Elszámolják: távolléti díj, bérpótlék és szabadság


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Miként kell a hatályos szabályok alapján megállapítani a távolléti díjat teljesítménybér esetén? Miként kell a bérpótlékot figyelembe venni, és szabadság esetén hogyan kell elszámolni a havi bért? Az új Mt még hatályos távollétidíj-számítási módszerét ismertető sorozatunk második része.


Dr. Horváth István cikkének első részét a távolléti díj számításáról itt olvashatja.

II. A távolléti díj megállapítása teljesítménybér esetén

A távolléti díj teljesítménybér-részének meghatározásakor nem minden, ténylegesen teljesítménybér jogcímen kifizetett díjazást kell figyelembe venni. Az Mt. 150. § (1) bekezdése szerint a távolléti díj megállapításakor a törvény 137. § (3) bekezdésében foglaltak szerint kifizetett teljesítménybért kell számításba venni. A hivatkozott törvényhely szerint a munkabért kizárólag teljesítménybér formájában meghatározni csak a munkaszerződésbe foglalt megállapodás esetén lehet. Ez megfelelően irányadó az idő- és teljesítménybér összekapcsolásával megállapított díjazás esetén is, ha az időbér nem éri el az alapbér összegét. Ennek következtében nem vehetők figyelembe a távolléti díj számításakor azon díjazások, amelyek a munkavállalók nagyobb csoportjának, illetve a munkáltató teljesítményéhez kötődnek. Tipikusan e körbe tartozik például a munkáltató eredményességéhez kötődő prémium, vagy a munkáltató és a munkavállaló megállapodása alapján, a munkaadó áltató árbevétele alapján járó jutalék.

Az idő- és teljesítménybér összekapcsolásával megállapított bérezéssel foglalkoztatott munkavállaló teljesítménybérét is csak akkor kell beszámítani a távolléti díjba, amennyiben az időbér-rész nem éri el az alapbér mértékét (pl. a munkavállaló alapbére 100 000 Ft; ebből a teljesítménybére 80 000 Ft, míg az időbére csupán 20 000 Ft). Ennek következtében minden olyan esetben, amelyben a munkavállaló időbére meghaladja az alapbér összegét, a különböző jogcímeken kifizetett bónuszokat az Mt. alapján nem lehet beszámítani a távolléti díjba.

A kizárólag teljesítménybérrel díjazott munkavállaló esetében a távolléti díj számításánál az alapbért figyelmen kívül kell hagyni [Mt. 150. § (3) bekezdés]. Azaz ekkor az alapbér-rész nullával egyenlő. Egy CD Jogtár kommentárja kifogásolja, hogy az idő- és teljesítménybér összekapcsolásával megállapított bérezéssel foglalkoztatott munkavállaló esetében az Mt. szerint nem kell az alapbérrészt figyelmen kívül hagyni. Az idézett Jogtár javaslata szerint az Mt. szövege alapján a távolléti díjat a teljesítménybér-résznek az alapbér-részhez – és nem az időbér-részhez – történő hozzáadásával kellene számítani. A fentebb példaként hozott bérösszeg esetében a munkavállaló 100 000 Ft-os havi alapbére mellett kellene figyelembe venni a 80 000 Ft-os teljesítménybért; ugyanakkor feltehetően nem ez volt a jogalkotói szándék, hanem az, hogy ilyen esetben az alapbér-rész számítása során az alapbér helyébe az Mt. 137. § (3) bekezdése szerinti időbér lépjen – zárul a Jogtár probléma-felvetése.

II.1. Az egy órára járó távolléti díj megállapítása teljesítménybér esetén

A teljesítménybért az egy órára járó távolléti díj kiszámításakor úgy kell figyelembe venni, hogy

  • az irányadó időszaki rendes munkaidőre járó teljesítménybér összegét osztani kell
  • az irányadó időszakban rendes munkaidőben teljesített és teljesítménybérrel díjazott órák számával (osztószám).

A távolléti díj teljesítménybér-részét abban az irányadó időszakban kell figyelembe venni, amelyre nézve kifizették. Ebből következően nem a tényleges kifizetés hónapját kell alapul venni, hanem azt az időszakot, amelyben a teljesítménybérre a munkavállaló jogosultságot szerzett.

