A munkavállalói képviselők munkajogi védelme


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A magyarországi munkavállalók érdekeit a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet egyezménye biztosítja, amely kitér arra is, hogy a munkavállalók üzemi képviselőit milyen védelemben kell részesíteni.  


A munkavállalók érdekeit a munkáltatóval szemben a szakszervezet, a munkáltató irányításába beépülve pedig az üzemi tanács képviseli. Az e szervezetek nevében eljáró munkavállalók számára a munka törvénykönyve [2012. évi I. törvény] munkajogi védelmet biztosít. Ennek elvi alapja a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) a munkavállalók üzemi képviselőinek védelméről és kedvezményeiről kiadott 135. egyezménye, amelyet Magyarország a 2000. évi LXVII. törvénnyel hirdetett ki. Az egyezmény a munkavállalók üzemi képviselőin mind a szakszervezeti tisztségviselőket, mind az üzemi tanács tagjait, mint választott képviselőket érti, és előírja, hogy e személyeket hatékony védelemben kell részesíteni minden hátrányos intézkedés ellen (beleértve a felmondást is), amelynek indoka az érintett munkavállaló üzemi képviselői minősége vagy ilyen jellegű tevékenysége, szakszervezeti tagsága vagy részvétele a szakszervezet tevékenységében [1. és 3. cikk].

A munkajogi védelem rendeltetése a szakszervezet, üzemi tanács zavartalan működésének biztosítása, a munkáltató rendeltetésellenes joggyakorlásának kizárása, ahogyan azt a Kúria is megfogalmazta [6/2013. számú munkaügyi elvi határozat]. Ennek azt egyetértés megtagadásánál van jelentősége.

A szabályozás tartalma

Hazánkban a 2012. évi Mt. 260. § (3) bekezdése és 273. § (1) bekezdése konkretizálja az ILO egyezményben előírtakat. A választott szakszervezeti tisztségviselő, illetve az üzemi tanács elnöke munkaviszonyának a munkáltató által felmondással történő megszüntetéséhez, vagy az érintett személy a munkaszerződésében foglaltaktól eltérő munkakörben, munkahelyen vagy más munkáltatónál történő átmeneti időre szóló foglalkoztatásához az előbbi esetben a közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv, az utóbbi esetben az üzemi tanács egyetértése szükséges. Ha a szóban forgó munkavállaló mindkét pozíciót betölti, a szakszervezeti tisztségviselő védelmére vonatkozó szabályokat kell rá alkalmazni [Mt. 260. § (5) bekezdés]. Ez a védelem a védett személyt nem csupán megbízatásának idejére, hanem annak megszűnését követő hat hónapra is megilleti, feltéve, hogy tisztségét legalább tizenkét hónapon át betöltötte.

Amiről biztosan szó lesz:

  • A munkavállalók személyes adatainak védelme a nemzetközi jogi normák és az európai uniós jog keretében
  • Az adatvédelmi szabályozás fejlődése a magyar munkajogban
  • A munkavállaló ellenőrzésével összefüggő

Időpont: 2016.06.02.
Előadó: dr. Arany-Tóth Mariann
Helyszín: Hotel Hungária City Center (Budapest VII. ker., Rákóczi út 90.)
 

Ehhez kapcsolódik a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény [Mvt.] 76. § (3) bekezdésének szabálya is, amely a választott munkavédelmi képviselő (munkavédelmi bizottsági tag) munkajogi védelmére a választott szakszervezeti tisztségviselőre vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazását rendeli. Ez esetben az egyetértési jogot gyakorló szerv a munkavédelmi bizottság, annak hiányában (ha a munkavállalók alacsony létszáma miatt csak munkavédelmi képviselőt választottak) a munkavédelmi képviselőt megválasztó munkavállalók közössége.

Az alaki, eljárásjogi szabályok szerint a munkáltatónak az egyetértést írásban kell kérnie, az üzemi tanácsnak, felsőbb szakszervezeti szervnek, munkavédelmi bizottságnak, munkavállalóknak pedig nyolc napja van az egyetértés megadására vagy megtagadására. A hallgatás beleegyezésnek számít; ha viszont az egyetértési joggal bíró szerv az intézkedéssel nem ért egyet, ezt indokolnia kell. A törvény – ellentétben a régi Mt-vel – nem tartalmazza, melyek az elutasítás elfogadott indokai [Mt. 260. § (4) bekezdés, 273. § (6) bekezdés]. Így többféle szempontból is nagy szerepet kap a rendeltetésszerű joggyakorlás magatartási követelményének vizsgálata. Az Mt. 7. § (2) bekezdése szerint, ha a joggal való visszaélés munkaviszonyra vonatkozó szabály által megkívánt jognyilatkozat megtagadásában áll és ez a magatartás a másik fél különös méltánylást érdemlő érdekét sérti, a bíróság a jognyilatkozatot ítéletével pótolja, feltéve, hogy az érdeksérelem másképpen nem hárítható el. Vagyis minden esetben egyedileg kell vizsgálni, a munkáltatónak különös méltánylást érdemel-e az adott munkavállaló munkaviszonyának megszüntetéséhez, illetve annak átmeneti időre szóló egyoldalú módosításához fűződő érdeke. Ezzel egyidejűleg az is vizsgálandó, hogy vajon az egyetértési joggal felruházott szerv maga rendeltetésszerűen járt-e el, amikor az egyetértést megtagadta? A bevezetőben említett kúriai gyakorlat szerint az egyetértés megtagadását az alapozza meg, ha a munkáltató intézkedése a szakszervezet, üzemi tanács, munkavédelmi képviselő tevékenységét akadályozza, vagy a tisztségviselő, ÜT-elnök, munkavédelmi képviselő  tevékenységével összefüggő, retorziós jellegű (joggal való visszaélés).

