Bérelszámolók év eleji feladatai


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A bérelszámolókra év elején különösen sok többletfeladat hárul a folyamatosan végzendő munkájuk mellett, hiszen az év indításával, és az előző év lezárásával kapcsolatosan is vannak teendők. Emellett év elejétől a bérelszámolást érintően több, kisebb-nagyobb mértékű változás, módosítás lép életbe, melyeket munkájuk során érvényesíteni kell.  A cikk a bérelszámolók legfontosabb év eleji feladatait foglalja össze.


A minimálbér és a garantált bérminimum változásával összefüggő feladatok

Az elmúlt évekhez hasonlóan, 2014. január 1-jétől is emelkedett a minimálbér és a garantált bérminimum, melyet a 483/2013.(XII.17.) Korm. rendelet tartalmaz.  A rendelet hatálya kiterjed minden munkáltatóra és munkavállalóra, alkalmazása kötelező.  A rendelet szerint a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított alapbér kötelező legkisebb összege 2014. január 1-jétől havibér alkalmazása esetén 101 500 forint, hetibérnél 23 360 forint, napibérnél 4 670 forint, órabérnél 584 forint. Ettől eltérően a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló garantált bérminimuma a teljes munkaidő teljesítése esetén 2014. január 1-jétől havibér alkalmazása esetén 118 000 forint, hetibérnél 27 160 forint, napibérnél 5430 forint, órabérnél 679 forint. Részmunkaidő esetén a bértételeket arányosan csökkenteni kell.

A minimálbér és a garantált bérminimum változásakor a munkáltatónak kötelessége a munkavállalók bérének kötelező szintre történő felemelése.  A bérelszámoló feladata annak biztosítása, hogy a minimálbér és garantált bérminimum 2014. évi mértéke minden munkavállalóra vonatkozóan érvényesítésre kerüljön, vagyis a gondoskodni kell az érintett munkavállalók alapbérének emeléséről. Az emelt alapbért már a januári bérelszámolásnál ennek megfelelően kell kifizetni, vagyis minden munkavállalónak legalább a kötelező legkisebb munkabért, illetve – ha a feltételeknek megfelel – a garantált bérminimumot meg kell kapnia. Mivel a minimálbér és a garantált bérminimum kötelező biztosítását jogszabály írja elő, elegendő erről a munkavállaló tájékoztatása, nem igényel kétoldalú munkaszerződés módosítást. 

Igazolások kiadása

A bérelszámolóknak év elején komoly feladatot jelent a jogszabályok által előírt igazolások kiadása a munkavállalók részére.  Ebbe a körbe tartozik a munkáltatói jövedelemigazolás (M30-as nyomtatvány), a kifizetői jövedelemigazolás és a járulékigazolás.

Az igazolások kiadásának határideje január 31-e.

a) Munkáltatói jövedelemigazolás kiadása (M30-as nyomtatvány)

A munkáltató köteles az adóbevallás teljesítéséhez a jövedelem igazolása céljából összesített jövedelemigazolást kiadni minden munkavállaló részére az adóévben teljesített adóköteles kifizetésekről, juttatásokról. A munkáltatói jövedelemgazolásra az M30-as „A munkáltató (társas vállalkozás, polgári jogi társaság) által kiadott igazolás a személyi jövedelemadó bevalláshoz” című nyomtatvány szolgál, amely letölthető a NAV honlapról. A munkáltatónak az adóhatóság által elkészített nyomtatvánnyal egyezően kell a jövedelemigazolást kiállítani. Az egyezőség azt jelenti, hogy az igazolás a munkáltató által használt programmal is előállítható, de a közzétett nyomtatvány adattartalmától és az egyes sorok számozásától nem lehet eltérni. Ennek azért van jelentősége, mert a közzétett nyomtatványon feltüntetett sorok adattartalma és sorszáma megegyezik a személyi jövedelemadó bevallás, vagyis az 53-as számú bevallás soraival, ezzel segítve a magánszemély önadózását.

Az M30-as igazolás kiadásának határideje az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezése szerint legkésőbb az adóévet követő év január 31-e. Az igazolás átadását igazolni kell. Ha az igazolást nem postai úton küldik meg a magánszemélynek, akkor a munkáltató példányán az átvételt a magánszeméllyel aláírásával kell igazoltatni. Az állami adóhatóság a munkáltató által kiadott igazolás adattartalmát akkor fogadja el valósnak, ha az igazolás megfelel a magánokirat – törvényben meghatározott – formai és tartalmi követelményeinek, ezért a munkáltató által kiadott igazoláson szükséges a cégszerű aláírás.

