Túl a mélyponton: derűlátóbbak a kkv-k


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Többéves mélypontot követően emelkedett a hazai vállalkozások egyéves várakozásait jelző K&H kkv bizalmi index; a hangulat javulása főként annak köszönhető, hogy mérséklődtek a közterhek, valamint a vállalati kamatok változására vonatkozó eddigi pesszimista várakozások, és a gazdaságpolitika megítélése sem romlott tovább. Az agrárcégek a leginkább derűlátóak.


Németh László, a K&H kkv marketing főosztály vezetője közölte: bár egy negyedéves javulást követően egyelőre nem lehet trendfordulóról beszélni, másfél éves csökkenő tendencia tört meg: a 700 hazai kkv vezető megkérdezésén alapuló K&H kkv bizalmi index mínusz 32 pontra emelkedett a megelőző mínusz 44-ről. Szektorok szerinti bontásban egyértelműen a mezőgazdasági cégek idei várakozásai a legoptimistábbak, míg a szolgáltatóipari vállalkozásoknál a legkisebb mértékű a pozitív változás.

A közterhekkel és a gazdaságpolitikával kapcsolatos várakozások javulása az lehet, hogy mindkét részindex már olyan mélypontot ért el, amelynél további romlást már nem feltételeznek a kkv-vezetők – fogalmaz. A közterhekkel kapcsolatos várakozás még mindig a legalacsonyabb, mínusz 61 pont, ez azonban 16 pontos növekedés az előző negyedévhez képest. A pozitív elmozdulás annak köszönhető, hogy jelenleg a kkv-k mintegy 30 százaléka nem várja a cégét érintő közterhek további növekedését, szemben az előző negyedévben tapasztalt 16 százalékkal.

A vállalati hitelkamatok várakozásainak javulása feltehetően annak köszönhető, hogy a jegybanki alapkamat tartásával a vállalati hitelkamatok emelkedését is egyre kevesebb cégvezető valószínűsíti, 44 százalék a korábbi 68 százalékhoz képest – tette hozzá Németh László.

A legutóbbi felmérés alkalmával legpozitívabban az európai uniós pályázati támogatásokról, valamint a vevői kapcsolatok megítélésével kapcsolatban nyilatkoztak a vállalkozások.


Kapcsolódó cikkek

2024. december 12.

EY: Felkészülten keresik a legjobb akciókat a vásárlók

A vásárlók többsége kifejezetten keresi és várja az ünnepi leárazásokat – derül ki az EY legfrissebb, 13 000 fogyasztó részvételével készült nemzetközi kutatásából. Az akciókra tudatosan vadászók aránya a 27 év alattiak (76%) és a gyermekesek (79%) körében a legmagasabb. A kedvezmények mértéke olyan fontossá vált, hogy a válaszadók jellemzően több ajánlatot is összehasonlítanak a döntés előtt.

2024. december 12.

Növelheti a profitot a fenntarthatósági elvek követése

Az ESG (környezeti, társadalmi és vállalatirányítási) szempontok alapján működő cégek 63 százaléka számára járt pozitív hatással a fenntarthatósági elvek követése – derült ki a Moore Global 4 000 középvállalatot célzó globális kutatásából. A közeljövőben életbe lépő, egyebek között a cégek teljes ellátási láncaira kiterjedő fenntarthatósági auditokat is magukban foglaló további szabályozások kapcsán azonban számos potenciális nehézséget is beazonosítottak a felmérésben részt vevő cégvezetők.