A prémium jogi természetének kérdései – 2. rész


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Jelen tanulmány első részében áttekintettük a magyar munkajogi szabályozás azon alapvető sajátosságait, amelyek a munka díjazásával, konkrétabban a munkabér fogalmával függnek össze, ennek keretei között pedig elméleti és gyakorlati problémák egyaránt kimutatásra kerültek. Jogi minőségének megítélése szempontjából a prémium az egyik olyan bérelem, amelynek gyakorlati megjelenése sokféle lehet, ebből adódóan olyan fogalmi összetevőket is vizsgálni kell, amelyek segítségével a prémium elhatárolhatóvá válik a többi bérelemtől, különösen a jutalomtól. Az alábbiakban e jogi problémák kerülnek tárgyalásra a vonatkozó joggyakorlaton keresztül, kiegészítve az egyenlő munkáért egyenlő bér alapelv alkalmazhatóságának problematikájával.


Cikkünk első részét itt olvashatja.

Problémás esetek – elhatárolási kérdések

Az e cím alá gyűjtött jogesetekkel azon tipikusnak mondható esetekre próbálunk meg rávilágítani, amelyek – ellentétben a tanulmány első részében kifejtettekkel – arra nézve tartalmaznak megállapításokat, hogy mely bérelemek nem tekinthetők prémiumnak, vagy legalábbis melyek azok, amelyek megítélése nem egyértelmű. Így felmerülnek olyan esetek, amelyek arra mutatnak rá, hogy amennyiben a munkáltatói kötelezettségvállalás szintje és jogi minősége nem éri el a prémiumfeltétel kiírásának szintjét, illetve olyanok is, melyekben a munkavállalói teljesítés nem megfelelő, vagy pedig – harmadik tipikus esetkörként – az adott juttatás – a munkáltatói diszkréció magasabb fokára tekintettel – jutalomnak minősíthető.

XIII. Magyar Munkajogi Konferencia

 

Előjelentkezési akció!

Ha október, akkor Visegrád! Megkezdődött az előjelentkezés a XIII. Magyar Munkajogi Konferenciára. December 31-ig még a 2015-ös áron jelentkezhet a jövő évi rendezvényre.

 

További információ és jelentkezés >>

A munkáltatói kötelezettségvállalás jellegének problémáját tárgyalja részletesen a Kúria EBH2014. M.12. számú elvi határozata, kimondva azt, hogy a munkáltató által csupán lehetőségként rögzített feladatkiírás nem keletkeztet jogot a munkavállaló oldalán a prémiumra, vagyis a munkavállaló nem hivatkozhat arra kellő alappal, hogy a munkáltatónak kötelezettsége állna fenn a feladat kiírására és az ellenérték megfizetésére. E megállapítás attól függetlenül helytálló, hogy a munkáltató e lehetőséget munkaszerződésben vagy más formában helyezte-e kilátásba. Álláspontunk szerint viszont mindenképpen vizsgálni kell azt is, hogy e lehetőség hogyan jelenik meg a felek viszonyában, tekinthető-e konkrét vállalásnak a munkáltató részéről. Természetesen önmagában az, hogy a felek munkaszerződésbe foglalták e lehetőséget, nem eredményezi automatikusan azt, hogy prémiumként jelenjen meg e bérelem, de mindenképpen vizsgálni kell a felek szerződési akaratát is.

A döntés a vonatkozásban mindenképpen szigorúbb megközelítést juttat érvényre, hogy a kötelezettségvállalás ténylegessége azzal sem igazolható, hogy a munkáltató korábban következetes gyakorlatot folytatott a prémiumfeladatok és a prémiumfizetés tekintetében, vagyis ebben az ítéletben a Kúria lényegében a munkáltatói kötelezettségvállalás ténylegességéhez köti a prémium fogalmát. Ugyanakkor a következetes bírói gyakorlat (EBH1999. 44., BH2003. 90., BH2002. 158., BH1997. 553.) alapján az is felvethető, hogy vajon a munkavállaló – jellemzően a korábbi gyakorlatnak megfelelő – többletteljesítése önmagában megalapozza-e a prémiumra való jogosultságot abban az esetben, ha az csak egyfajta lehetőségként jelenik meg a munkaszerződésben. A Kúria kimondja, hogy ebben az esetben maga a teljesítés sem keletkeztet kellő alapot a munkavállaló oldalán, hiszen végeredményben munkáltatói kötelezettségvállalás hiányában történt a rendes munkateljesítményt meghaladó munkavégzés, márpedig érvényesen vállalt kötelezettség nélkül nem követelhető prémium. Hangsúlyozzuk, hogy a Kúria ebben a döntésében kulcsfontosságúnak tartja a prémiummal kapcsolatban azt, hogy arról a munkáltató bármilyen megkötés nélkül dönthet saját mérlegelési jogkörében, ezen a tényen pedig a felek közötti kvázi ígéret, de a munkavállalói teljesítés sem változtat.

