. május 16.

2024-ben már nem elég egy-egy marketing eszközben gondolkodni

Mások mellett Balogh Levente, a Szentkirályi ásványvíz alapítója, Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, Sárospataki Albert, a Billingo vezérigazgatója és Huszár Viktor, a Teqball társalapítója is előadást tart az idei Maximum Web és Marketing Konferencián, ahol a résztvevő vállalkozók elsősorban a sikeres cégvezetés és online működés megvalósításához gyűjthetnek hasznos tudást a leghitelesebb példaképektől.