Csak a pénzért dolgozunk? A fizetés csak az ötödik helyen áll az álláskeresők fontossági listáján


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2022. december és 2023. február közötti három hónapos időszakban a foglalkoztatottak létszáma az egy évvel korábbinál 15 ezerrel több, azaz 4 millió 690 ezer fő volt. Noha ez az arány kecsegtető, az üres álláshelyek aránya még mindig meghaladja a két százalékot, azaz sok cég hiába keres, nem talál megfelelő alkalmazottat. De vajon mi szükséges ahhoz, hogy a vállalatok és a munkakeresők egymásra találjanak?

Dienes Martin, a DMA ponthu Kft. Cégfejlesztési Mentora szerint bár sokan elsőként a pénzre gondolnak, az álláskeresőket megkérdezve nem csak kizárólag a fizetés mértékén múlik, hogy elvállalnak-e egy állást vagy váltanak-e egy másik munkahelyre.A fizetés szinte mindig az ötödik helyre került, bármikor bárkit megkérdeztünk, mi motiválja az álláskeresőket, mi az, amiért egy munkahelyen dolgoznának. A leggyakoribb válaszok erre a kérdésre a lojalitás, előrelépési lehetőség, változatosság, változatos munka, jó fizetés, teljesítménybér, biztos állás, megértő hozzáállás voltak. Az első válasz azonban mindig a megbecsülés és az elismerés volt. Sokan említik a munkahelyi környezetet és a kommunikációt is. Mindemellett, ha nem adnánk fizetést, nem dolgozna nálunk senki sem.” – fejtette ki Dienes Martin.Döbbenetes felmérési adatokA Cégfejlesztési Mentor szerint a legfrissebb munkavállalói felmérés során döbbenetes adatok jöttek vissza. A DMA ponthu Kft. által megkérdezett munkavállalók többsége ugyanis arra panaszkodott, hogy a motiváció hiánya a legzavaróbb egy munkahelyen.Sokan jelezték az általunk végzett felmérésben, hogy a vezetők nem jeleznek vissza, hogy jól vagy rosszul dolgoznak-e. Ha érkezik is visszajelzés, a rosszat kiemelik, a jót pedig figyelmen kívül hagyják, emiatt pedig sokan elveszítik a motivációjukat. Ezzel az a baj, hogy az egyensúly így felborul, és arra kerül a fókusz, hogy mit nem csináltak meg, ez pedig demotiválttá teszi az embereket” – fejtette ki Dienes Martin.A szakember szerint a munkavállaló hiába kap csillagászati összeget minden hónapban a munkájáért, akkor azonosul igazán a cég érdekeivel, ha inspiratív, motiváló környezetben dolgozhat, ahol elismerik a képességeit és ezeket meg is erősítik.Ha a cégvezető a munkavállaló jó képességét emeli ki, ez a képesség fog egyre jobban megnyilvánulni és ez a munkafolyamat kezd megerősödni majd egy munkatársban, aminek a cég is hasznát látja. A dolgozó is azt kezdi észrevenni magában, hogy ő ebben jó, és elkezdi szeretni, amit csinál. Ezzel oda-vissza hat mindenkire a pozitív légkör: a cég jobb munkákat kap, a dolgozó pedig nem fog úgy felkelni reggelente, hogy nem akar bemenni dolgozni, mert gyomorgörcse van a munkahelyétől. A munkavállalók egyébként ezt egy álláshirdetésben is láthatják már, hiszen azok a dolgok kerülnek előre ott, amik a cégnek fontosak. Ha csak a fizetéssel csábítanak, valószínűleg a munka is csak erről fog szólni, nem a megbecsülésről” – magyarázta a szakértő.Felborulhat a cégen belüli egyensúlyA szakember kiemelte: ha a munkavállalók nem kapnak megfelelő elismerést és megbecsülést, az adott cég egyensúlya azonnal felborulhat, és ennek nemcsak a munkavállalók, de a munkáltató is kárát látja. A DMA éppen ezért készített egy ingyenes Vezetői Útmutatót, ahol részletesen kifejtik azt is, mit tehet egy cég azért, hogy motivált kollégákkal dolgozzon.Ha egy cégvezető nem tudja azt a nézőpontot a magáévá tenni, hogy egy vállalkozás együttműködést jelent, amiben ember emberrel dolgozik együtt, akkor visszatérő problémákkal fognak szembenézni. Elmennek a munkavállalók, kedvezőtlen munkatársi viszonyok alakulhatnak ki” – magyarázta a szakember, aki azt is hozzátette, hogy ha egy ilyen cég csak egyetlen dologban is változtat a korábbi nézőpontján, és elkezdi fejleszteni magát, máris kedvező változások indulhatnak el, és könnyebben kiszűrhetik azokat a munkavállalókat is, akik jobban előre mozdítják a vállalkozást.Dienes Martin szerint az is kiemelten fontos, hogy a munkavállalók tudjanak azonosulni a cég céljaival, mert ez jelentősen javítja a munkahelyi légkört is.A cégnek tudnia kell, hogy mi a célja, és ezt egyértelműen meg kell határozni. Ha a munkavállaló ezzel tud azonosulni, az jelentősen javítja a morált. Ha a munkatársak látják a rövid távú célokat, és átélik ezeknek az elérését, az hihetetlenül sokat lendít a munkakedven, mert a dolgozóknak sikerélményt ad, a cég pedig profitál belőle. De nagyon fontos a kommunikáció is, az, hogy a cég rendszeresen megkérdezze a dolgozóit, mivel elégedettek, és mivel nem.” – tette hozzá a szakértő, aki azt is kiemelte, ilyen esetekben a dolgozók elismerése is kulcsfontosságú, mert ettől fogják motiváltnak érezni magukat.

Forrás: forrás: DMA ponthu Kft. sajtóanyaga


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Ez pörgeti fel a használtautó-piacot a következő hónapokban

A Datahouse adatai alapján az idei első negyedévben jelentősen növekedett a hazai használtautó-piac. A Használtautó.hu és money.hu szakértői szerint a következő hónapokban további ugrás várható, aminek egyrészt a magánvásárlók rég látott aktivitása, másrészt a kedvezőbb hitelkörnyezet és a tavalyinál alacsonyabb kamatszint is megágyazhat.

2024. május 9.

Mostantól a kisvállalkozók is pár perc alatt megmérhetik a karbonlábnyomukat

Új fejezet kezdődik a kis- és egyéni vállalkozások számára: egyre többen követelhetik meg a beszállítóiktól, hogy elkötelezettséget mutassanak a fenntarthatóság terén. A társadalom részéről is egyre nagyobb az igény, hogy a vállalkozások környezetvédelmi törekvései átláthatóak legyenek. Kevés cég tudja azonban, hogy mekkora a karbonlábnyoma és hogyan tudná csökkenteni azt. Íme pár hasznos tipp a kibocsátás minimalizálására.

2024. május 9.

Az adományozásban rejlő lehetőség

„Nem kell szentnek lenni ahhoz, hogy segíteni tudjunk. Ha keresünk, ha nyitott szemmel járunk, akkor rájövünk, hogy rengeteg lehetőség van, és rengeteg jó ügy, ami mellé be lehet állni” – fogalmaz Forgács-Fábián Sára, az Amigos a gyerekekért mozgalom alapítója a FoxPost videóriportjában. Szavai tökéletesen kifejezik a vállalat társadalmi felelősségvállalásának lényegét.