A munkajogi védelem megsértése, ezen belül a jogellenes felmondás az egyik olyan eset, amely jelenleg is nem csupán kártérítés-fizetéssel, hanem az állásba való visszahelyezés jogkövetkezményével is jár (ezek az esetkörök egyébként jelentősen szűkültek az új Mt. hatálybalépésével). A munkavállaló kérelmére a munkáltatói felmondás jogszerűtlenségét megállapító bíróság a munkavállalót állásába visszahelyezi, ha a felmondás az Mt. 273. § (1) bekezdésébe ütközött, vagy a munkavállaló a munkaviszony megszüntetésekor munkavállalói képviselő volt [Mt. 83. § (1) bekezdés c)-d) pont]. Munkavállalói képviselőnek az üzemi tanács tagja, az üzemi megbízott, a gazdasági társaság felügyelő bizottságának munkavállalói képviselője számít, tehát a szakszervezeti tisztségviselő nem [Mt. 294. § (1) bekezdés e) pont]!

Megjegyzések a munkajogi védelemmel kapcsolatosan

Ha összehasonlítjuk a hatályos Mt.-t az 1992. évi régi munka törvénykönyvével, lényeges különbségek fedezhetők fel. Több tényezőt tekintve is megfigyelhető, hogy a védelem köre szűkült.

Egyfelől: a korábbi szabályozás szerint az üzemi tanács tagjait, nem csupán az elnököt illette meg a munkajogi védelem. Mivel a védelmet az üzemi tanács egyetértési joga testesíti meg, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy olyan tagoknak van szavazati joguk az elnök munkajogi védelméről, akik maguk nem védettek. Felmerül a kérdés, mennyiben felel meg ez a szabályozás az 135. ILO egyezmény általános követelményeinek. 

Új szolgáltatásokkal bővült az Adó Online:
  • díjmentes cikk és szaklap értesítő
  • kérdés-válasz szolgáltatásunk kényelmesebb használata
  • egyedi szaklap ajánlatok

Az állásba való visszahelyezés lehetőségét bonyolultan biztosítja a törvény: a 83. § (1) bekezdése az Mt. szakszervezeti tisztségviselőkre vonatkozó 273. §-ának megsértése esetére előírja, az üzemi tanácselnökre vonatkozó 260. § megsértése esetére viszont nem. Ehelyett azt mondja ki, hogy a bármely okból (beleértve a 260. § megsértését is) jogellenes felmondás esetén visszahelyezéssel kell élni, ha az érintett személy munkavállalói képviselő volt – vagyis üzemi tanácselnök. Az üzemi tanácstag esetén ugyanez a helyzet, azzal a különbséggel, hogy esetében a jogellenességnek az az esete nem valósulhat meg, amely az egyetértési jog munkáltató általi megsértésére vezethető vissza. A szabály egyszerűsíthető lenne, ha a szakszervezeti tisztségviselőt is beleértené a törvény a munkavállalói képviselők fogalmába – mint ahogy az is.

Megjegyzendő az is, hogy míg az Mt. 277. § (3) bekezdés a) pontja szerint az üzemi tanács elnökét védő szabálytól kollektív szerződésben nem lehet eltérni, addig a szakszervezeti tisztségviselők védelmére vonatkozóan a munkavállaló hátrányára történő eltérés sem tiltott [Mt. 277. § (2) bekezdés]. Kizárólag a köztulajdonban álló munkáltatóknál kötelező a védelem biztosítása minden esetben [Mt.  206. §].

A régi Mt. hatálya alatt a megbízatás megszűnését követően nem csupán hat, hanem tizenkét hónapig volt védett a szakszervezeti tisztségviselő, illetve az üzemi tanács tagja, és ehhez elegendő volt az, ha megbízatását hat hónapig töltötte be. A hatályos szabály ennél szigorúbb.

A védelem alá eső tisztségviselőt a szakszervezet a munkáltató által foglalkoztatott munkavállalók létszáma alapján jelölheti meg, pontosabban az önállónak minősülő telephelyen foglalkoztatott munkavállalók közül a munkavállalók megelőző naptári évre számított átlagos statisztikai létszáma alapján. Négyezer fő feletti telephelyen – bármekkora is legyen a létszám – öt fő jelölhető védelemre.

Fontos megjegyezni, hogy ebből a szempontból önállónak minősül a telephely, ha vezetője fel van ruházva az üzemi tanács hatáskörét érintő jogosultságokkal – ez pedig független attól, hogy az adott helyen ténylegesen választottak-e üzemi tanácsot, vagy sem. Ezen tagokon túlmenően még egy, telephelyektől független védett főt is megjelölhet az alapszabály. A szakszervezet akkor jogosult a korábban megjelölt munkavállaló helyett másik munkavállalót megjelölni, ha a munkavállaló munkaviszonya vagy szakszervezeti tisztsége megszűnt (vagyis a szakszervezet önálló döntési jogkörében a védett képviselő személyét nem változtathatja meg) [Mt. 273. § (3)-(5) bekezdés].


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.