Azoknál a munkavállalóknál, akik munkahely változtatás miatt év közben létesítettek az adott munkáltatóval munkaviszonyt és az Adatlapot átadták a munkáltató részére, az igazolásnak tartalmaznia kell a korábbi munkáltatótól származó – a munkaviszony megszűnésekor kiállított Adatlapon szereplő – jövedelmeket is. A korábbi munkáltató (társas vállalkozás) által kiállított Adatlapon szereplő összeget a jelenlegi munkáltató az év során „hozott bérként” kezeli, az M30-as igazoláson pedig „halmozott” adatként vesz figyelembe. Ha a kiállított igazolás „halmozott adatot” tartalmaz, vagyis a korábbi munkáltató által kiállított „Adatlap” jövedelme is szerepel az igazoláson, a megfelelő kódkockában ezt jelölni kell.

Az M30-as igazolás jogcímenként részletezve tartalmazza

  • azokat az összevonás alá eső adóköteles bevételeket, amelyeket a munkáltató a magánszemély részére az adóévben kifizetett,
  • a bevételt csökkentő tételeket, valamint
  • az ezekből levont személyi jövedelemadó- és adóelőlegek összegét, illetve
  • a személyi jövedelemadó előleg levonásánál figyelembe vett adókedvezményeket.

b) Kifizetői jövedelemigazolás kiadása

A magánszemély részére nem munkaviszony keretében történő kifizetés esetén a kifizető olyan bizonylatot köteles kiállítani és kifizetéskor a magánszemélynek átadni, amely tartalmazza a magánszemély

  • bevételének teljes összegét,
  • a bevétel jogcímét,
  • a személyi jövedelemadó előleg, illetve adó alapjául szolgáló összeget,
  • a levont adóelőleg, adó összegét,
  • a levonni elmulasztott adóelőleg, illetve adó összegét.

A kifizető már a kifizetés alkalmával köteles a bevételről szóló igazolást a magányszemélynek kiadni, de ha ez évközben bármilyen ok miatt nem történt meg, azt pótolni kell legkésőbb az adóévet követő január 31-ig. A kifizető által ugyanazon magánszemélynek történő többszöri kifizetésről január 31-ig összevont igazolást is ki kell állítani. A kifizetések jogcímeit az összevont igazoláson jövedelem fajtánként el kell különíteni.

c) Járulékigazolás kiadása

A foglalkoztatónak egyéni nyilvántartásának tartalmával egyezően járulékigazolást kell kiadnia a biztosított felé az adózáshoz szükséges jövedelemigazoláshoz csatoltan a tárgyévet követő év január 31-éig. Ezt az igazolást a biztosítással járó jogviszony év közben történő megszűnése esetén is ki kell adni soron kívül. Tartalmazza mind a tárgyévre, mind a tárgyévtől eltérő időre levont járulékokat, és járulékalapokat, például, ha bírói ítélet alapján több évre visszamenőleg munkabért kell kifizetni.

A 2013. évi adóbevallással kapcsolatos bérelszámolói feladatok

A magánszemély bevallási kötelezettségét önadózással vagy munkáltatói adómegállapítással teljesítheti. A magánszemély – ha nem adott nyilatkozatot munkáltatói adómegállapításra vagy adójának megállapítását a munkáltató nem vállalja – önadózóként adónyilatkozatot, vagy az állami adóhatóság közreműködésével készített egyszerűsített bevallást, illetve az adóhatóság közreműködése nélkül elkészített bevallást nyújthat be a feltételek teljesülése alapján.

a) A munkáltatói elszámoláshoz kötődő bérelszámolói feladatok

Ha a munkáltató vállalja a munkáltatói adómegállapítást, és a magánszemély megfelel a személyi jövedelemadóról szóló törvényben meghatározott feltételeknek, a magánszemély a munkáltatójához megtett nyilatkozata alapján a munkáltató állapítja meg a magánszemély adóját. A hatályos szabályozás alapján a munkáltató nem köteles a munkáltatói adómegállapítást elkészíteni, annak végzése döntésétől függ. A munkáltatói adómegállapítást kérő nyilatkozat a jogkövetkezmények szempontjából adóbevallással egyenértékű.

A munkáltatói adómegállapításról szóló nyilatkozat bekérésének határideje az adóévet követő év január 31-e. A munkavállalónak arról kell nyilatkoznia, hogy kéri-e a munkáltatói elszámolást, illetve arról is, ha nem kéri azt. Fel kell hívni a munkavállaló figyelmét arra, hogy ha a munkáltatói elszámolást kéri, akkor, ha később – akár a munkáltatói elszámolás feltételeinek hiánya miatt – bevallást nyújt be, a munkáltatót írásban tájékoztatnia kell erről. Ha a munkavállaló munkáltatói elszámolást kér, akkor az erre vonatkozó nyilatkozata mellett benyújtott 1353-as bevallást addig nem dolgozza fel az adóhatóság, amíg nem tisztázza a magánszemély a bevallás benyújtásának okát.

