Elszámolás a munkaviszony végén


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Nemcsak a munkaviszony létrehozása, de a megszüntetése is adminisztratív feladatokat termel: a munkaviszony befejeztével a felek kötelesek egymással elszámolni. Ez jelenti egyrészt az anyagiak rendezését, másrészt a különböző jogszabályokban meghatározott igazolások, dokumentumok kiadását is. Ezek hiánytalan átvétele a munkavállaló számára különösen fontos, hiszen az új munkahelyen történő munkába lépés során szükség lesz rájuk.

A munkaviszony megszüntetése mind munkavállalói, mind munkáltatói oldalról teremt kötelezettségeket. A munkavállaló feladata ekkor a munkakör átadása [a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 80. § (1) bekezdés], ez a kötelezettsége akkor is fennáll, ha azonnali hatállyal mondta fel a munkaviszonyt, és rögtön távozni készülne. A munkakör átadásának feltételeit ugyanakkor a munkáltatónak kell biztosítania: neki kell kijelölnie azt a személyt, akinek a távozni készülő munkavállaló a feladatait átadni köteles, továbbá biztosítani az ehhez szükséges helyszínt és időtartamot, és elő kell írnia a munkakör átadásának rendjét. Ekkor a munkaviszony-megszüntetéssel érintett munkavállalónak ismertetnie kell az összes folyamatban lévő feladatot, és lehetővé tenni, hogy a kijelölt munkavállaló ezeket folytatni tudja, hogy a távozó munkavállaló kiesése a munkahelyen minél kevésbé legyen érzékelhető. A munkavállaló köteles a munkavégzés folyamatosságának biztosítása érdekében minden eredményéről, munkamódszeréről beszámolni, a feladatokkal kapcsolatos dokumentumokat átadni.

A munkakör átadásán túl a felek kötelesek elszámolni egymással, ami elsősorban a munkáltatóra ró kötelezettségeket. Az elszámolást a munkáltatónak felmondás esetén az utolsó munkában töltött naptól, egyéb esetben pedig a munkaviszony megszűnésétől számított öt napon belül kell lehetővé tennie. Az elszámolás keretén belül a munkáltatónak ki kell fizetnie a munkavállaló részére a munkabérét, egyéb járandóságait, továbbá ki kell adni a munkaviszonyra vonatkozó szabályban és egyéb jogszabályokban előírt igazolásokat. [Mt. 80. § (2) bekezdés]

A munkabér tekintetében, ha a munkaviszony hónap közben szűnik meg, a munkavállaló munkabérét ennek megfelelően, havibér esetén ezzel arányosan kell kifizetni. A számítás során úgy kell eljárni, hogy a havi alapbérnek a hónapban irányadó általános munkarend szerinti egy órára eső összegét szorozni kell az adott időszakra eső általános munkarend szerint teljesítendő órák számával [Mt. 136. § (3) bekezdés]. Természetesen az alapbéren felül a munkáltató megfizetni tartozik a bérpótlékokat, egyéb munkabérelemeket és juttatásokat is. Annak kiszámítása is szükséges, hogy a munkavállaló az adott évben arányosan hány munkanap szabadságra jogosult. Ekkor a fél napot elérő töredéknap egész munkanapnak számít [Mt. 121. § (2) bekezdés], tehát azt teljes egészében ki kell adni a munkavállaló részére. Ha a szabadság kiadására a munkaviszony megszűnéséig nem került sor, a munkáltató az elszámolás során a szabadságot köteles megváltani [Mt. 125. §], és az arra az időtartamra járó távolléti díjat a fent körülírt öt munkanapos határidőn belül megfizetni a munkavállaló részére.

munkaviszo megszűűnéseAz elszámolási kötelezettség nemcsak az anyagiakra, de az adminisztrációra is vonatkozik. A munkáltató ezen az öt munkanapos határidőn belül köteles kiállítani a különböző jogszabályok által megkövetelt igazolásokat, amelyek a munkavállaló új munkahelyen történő munkába lépéséhez is szükségesek. Ezek a munkavállalók által is jól ismert „TB-kiskönyv”, amely a biztosítási jogviszonyt, az egészségbiztosítási ellátásokat igazolja [a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. r. 37. § (1) bekezdés], szintén a biztosítási jogviszonyhoz kötődik a járulékokról szóló igazolás kiadási kötelezettsége [a társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetéről szóló 2019. évi CXXII. törvény 75. § (2) bekezdés]. Kiadandó továbbá az adóévben a munkáltató által kifizetett jövedelemről és a levont adóelőlegekről szóló bizonylat [az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. r. 23. § (5) bekezdés], a munkabérből levonandó tartozásokról szóló igazolás, amelyet akkor is ki kell állítani, ha a munkavállalónak nincsen ilyen tartozása tartozás [a bírósági végrehajtásról szóló 1994. LIII. törvény 78. § (1)-(2) bekezdés], továbbá a munkanélküli igazolólap kiadása is kötelező [a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 36/A. § (1) bekezdés].

A fentieken túl, kizárólag a munkavállaló ezirányú kérése esetén köteles a munkáltató írásbeli értékelést adni a munkavállaló munkájáról. Ilyen kérelmet a munkavállaló a munkaviszony megszűnésétől számított egy éven belül bármikor benyújthat a munkáltató felé, azonban annak teljesítése csak akkor kötelező, ha a munkaviszony legalább egy évig fennállt a felek között. [Mt. 81. § (1) bekezdés] Az írásbeli értékelés célja, hogy a munkavállaló olyan esetben, ha munkaviszonya nem a munkavégzéséhez vagy magatartásához kapcsolódó problémák miatt szűnt meg, egy esetleges pozitív bírálattal könnyebben helyezkedjen el a munkaerőpiacon a munkaviszonya megszűnését követően, de az is előfordulhat, hogy az új munkáltató tart rá igényt a munkaviszony megkötéséről szóló döntésének meghozatala előtt. Ha a munkavállaló úgy érzi, hogy a kapott értékelés nem tükrözi a valóságot, lehetősége van arra, hogy bírósághoz forduljon a valótlan ténymegállapítások megsemmisítése vagy módosítása érdekében [Mt. 81. § (2) bekezdés].


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.