A jutalom és bónusz munkajogi szabályai


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ugyan az Mt. nem nevesíti konkrétan a díjazás jogcímei között sem a jutalmat, sem a bónuszt, de azok szabályait a gyakorlat mégis kimunkálta. Természetesen a munkáltató – mivel törvénybe nem foglalt bérelemekről van szó – szabadon dönthet arról, hogy a címben említett bérelemeket beépíti-e bérstruktúrájába vagy sem, de azok alkalmazása esetén az alábbi szabályokra figyelemmel kell lennie.


A gyakorlatban a bónusz, vagy jutalom, olyan a munkavállaló teljesítményét utólag elismerő díjazás, amelyet a munkáltató mérlegelési jogkörében hozott döntése alapján fizet. Ezzel a munkáltató értékelhet, akár kiemelkedő teljesítményt, akár magatartást, de akár önmagában a folyamatos munkavégzést is („jelenléti bónusz”).

A bírói gyakorlat szerint a jutalmazás feltételei jogszerűek, ha az adott időszakban ténylegesen munkát végzők között a munkateher és a munkateljesítmény alapján tesznek lehetővé különbségtételt.

Mivel e jogcímekre részletes törvényi szabályozás nincs, kiemelt jelentőséget kap, hogy a felek megállapodása (vagy a munkáltató egyoldalú kötelezettségvállalása) pontosan, minden részletre kiterjedően rendezze a juttatás feltételeit. Így például, a kialakult belső gyakorlat alapján minden évben, valamennyi munkavállalónak fizetett tizenharmadik havi fizetésre (jutalom) a munkavállalók jogosultságot szerezhetnek és az csak a munkavállalók beleegyezésével vonható meg (illetve akkor, ha annak fenntartása a munkáltató számára indokolatlan terhet jelentene). Ugyanakkor a munkáltató által eseti jelleggel teljesített kifizetés esetén, amennyiben azt a munkavállaló munkaszerződése nem tartalmazza, nem keletkezik alanyi jog a jutalom vagy bónusz követelésére, annak feltételeit pedig a munkáltató határozhatja meg. Ezt támasztja alá az a bírósági ítélet, amelyben a legfelsőbb bíróság kimondta, hogy a munkavállaló nem követelheti az év végi bónusz kifizetését, ha a kifizetés feltételeinek nem felel meg. (A konkrét esetben a munkáltató a juttatásból kizárta azokat a munkavállalókat, akik a kifizetés napján felmondási idejüket töltik.)

A feltételekkel adott juttatások esetén a munkáltatónak azonban figyelmet kell fordítania arra, hogy a jogosultsági feltételek megállapítása során az egyenlő bánásmód követelményét is meg kell tartania, azaz a feltételek sem közvetlenül, sem közvetetten nem különböztethetnek meg egyes munkavállalókat, vagy munkavállalói csoportokat. Így például, nyilvánvalóan nem zárhatóak ki a juttatásból a munkavállalók nemük, vallásuk, politikai nézeteik stb. alapján. Olyan feltételrendszer sem alkotható, amely ugyan nem zár ki egyes munkavállalókat vagy csoportokat a juttatásból, de annak feltételeit olyan módon állapítja meg, hogy az mégis bizonyos csoportokat mégis hátrányosan érint másokhoz képest (közvetett hátrányos megkülönböztetés). Ilyen lehet például az, ha a munkáltató a bónusz fizetését a teljesített munkaidőhöz köti, és annak során jogszerző időként nem veszi figyelembe például a szabadságot (ezzel megkülönböztetve a több szabadságra jogosult nagycsaládosokat és/vagy idősebb munkavállalókat).

A jutalmat, bónuszt meg kell különböztetnünk jutaléktól és a prémiumtól. Előbbi a munkáltató eredményéből (bevételből vagy nyereségből) való részesedés, és általában százalékos formában határozzák meg. Például, az értékesítő jutalékot kap a munkája eredményeként teljesített megrendelésekből származó bevételből. Utóbbi pedig egy előre meghatározott feladat, cél elérésekor járó, előre megadott összegű díjazás. Például az értékesítő akkor jogosult a prémiumra, ha az előző évit legalább tíz százalékkal meghaladó árbevételt ér el a tárgyévben.

[htmlbox Opus_Simplex]

 

 

A gyakorlatban a bónusz, vagy jutalom, olyan a munkavállaló teljesítményét utólag elismerő díjazás, amelyet a munkáltató mérlegelési jogkörében hozott döntése alapján fizet. Ezzel a munkáltató értékelhet, akár kiemelkedő teljesítményt, akár magatartást, de akár önmagában a folyamatos munkavégzést is („jelenléti bónusz”).

A bírói gyakorlat szerint a jutalmazás feltételei jogszerűek, ha az adott időszakban ténylegesen munkát végzők között a munkateher és a munkateljesítmény alapján tesznek lehetővé különbségtételt.

Mivel e jogcímekre részletes törvényi szabályozás nincs, kiemelt jelentőséget kap, hogy a felek megállapodása (vagy a munkáltató egyoldalú kötelezettségvállalása) pontosan, minden részletre kiterjedően rendezze a juttatás feltételeit. Így például, a kialakult belső gyakorlat alapján minden évben, valamennyi munkavállalónak fizetett tizenharmadik havi fizetésre (jutalom) a munkavállalók jogosultságot szerezhetnek és az csak a munkavállalók beleegyezésével vonható meg (illetve akkor, ha annak fenntartása a munkáltató számára indokolatlan terhet jelentene). Ugyanakkor a munkáltató által eseti jelleggel teljesített kifizetés esetén, amennyiben azt a munkavállaló munkaszerződése nem tartalmazza, nem keletkezik alanyi jog a jutalom vagy bónusz követelésére, annak feltételeit pedig a munkáltató határozhatja meg. Ezt támasztja alá az a bírósági ítélet, amelyben a legfelsőbb bíróság kimondta, hogy a munkavállaló nem követelheti az év végi bónusz kifizetését, ha a kifizetés feltételeinek nem felel meg. (A konkrét esetben a munkáltató a juttatásból kizárta azokat a munkavállalókat, akik a kifizetés napján felmondási idejüket töltik.)

A feltételekkel adott juttatások esetén a munkáltatónak azonban figyelmet kell fordítania arra, hogy a jogosultsági feltételek megállapítása során az egyenlő bánásmód követelményét is meg kell tartania, azaz a feltételek sem közvetlenül, sem közvetetten nem különböztethetnek meg egyes munkavállalókat, vagy munkavállalói csoportokat. Így például, nyilvánvalóan nem zárhatóak ki a juttatásból a munkavállalók nemük, vallásuk, politikai nézeteik stb. alapján. Olyan feltételrendszer sem alkotható, amely ugyan nem zár ki egyes munkavállalókat vagy csoportokat a juttatásból, de annak feltételeit olyan módon állapítja meg, hogy az mégis bizonyos csoportokat mégis hátrányosan érint másokhoz képest (közvetett hátrányos megkülönböztetés). Ilyen lehet például az, ha a munkáltató a bónusz fizetését a teljesített munkaidőhöz köti, és annak során jogszerző időként nem veszi figyelembe például a szabadságot (ezzel megkülönböztetve a több szabadságra jogosult nagycsaládosokat és/vagy idősebb munkavállalókat).

A jutalmat, bónuszt meg kell különböztetnünk jutaléktól és a prémiumtól. Előbbi a munkáltató eredményéből (bevételből vagy nyereségből) való részesedés, és általában százalékos formában határozzák meg. Például, az értékesítő jutalékot kap a munkája eredményeként teljesített megrendelésekből származó bevételből. Utóbbi pedig egy előre meghatározott feladat, cél elérésekor járó, előre megadott összegű díjazás. Például az értékesítő akkor jogosult a prémiumra, ha az előző évit legalább tíz százalékkal meghaladó árbevételt ér el a tárgyévben.

[htmlbox Opus_Simplex]

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

Álláskeresés nyáron? – Itt az idő a nézelődésre!

Bár nem ebben az időszakban a legszélesebb a kínálat a munkáltatói oldalon és lassul a kiválasztás folyamata is, de jellemzően nem húzzák le a rolót a vállalkozások. Igenis van esély álláskeresőként, bár szükség van egy kicsit több türelemre.

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.