A nyilatkozatok bekérésén túl a munkáltatói elszámolást kérőkről a 1408-as bevallásban adatot kell szolgáltatni, amit február 12-ig kell benyújtani.

A munkáltató köteles vizsgálni, hogy fennállnak-e a munkáltatói adómegállapítás feltételei. A munkavállaló a munkáltatói adómegállapítást kérő nyilatkozat megtételére akkor jogosult, ha az adóévben

  • kizárólag az adó elszámolását vállaló munkáltatótól szerzett olyan bevételt, amelyet a nyilatkozat hiányában önadózóként köteles lenne bevallani, ideértve az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár által jóváírt támogatói adományt is, ha azt kizárólag a magánszemélynek az adó elszámolását vállaló munkáltatója fizette be;
  • az adóévben kizárólag egymást követően fennálló munkaviszonya alapján szerzett olyan bevételt, amelyet a nyilatkozat hiányában önadózóként köteles lenne bevallani, ideértve az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár által jóváírt támogatói adományt is, ha azt kizárólag a magánszemélynek a munkáltatója fizette be; Ennek feltétele, hogy a korábbi munkáltató(k) által a munkaviszony megszűnésére tekintettel kiadott igazolást átadja az adó elszámolását vállaló munkáltatónak;
  • a költségvetési szervek központosított illetmény-számfejtési körébe tartozó kifizető munkavállalójaként az adóévben kizárólag ugyanazon illetményszámfejtő helyhez tartozó kifizető(k)től szerzett olyan bevételt, amelyet a nyilatkozat hiányában önadózóként köteles lenne bevallani, ideértve az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár által jóváírt támogatói adományt is, ha azt kizárólag a magánszemélynek központosított illetmény-számfejtési körébe tartozó kifizető fizette be;
  • az adóévben a munkáltató(k)tól szerzett bevétel(ek) mellett kizárólag adóköteles társadalombiztosítási, családtámogatási ellátás, önkéntes tartalékos katonai szolgálatot teljesítők illetménye, a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény alapján folyósított ellátás címén szerzett bevételt;

Ennek feltétele, hogy a bevétel folyósítója az adó elszámolását vállaló munkáltató vagy a magánszemély a bevételről kiállított igazolást az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően átadja az adó elszámolását vállaló munkáltatónak.

A munkáltatói elszámolással összefüggő határidők az alábbiak:

  • január 31-ig a munkavállaló nyilatkozatot tehet a munkáltatójához, melyben adójának munkáltató általi megállapítását kéri
  • az adóelszámoláshoz, illetve az adókedvezmények igénybevételéhez szükséges igazolásokat a munkavállaló március 20-ig adja át munkáltatójának
  • május 20-ig a munkáltató megállapítja a munkavállaló adóját és erről igazolást ad a magánszemélynek
  • az adóévet követő június 10-ig a munkáltató a munkavállalója elkészített adó-megállapítását elektronikus úton továbbítja az adóhatósághoz.

b) Az adónyilatkozathoz kapcsolódó feladatok

Ha a munkáltatói elszámolás feltételei fennállnak, de a munkavállalónak lehetősége van adónyilatkozattal is teljesíteni adókötelezettségét, az adóelőleget megállapító munkáltatónak az adózás rendjéről szóló törvény előírása szerint kiadott összesített igazoláson kötelezően tájékoztatnia kell a munkavállalót arról, hogy a bevételre vonatkozóan adónyilatkozatot adhat, és így nem indokolt a magánszemélynek munkáltatói adómegállapítást kérnie vagy adóbevallást beadnia. A tájékoztatás mellett az összesített igazoláson szerepelteti, hogy a magánszemélynek az adónyilatkozat egyes soraiban milyen adatokat kell feltüntetnie. Az adóelőleget megállapító munkáltató arról is tájékoztatja a rendelkezésére álló adatok alapján a munkavállalót, ha nem választhatja az adónyilatkozatot.

A cafetériával kapcsolatos bérelszámolói feladatok

A fizetésen felül adott juttatási csomag, a munkavállaló igényei szerint felhasználható cafetéria keret igen elterjedt, főként mert növeli a munkavállalók motivációját, dolgozói elégedettséget vált ki, és hozzájárul a munkáltató iránti elkötelezettség kialakulásához. A cégek igyekeznek olyan juttatási csomagot összeállítani, amely a munkavállalói szükségleteknek megfelelő, valódi választást biztosít a kedvező adózási lehetőségek kihasználása mellett.

Foglalkoztatás a közszférában 2014-ben

Szakmai fórum és képzés a változásokról: 2014. január 22.

Előadó:  dr. Kártyás Gábor munkajogász

Jelentkezzen most!

