A véleménynyilvánításhoz való jog határai a munkaviszonyban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Hol húzódik a véleménynyilvánítási szabadság határa a munkaviszonyban? Honnan beszélhetünk a jó hírnév vagy a munkáltató jogos gazdasági, szervezeti érdekeinek megsértéséről?


Nábrádi Attila esete a Facebook-poszttal indokolt kirúgásról sok helyen megjelent a magyar sajtóban, a Munkajog.hu-n is.

Mivel a közösségi média elterjedésével egyre több hasonló esetre kerülhet sor, érdemes megvizsgálni, hol húzódik a véleménynyilvánítási szabadság határa és honnan beszélhetünk a jó hírnév vagy a munkáltató jogos gazdasági, szervezeti érdekeinek megsértéséről.

A véleménynyilvánításhoz való jogunk Alaptörvénybe foglalt alapjogunk, amelynek korlátozására kizárólag törvényben kerülhet sor, mégpedig akkor, ha arra „más alapvető jog érvényesülése vagy valamely alkotmányos érték védelme érdekében, a feltétlenül szükséges mértékben, az elérni kívánt céllal arányosan, az alapvető jog lényeges tartalmának tiszteletben tartásával” kerül sor [Alaptörvény I. cikk (3) bek.].

A munka törvénykönyve ilyen korlátozást tartalmaz, amikor is a munkavállalók számára előírja, hogy véleménynyilvánítási jogukat nem gyakorolhatják oly módon, amely a munkáltató jó hírnevét, jogos gazdasági vagy szervezeti érdekét súlyosan sértené vagy veszélyeztetné.

A véleménynyilvánításhoz való jog fenti korlátok között tartása a munkavállalóra vonatkozó általános magatartási követelmény, amelynek megszegése az eset körülményeitől függően akár a munkaviszony azonnali hatályú megszüntetéséhez is vezethet.

Annak elhatárolása viszont, hogy mi minősül a munkáltató jó hírneve, jogos gazdasági vagy szervezeti érdeke súlyos sérelmének vagy veszélyeztetésének, nem könnyű feladat. Kiemelést érdemel, hogy a megfogalmazásból látható, nem szükséges, hogy a munkáltató valóban sérelmet szenvedjen, kára keletkezzen, elegendő a tényállás megvalósulásához – és a véleménynyilvánítás szankcionálásához -, ha ennek veszélye fennáll. Egy kijelentés tehát, amely alkalmas arra, hogy a munkáltatóban megrendelőinek bizalma megrendüljön, amely akár egyes üzleti partnerek elvesztéséhez vezethet, a véleménynyilvánítás korlátait túllépi, ezáltal jogszerűen szankcionálható, akkor is, ha végeredményben a munkáltató mégsem szenvedett sérelmet.

A véleménynyilvánítás szabadságának korlátait azonban a munkavállaló csak abban az esetben lépi túl, ha a sérelem vagy a veszély súlyos. Az egy-egy alkalommal előforduló bagatell vagy közhelyszerű kijelentéseknek tehát hátrányos jogkövetkezménye a munkavállalóra nézve nem lehet.

Egy-egy kijelentés súlyosságára hatással lehet az is, hogy azt ki látja, hallja. Így például, ha a munkavállaló Facebook-oldalán beállítja, hogy bejegyzéseit kizárólag ismerősei láthassák, amely személyi kör a családját és közeli barátait jelenti, a bejegyzés sokkal kevésbé alkalmas a jó hírnév vagy a jogos gazdasági, szervezeti érdek sérelmére vagy veszélyeztetésére, mint egy olyan véleménynyilvánítás, amelyet az ötszáz ismerős, köztük a munkáltató néhány üzleti partnere, és rajtuk kívül is bárki megismerhet.

A súlyosságra az is kihatással lehet, hogy felismerhető-e a munkáltató személye a megtett kijelentésből. Ehhez nem szükséges, hogy az adott bejegyzésben név szerint megjelölésre kerüljön a munkáltató, elegendő, ha a munkavállaló profiloldalán egyébként megjelölte munkahelyét vagy bármely más adat utal a munkáltató kilétére. Abban az esetben ugyanakkor, ha a munkáltató személye nem azonosítható, a munkáltató jó hírnevének vagy érdekeinek sérelméről, veszélyeztetéséről nem beszélhetünk.

Azon munkavállalóknak, akik munkavégzésük során ügyfelekkel, a szolgáltatást igénybe vevőkkel közvetlenül érintkeznek, kommunikálnak, különösen ügyelniük kell arra, hogy a véleménynyilvánítás korlátait megtartsák. Egészen máshogy lehet tehát megítélni azt, ha a gyári szalag mellett dolgozó munkások egymás között panaszkodnak a munkavégzés módjáról, a munka mennyiségéről, esetleg a munkáltató hozzáállásáról, mint azt, ha ilyen jellegű panaszait a munkavállaló a munkavégzés során az ügyfelek részére adja elő, vagy a munkavállalók egymás között arról úgy beszélnek, hogy a szolgáltatást igénybe vevő személyek is hallhatják azokat.

Azt tehát, hogy egy-egy kijelentés, a véleménynyilvánítás valamely módja a munkáltató jó hírnevét vagy jogos gazdasági és szervezeti érdekeit súlyosan sérti vagy veszélyezteti-e, minden esetben csak az adott eset egyedi körülményei alapján lehet eldönteni. Ennek során vizsgálni kell, hogy a kijelentés milyen személyi körhöz juthatott el, az alapján a munkáltató személye beazonosítható volt-e, végeredményben a kijelentés alkalmas-e a sértés vagy a veszélyeztetés megvalósítására. Az sem hagyható figyelmen kívül, hogy a sértés vagy veszélyeztetés súlyosnak minősül-e.

Amennyiben valamely kijelentésről megállapítható, hogy a munkáltató jó hírnevét és érdekeit nem sérti vagy veszélyezteti, nem jelenti azt, hogy a munkavállaló véleménynyilvánítása nem szankcionálható. Így például, amennyiben a munkavállaló felettesével szemtől szemben a munkáltatót illetlen szavakkal illeti, az a jó hírnév vagy a munkáltatói érdekek sértésére, veszélyeztetésére nem alkalmas, hiszen a kijelentés és tartalma néhány, a munkáltatóhoz kötődő személy között marad. Ennek ellenére, az ilyen jellegű magatartás csakugyan kötelezettségszegést, mégpedig az együttműködési, a munkakör ellátásához szükséges bizalom tanúsítására vonatkozó kötelezettség megsértését jelentheti.

 

[htmlbox Opus_Simplex]

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.