Zuhan az árszínvonal


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az üzemanyag, valamint a háztartási energia árának csökkenése vitte le az inflációt.


A fogyasztói árak 1,4 százalékkal csökkentek idén januárban a tavalyi év első hónapjához képest, míg tavaly decemberrel összehasonlítva 0,2 százalékkal lettek alacsonyabbak – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerdán.

Mináry Borbála, a KSH osztályvezetője az adatok ismertetésekor elmondta, hogy éves összevetésben az üzemanyag, valamint a háztartási energia árának csökkenése vitte le az inflációt, januárban egyedül az üzemanyagárak csökkenése 0,6 százalékponttal csökkentette a fogyasztói árszínvonalat.

A KSH adatai szerint a maginfláció decemberhez képest változatlan maradt, tavaly januárhoz viszonyítva pedig 0,7 százalékos volt a decemberi 0,9 százalék után, amit a korábban közölt 0,8 százalékról módosított a KSH.

Mináry Borbála elmondta, hogy az élelmiszerek ára decemberhez képest nőtt ugyan, de tavaly ugyanígy volt az év első hónapjával, ahogyan kifutottak a decemberi akciók. Hozzáfűzte: a szeszesitalok is drágultak az adóemelés hatására.

Az év első hónapjára tovább gyorsult a fogyasztó árak csökkenése: tavaly októberben 0,4, novemberben 0,7, decemberben pedig 0,9 százalékkal csökkentek az árak, Mináry Borbála szerint ugyanakkor nem lehet deflációról beszélni.

Januárban a nyugdíjas fogyasztóiár-index decemberhez képest 0,1 százalékos árnövekedést,  míg tavaly  január óta 1,0 százalékos csökkenést jelzett.

Számlakiállítás és elektronikus számlázás a gyakorlatban –

Második, átdolgozott kiadás

A szerzők a számla és egyéb bizonylatok kiállításának, valamint az elektronikus számlázásnak az alapvető szabályait foglalják össze.

További információ és megrendelés >>

Havi összevetésben az élelmiszerekért átlagosan 1,3 százalékkal kellett többet fizetni, ezen belül nőtt az idényáras élelmiszerek, azaz a burgonya, friss zöldség, gyümölcs (6,8 százalék), a csokoládé, kakaó (2,9 százalék), a kávé (2,7 százalék), a liszt (1,5 százalék), valamint a tojás (1,4 százalék) ára. Csökkent a cukor (1,6 százalék) és a tej (0,4 százalék) ára.

A szeszes italok, dohányáruk 1,2 százalékkal drágultak januárban, miután a tömény italok ára 4,8 százalékkal megugrott, a dohányárúk drágulása viszont csak 0,2 százalékos volt.  

A szolgáltatások 0,4 százalékkal drágultak egy hónap alatt, a kéményseprési szolgáltatások drágulása miatt a szemétszállítás csoportban átlagosan 4,9, a megyei autópálya matrica bevezetésének hatására az autópályadíj, gépkocsi kölcsönzés és parkolás csoportban átlagosan 6,3 százalékkal nőttek az árak a múlt hónapban.          

Az átlagnál nagyobb mértékben csökkent a ruházkodási cikkek ára, 3,3 százalékkal. Az egyéb cikkek, üzemanyagok (lakással, háztartással és testápolással kapcsolatos cikkek, gyógyszerek,járműüzemanyagok, valamint kulturális cikkek) ára szintén csökkent, 3,1 százalékkal, ezen belül a járműüzemanyagokért 7,7 százalékkal kellett kevesebbet fizetni.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. február 28.

Opten: hatéves mélyponton a cégalapítási kedv

Egyre kevesebb a járvány miatt áthúzódó cégmegszűnési eljárások aránya, a gazdaság állapotát már jobban tükrözi a cégtrend. Az alapítási kedv hatéves mélyponton. Az új cégbírósági eljárásokban a végelszámolások a meghatározóak, közel a felét fedik le annak.

2024. február 28.

EY: Világszerte tartanak az emberek az energiaárak emelkedésétől

A fogyasztók kétharmada tudja, hogy miként állhatna át zöld energiára, csak éppen nem akar több pénzt vagy időt szánni erre – mutat rá az EY 21 piacon, többek között Spanyolországban, Németországban és Lengyelországban, összesen közel 100 000 lakossági energiafogyasztó bevonásával készült kutatása. A megkérdezettek döntő többsége már egy 10 százalékos áramáremelést sem tudna kifizetni.

2024. február 28.

Megoszlik a felsővezetők véleménye a mesterséges intelligenciáról

Február elején hozta nyilvánosságra a Randstad a „HR Trends 2024” kutatás első részleteit. A több mint 350, különböző iparágakban működő hazai vállalat felsővezetőinek megkérdezésével zajlott kutatásból kinyert adatok révén többek között betekintést nyerhettünk a vállalati szektor üzleti kilátásaiba, HR kihívásaikba, létszámbővítési, béremelési és otthoni munkavégzéssel kapcsolatos terveikbe, információt kaphattunk az általuk nyújtott juttatásokról. Ezeken felül […]