Minden évben feladatot jelent a cafetéria kereten belül választható elemek körének kialakítása, és mértékének meghatározása, amely során figyelembe kell venni, és alaposan tanulmányozni a szabályozásban bekövetkező módosításokat, illetve az új cafetéria elemeket.

2014-ben lényeges módosítások nem léptek ugyan életbe a béren kívüli juttatások szabályozásában, néhány változás azért most is akad, ezért érdemes újragondolni a cafetéria keretben kínált elemek körét, és mértékét. 
Az egyik ilyen változás, – amit mindenképpen érdemes megfontolni, és a juttatási elemek között szerepeltetni – hogy nemcsak közvetlenül lakásvásárláshoz, hanem a már fennálló lakáscélú hitelek visszafizetéséhez, törlesztéséhez is adhat adómentes támogatást a munkáltató munkavállalóinak. Azonban a juttatás választásánál a lakáscélú támogatás adómentességéhez speciális feltételeknek teljesülnie kell, például a méltányolható lakásigényre, vagy a lakás értékére vonatkozóan. Az adómentes juttatás mértéke a feltételek teljesülése esetén a vételár vagy a teljes építési költség 30 százalékáig, de a folyósítás évét megelőző négy évben erre a célra kapott összegekkel együtt maximum 5 millió forintig terjedhet. A cafetéria rendszer működtetését, elszámolását végző bérelszámolónak tehát a feltételek fennállása mellett vizsgálnia kell azt is, hogy az előző években más munkáltató adott-e már ilyen juttatást az érintett magánszemélynek. Ehhez nyilatkozatot kell bekérni a munkavállalótól.

Egy másik lényeges változás, hogy a munkáltató korlátlanul és adómentesen adhat sportrendezvényre belépőt a munkavállalóinak, ha az a sportról szóló törvény hatálya alá tartozó rendezvényekre szól.

A cafetéria rendszert alkalmazó cégeknél általában január hónapban történik a munkavállalók nyilatkoztatása arról, hogy a cafetéria keretüket milyen béren kívüli juttatásokra szeretnék felhasználni. A munkáltató a cafetéria juttatások adókötelezettségének megállapításához a béren kívüli juttatásra vonatkozó rendelkezésekben fogalt feltételek általa nem ismert fennállását a munkavállalónak az adott juttatásra vonatkozó nyilatkozata alapján tudja figyelembe venni. Ha béren kívüli juttatásra vonatkozóan az adóhatóság a feltételek fennállásának hiányát állapítja meg, a jogkövetkezményeket – ha nem rendelkezik a magánszemély nyilatkozatával – a kifizető viseli. Ha az adóhiány a magánszemély valótlan nyilatkozatának a következménye, illetve a magánszemély a nyilatkozat átadását nem tudja igazolni, akkor az adóhiányt és jogkövetkezményeit az adóhatóság határozata alapján a magánszemélynek kell viselnie (Szja tv. 71. § (4)-(5) bekezdés).

Ebből adódóan a bérelszámolók kiemelt év eleji feladatai közé tartozik, hogy

  • egyrészt nyilatkoztassák a munkavállalókat a cafetéria keretük felhasználásáról, a választott cafetéria elemekről,
  • másrészt a választott cafetéria elemekre vonatkozóan beszerezzék a munkavállalóktól az adott juttatás adókötelezettségének megállapításához a béren kívüli juttatásra vonatkozó rendelkezésekben fogalt feltételek fennállását igazoló nyilatkozatokat.

Tekintettel arra, hogy a bérelszámolók feladatainak végzésére az adózás rendjéről szóló törvény konkrét határidőket szab, kiemelten kell azok betartására odafigyelni.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 22.

Hátrányos helyzetűek szakmatanulására nyílik 23 milliárd forintos pályázat

Szakképzési centrumok számára pályázati lehetőség nyílik 23 milliárd forintos keretösszeggel, hátrányos helyzetben lévők szakmatanulásának elősegítésére és rugalmas tanulási utak kialakítására – jelentette be az innovációért, felsőoktatásért, szakképzésért és felnőttoktatásért felelős államtitkár kedden, a Tatabányai Szakképzési Centrumban tartott sajtótájékoztatóján.

2024. május 21.

Az üres iroda fenntartása a legdrágább

Az elmúlt időszakban jelentősen átalakultak az irodahasználati szokások, ráadásul belépett a munkaerőpiacra a Z-generáció, amelynek tagjai nagyobb szabadságot, rugalmasságot várnak el az őket foglalkoztató vállalatoktól, valamint az irodákban is élményekre vágynak. Mindez kettős kihívást jelent a megfelelő munkahelyi környezet kialakításával, fenntartásával foglalkozó szakembereknek és a HR-eseknek. Új megközelítésre van szükség, hogy a dolgozók ne kényszerként éljék meg a bejárást, és a lehető legjobb teljesítményt nyújtsák az irodai munkában.