Bár nem témája kifejezetten e tanulmánynak, de az elhatárolás kapcsán meg kell említeni a BH2013. 348. számú kúriai ítéletet, amely a jutalommal összefüggésben hasonlóan fogalmaz, és hasonló érveket citál, mint az imént bemutatott ítélet. Az ítéletben kifejti a Kúria, hogy mivel a jutalom kizárólagosan a munkáltató saját döntése alapján adható, ezért nem formálhat rá jogot a munkavállaló, ezt pedig az is alátámasztja, hogy a jutalmazásnak a prémiumhoz képest sokkal kevésbé konkrétak a követelményei és tartalmi jellemzői, vagyis konkrét munkafeladat, de akár folyamatos munkateljesítmény is alapot adhat rá, de hangsúlyozzuk, hogy a jutalom fizetésének „törvényszerűségei” nem mutathatók ki, lényegében semmilyen fokig, ellentétben a prémiummal. Azonban de facto gyakran előállhat olyan helyzet, amelyben e két juttatásformát nehéz egymástól elhatárolni, hiszen a Kúria jelen döntésében is arra mutat rá, hogy a jutalom – ebben az értelemben legalábbis – jogon kívüli kategória. A legfontosabb különbség tehát abban ragadható meg a prémiumhoz képest, hogy a jutalmat nem előzi meg kötelezettségvállalás, de előfordulhat, hogy konkrét teljesítés sem.

A munkaügyi compliance audit

A kötet a vállalatok adminisztratív funkcióinak munkajogi, menedzsment, szakmai, és más vonatkozó piaci előírások alapján történő vizsgálatához nyújt segítséget.

Megrendelés >>

Így az előzőleg bemutatott 2014-es munkaügyi elvi határozatból (EBH2014. M.12.) az a következtetés is levonható, hogy a kvázi ígéret formájában „vállalt” többletbérezés jogi természetét tekintve közelebb áll a jutalomhoz, mint a prémiumhoz, ez az elhatárolási szempont pedig jól láthatóan független a munkavállaló tényleges (többlet)munkateljesítményétől.

E körben megjegyzendő, hogy a Kúria álláspontja szerint (BH2013. 348.) a jutalom olyan anyagi juttatás, amelyről a munkáltató kizárólag saját mérlegelési jogkörében dönt. Azonban az ítélet szerint funkciója kétségtelenül hasonlít a prémiuméra, hiszen a jutalom lényegében egy anyagi elismerés a munkáltató részéről, ami a kiemelkedő vagy rendkívüli munkateljesítményt, a példamutató munkahelyi magatartást, a megbízhatóságot díjazza, de semmiképpen sem konkrét, előre rögzített munkateljesítményt. Feltételei és mértéke ilyen módon teljes mértékben a munkáltató döntési jogkörébe vannak utalva, utóbbi kapcsán nem kizárt azonban, hogy a munkáltató egyfajta következetes gyakorlatot folytasson a teljesítéshez mérten. Mindebből az a következtetés is levonható, hogy a prémiummal ellentétben a jutalom nem kötött – nem is köthető – előzetesen rögzített feltételekhez, de erre tekintettel nem is formálhat rá jogot a munkavállaló, így ilyen tárgyú igényét bíróság előtt nem tudja érvényesíteni. Ki kell ezt egészítenünk azzal, hogy a Kúria Mfv.II.10.302/2013/3. számú döntése értelmében a jutalom alapbéren felüli juttatást jelent, és az egyik tipikus formája a munkáltató gazdasági forgalma után a munkavállalónak juttatott kifizetés; így nincs akadálya annak, hogy ezt a munkáltató előre rögzítse, azonban ez nem jelent a prémiumhoz hasonló kötelezettségvállalást, hiszen a munkáltatónak joga van más, időközben felmerülő körülményeket is figyelembe venni annak kifizetésekor. Döntő különbség tehát, hogy a munkáltatónak még ebben az esetben sem keletkezik explicit módon kötelezettsége jutalomfizetésre.

dr. Zaccaria Márton Leó, a HR&Munkajog szaklap 2015/7-8. számában megjelent cikkéből megtudhatja azt is, hogyan alkalmazható az egyenlő vagy egyenlő értékű munkáért egyenlő bér elv. 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

Álláskeresés nyáron? – Itt az idő a nézelődésre!

Bár nem ebben az időszakban a legszélesebb a kínálat a munkáltatói oldalon és lassul a kiválasztás folyamata is, de jellemzően nem húzzák le a rolót a vállalkozások. Igenis van esély álláskeresőként, bár szükség van egy kicsit több türelemre.

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.