Világkereskedelem: vége szakadhat a gyors növekedésnek


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Londoni pénzügyi elemzők szerint több jelzőszám utal arra, hogy véget ért a világkereskedelmi „boom”, és az elmúlt évek meredek növekedési ütemei után az idei év végére már csak minimális fellendülés várható. Trump vámpolitikája is ronthat a számokon.

Az egyik legtekintélyesebb londoni gazdasági-pénzügyi elemzőműhely, az Oxford Economics közgazdászai kedden ismertetett helyzetértékelésükben közölték: a mostani állapotot tükröző szintetikus mérőszámaik azt mutatják, hogy a világkereskedelem éves szintre átszámolt pillanatnyi növekedési üteme nem éri el a 3 százalékot, jóllehet 2017-ben és 2018 elején még 6 százalék volt.

A ház szerint az előremutató jelzőszámok alapján a világkereskedelem értékének éves szintű bővülési üteme 2018 végéig 1 százalékra is lassulhat.

Az Oxford Economics londoni elemzői szerint mindez lefelé ható kockázatot jelent a cég 2019-re szóló, 4 százalékos növekedést valószínűsítő alapeseti előrejelzésére.

Más nagy londoni házak az Észak-Amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény (NAFTA) újratárgyalásának legutóbbi mozzanatával, a héten bejelentett amerikai-mexikói különmegállapodással kapcsolatban is borúlátó értékeléseket adtak.

A TD Securities globális befektetési tanácsadó csoport londoni részlegének kedden bemutatott tanulmánya szerint különösen Kanada szenvedheti meg, ha végképp kimarad a megállapodásból.

A ház felidézte: Donald Trump amerikai elnök közölte, hogy véget vet a NAFTA-egyezménynek és új vámokat ró ki az autóimportra, ha Kanada nem jut új megállapodásra az Egyesült Államokkal.

A TD Securities londoni elemzőinek számítási módszertana alapján az évente ezermilliárd dollár értékű háromoldalú kereskedelmet szabályozó NAFTA felszámolása hozzávetőleg 0,5 százalékkal csökkentené Kanada hazai össztermékének (GDP) éves értékét, de ha Washington emellett 25 százalékos vámot is kivet az autóimportra, az önmagában további 1,3 százalékot venne el a kanadai GDP-értékből.

Egy másik nagy londoni elemzőház, a Capital Economics azt emelte ki keddi helyzetértékelésében, hogy miközben az amerikai kormány véglegesítette a Mexikóval kötött kétoldalú egyezményt, a Kínával folytatott amerikai kereskedelmi tárgyalásokon semmiféle eredmény nem született, és nincs is kijelölt időpont a tárgyalások folytatására.

A Capital Economics londoni elemzői közölték: alapeseti feltételezésük az, hogy az Egyesült Államok végül teljes egészében ki is fogja vetni a 200 milliárd dollárnyi újabb kínai importra kilátásba helyezett vámokat.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

A BYD és az Ayvens együttműködik az európai elektromos átállás folyamatában

Szándéknyilatkozatot írt alá a BYD kínai elektromosjármű-gyártó és az Ayvens nemzetközi flottakezelő szolgáltató arról, hogy együttműködnek az új energiákkal hajtott személyautók és könnyű haszonjárművek terjesztésének érdekében az európai piacon – tájékoztatta a BYD PR Hungary szerdán közleményben.

2024. július 5.

KSH: 5,2 százalékkal csökkent az ipari termelés

Májusban az ipari termelés volumene 5,2, munkanaphatástól megtisztítva 4,9 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. 2024. májusban az export euróban számított értéke 8,8, míg az importé 9,0 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakitól.