A kiküldött munkavállaló foglalkoztatása az uniós jogban


Az Európai Unióban érvényesülő munkavállalói mobilitás kétféleképpen valósulhat meg. Az uniós állampolgár egyrészről élhet a szabad mozgás jogával és munkát vállalhat valamely tagállamban. Sor kerülhet azonban arra is, hogy a munkáltató a munkavállalóját egy másik tagállamba küldi ki, ahol szolgáltatásteljesítés céljából ideiglenesen munkát kell végeznie. Ez utóbbi esetben a küldő ország munkavállalójára a fogadó ország egyes munkajogi szabályait alkalmazni kell.

Releváns magyar jogszabály:

– 2012. évi I. törvény a munka törvénykönyvéről

Amikor egy uniós munkáltató a munkavállalóit egy másik tagállam területére küldi annak érdekében, hogy ott ideiglenesen munkát végezzenek, akkor kiküldtetésről beszélünk. Ilyenkor a küldő vállalkozás és a szolgálatásnak az adott tagállamban működő címzettje között szerződéses kapcsolat áll fenn, a munkavállalók kiküldésének célja pedig a kiküldő vállalkozás által vállalt szolgáltatás teljesítése. A kiküldött munkavállaló a kiküldetés teljes időtartama alatt az eredeti (kiküldő) munkáltatójával áll munkaviszonyban, de tényleges a fogadó államban fog munkát végezni. A kiküldött munkavállaló értelemszerűen kiszolgáltatottabb helyzetben van a fogadó állam dolgozóival szemben, ezt felismerve pedig az EU olyan garanciális jellegű szabályokat alkotott, amelyek célja az Európai Unión belül megvalósuló szolgáltatások szabad áramlásának biztosítása mellett a kiküldött munkavállalók védelme.

A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) a munkavállalók szolgáltatások nyújtása keretében történő kiküldetéséről szóló Európai Parlament és a Tanács 96/71/EK irányelvével (1996. december 16.) (a továbbiakban: 96/71/EK irányelv) való összhang megteremtése érdekében rögzíti, hogy melyek azok a minimumszabályok, amelyeket a külföldi munkavállaló Magyarországon való kiküldtetésének időtartama alatt kötelezően alkalmazni szükséges, annak ellenére, hogy a munkavállaló munkaviszonyára egyébként nem a magyar munkajog szabályai az irányadóak. A minimális munkafeltételek között az Mt. a leghosszabb munkaidő és a legrövidebb pihenőidő mértékét, a fizetett éves szabadság legalacsonyabb mértékét, a munkavégzés helyén általánosan irányadó díjazás összegét, a munkaerő-kölcsönzés meghatározott feltételeit, a munkavédelmi feltételeket, a várandós, vagy kisgyermekes nő, valamint a fiatal munkavállaló munkavállalási és foglalkoztatási feltételeit, továbbá az egyenlő bánásmód követelményét, a munkavállalónak a munkáltató által biztosított szállás feltételeit, az ún. kiküldetési utazással, ellátással, szállással kapcsolatos költségekre fizetett juttatásokat, költségtérítést nevesíti [Mt. 295. § (1) bekezdés].

A minimális bérszint tekintetében a 96/71/EK irányelv úgy rendelkezik, hogy annak fogalmát és mértékét annak a tagállamnak a nemzeti jogszabályai, illetve gyakorlata határozzák meg, amelynek a területén a munkavállaló kiküldetésben tartózkodik [96/71/EK irányelv 3. cikk]. Az Mt. ezt a szabály úgy konkretizálja, hogy kimondja, a munkavégzés helyén általánosan irányadó díjazás fogalmán az Mt. 136–153. §-ban meghatározott díjazást kell érteni és abba nem kell beszámítani a kiegészítő foglalkoztatói nyugdíjrendszerekbe történő befizetést, valamint a munkavállalónak nyújtott olyan díjazást, amely nem képezi a személyi jövedelemadó alapját [Mt. 295. § (3) bekezdés].

Fontos, hogy ezek a szabályok a kiküldetés két speciális tényállásánál, a munkaerő-kölcsönzés keretében foglalkoztatottaknál, valamint a cégcsoporton belül kirendelt dolgozóknál is irányadóak és alkalmazandóak. A 96/71/EK irányelv ugyanis kimondja, hogy az irányelvben foglalt szabályokat (és ezzel egyidejűleg a magyar munkajogba átültetett rendelkezéseket) kell alkalmazni akkor is, ha: (i) a munkáltató munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozásként vagy munkaerőt rendelkezésre bocsátó vállalkozásként munkavállalót küld ki egy tagállam területén letelepedett vagy ott működő vállalkozáshoz, illetve ha (ii) munkavállalókat küld ki a tagállam területén a csoport tulajdonában lévő telephelyre vagy vállalkozáshoz. A munkaerő-kölcsönzés és a kirendelés esetén is elvárás, hogy a kiküldő vállalkozás és a kiküldött munkavállaló a kiküldés időtartama alatt munkaviszonyban álljanak egymással [96/71/EK irányelv 1. cikk (3) bekezdés].

Határon átnyúló munkaerő-kölcsönzés esetében a munkaerő-kölcsönzés keretében történő munkavégzésről szóló az Európai Parlament és a Tanács 2008/104/EK irányelvének (2008. november 19.) (a továbbiakban: 2008/104/EK irányelv) szabályait is figyelembe kell venni. E tekintetben a kölcsönzött munkavállalókra alkalmazandó rendelkezések némiképp speciálisabbá válnak, ugyanis a 2008/104/EK irányelv kimondja, hogy a kölcsönzött munkavállalókra vonatkozó alapvető munka- és foglalkoztatási feltételeknek – a kölcsönvevő vállalkozásnál töltött kikölcsönzés időtartamára – legalább olyan szintűnek kell lenniük, mintha az adott állás betöltésére közvetlenül a kölcsönvevő vállalkozás vette volna fel őket [2008/104/EK irányelv 5. cikk (1) bekezdés]. Amennyiben a fizetést nézzük, úgy ezt azt jelenti, hogy a kölcsönzött munkavállalók esetében nem a munkavégzés helyén általánosan irányadó díjazás összegét, hanem a kölcsönvevő vállalkozás saját munkavállalóinak fizetett díjazást kell figyelembe venni és a kölcsönzöttek vonatkozásában alkalmazni.

Abban az esetben, ha egy magyarországi munkáltató küldi ki munkavállalóját egy uniós államba ideiglenes munkavégzés céljából (függetlenül attól, hogy a kiküldetés mely tényállása valósul meg), akkor a magyarországi munkavállalóra ugyanúgy szükséges alkalmazni a fogadó állam egyes minimumszabályait a munkafeltételek tekintetében, annak ellenére, hogy a munkavállalóra egyébként a magyar munkajog szabályai lesznek irányadóak.

Az Európai Unión belül megvalósuló munkavállalói mobilitás számos dolgozó számára lehetőséget teremt a munkavállalásra, új lehetőségek kipróbálására, kultúrák megismerésére, a munkáltatóknak pedig kedvező, hogy szolgáltatásaikat szélesebb körben tudják nyújtani és teljesíteni. Annak érdekében viszont, hogy jogszerűen és a munkavállalói érdekeket figyelembe véve kerüljön sor erre, a jogszabályok betartására és következetes végrehajtására van szükség.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Kizárólag megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató üzem Dabason a Prohuman cégcsoportnál

Jelentős tartalékot jelenthet a magyar munkaerőpiacon a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása. Ezért is nyitott a Prohuman cégcsoport Dabason kizárólag fogyatékosággal élőket foglalkoztató csomagolóüzemet, ahol már 55 kolléga végez értékteremtő munkát. Magyarország piacvezető HR szolgáltatója így immár irodái mellett öt telephelyen és egy call centerben dolgozik megváltozott képességű dolgozókkal országszerte.

2024. május 8.

Mindent felforgat a mesterséges intelligencia, de a hazai vállalkozók még a kanyarban sincsenek

A vezetői képzések aranykorukat élik, mind a fejlett piacokon, mind globálisan rekordnövekedést mutatva, a következő évtizedben duplázva a szektor bevételét. A BetterManager kutatása alapján minden vezetői képzésre költött dollár hétszeresen térül meg a cégnek, míg egy másik kutatás egy éven belüli 4,1-szeres megtérülést mutatott ki, tehát jelentős megtérülésű versenyképességi faktor a cégvezetők folyamatos tanulása.

2024. május 8.

Elérhetővé válik az automatikus munkabérelőleg

Automatikus Munkabérelőleg Rendszer (AMBER) néven biztosít új szolgáltatást MagNet Faktor a Kulcs-Soft-tal partnerségben. Az új megoldás segítségével a bérszámfejtő szoftvert használó cégek alkalmazottai gyorsan és egyszerűen juthatnak a már ledolgozott munkanapok után járó fizetésükhöz. A munkavállalók mellett a vállalkozásoknak is kedvező ez a lehetőség: az adminisztratív terheik csökkennek, a bérfizetés pedig rugalmassá válik.