III. A bérpótlékok figyelembe vétele

Két helyről „ollózhatjuk össze”, miként kell a távolléti díjba a bérpótlékok összegét beszámítani. Meghatározó, a munkavégzési kötelezettség alóli mentesülés időtartamára be volt-e osztva a munkavállaló munkaideje. Az elhatárolási szempontok nyomán ugyanakkor felvetődik a kérdés, milyen pótlékot kell beszámítani arra az esetre, ha a távollét díj szabályainak alkalmazása nem a munkavégzés alóli mentesüléshez kapcsolódik.

Az említett problémánkat részletezve, az Mt. több esetben nem a munkavégzés alóli mentesüléshez kapcsolja a távolléti díj kifizetését vagy valamely összeg meghatározását. E körbe sorolandó például a végkielégítés, a munkavállalói kártérítési felelősség, a szabadság pénzbeli megváltása, illetőleg a jogellenes munkaviszony-megszüntetés kártérítési jogkövetkezményei. Számos – a szakirodalomban megfogalmazott álláspont szerint – az említett esetekben azt a szabályt kell alkalmazni, mely szerint: a távolléti díj számítása – ha a munkavállaló munkaideje a munkavégzés alóli mentesülés tartamára nem volt beosztva, a műszakpótlékot, az éjszakai munkavégzésért járó bérpótlékot [Mt. 141–142. §] és a készenlétért és az ügyeletért járó bérpótlékot [Mt. 144. § (1) bekezdés] érinti [Mt. 151. § (1) bekezdés].

Kétségtelen, ekkor a munkavállaló munkaideje nem volt beosztva, de nem is a munkavégzés alóli mentesülés tartamára jár a távolléti díj. Figyelemmel az Mt. 148. § (1) bekezdésére, mely szerint a távolléti díjat – többek között – az utolsó hat naptári hónapra kifizetett bérpótlék figyelembevételével kell megállapítani, megítélésem szerint – miután nem a munkavégzés alóli mentesülés tartamához kapcsolódóan kerül a távolléti díj megállapításra – különös szabály hiányában az irányadó időszakban kifizetett valamennyi bérpótlékot figyelembe kell venni. Ismételten hangsúlyozom, ettől eltérő álláspont ismeretes, mely szerint ekkor is azt a szabályt kell alkalmazni, amely a munkavégzés alóli mentesülés tartamára be nem osztott munkaidő esetére állapítja meg a távolléti díj számításának szabályát, és csupán a fentebb említett négy bérpótlékot engedi figyelembe venni.

III.1. Ha nem volt beosztva a munkaidő

Visszakanyarodva a be nem osztott munkaidő alatti mentesülés tartamára fizetett távolléti díjhoz, annak kiszámításakor a műszakpótlékot, az éjszakai munkavégzésért járó bérpótlékot [Mt. 141–142. §] és a készenlétért és az ügyeletért járó bérpótlékot [Mt. 144. § (1) bekezdés] kell a következők szerint figyelembe venni [Mt. 151. § (1) bekezdés]. A műszakpótlékot és az éjszakai bérpótlékot akkor kell beszámítani, ha a munkavállaló az irányadó időszakban legalább a beosztás szerinti munkaideje harminc százalékának megfelelő tartamban műszak- vagy éjszakai bérpótlékra jogosító időszakban végzett munkát. Az ügyelet és a készenlét tartamára kifizetett bérpótlékot akkor kell figyelembe venni, ha a munkáltató a munkavállaló számára az irányadó időszakban átlagosan legalább havi kilencvenhat óra tartamú ügyeletet vagy készenlétet rendelt el.

A kifizetett pótlékokat – a törvényi jogosultsági feltételek teljesítése esetén – együttesen kell beszámítani, valamennyi figyelembe veendő pótlék összegét össze kell adni. Ha a munkáltató – a munkaszerződés rendelkezése alapján – a munkavállaló számára a műszakpótlék, az éjszakai munkavégzésért járó bérpótlék, a készenlétért és az ügyeletért járó bérpótlék tételes elszámolása helyett átalányt állapít meg, a kifizetett havi átalány összegét osztani kell az irányadó időszakban rendes munkaidőben teljesített órák számával [Mt. 151. § (2)-(3) és (5) bekezdés].

III.2. A munkaidő-beosztás hiányának gyakorlati esélye

Meglehetősen ritkán fordul elő, hogy a munkavállalónak nincs érvényes munkaidő-beosztása. A munkaidő-beosztás szabályait – általános szabályként – a munkáltató állapítja meg [Mt. 96. § (1) bekezdés]. A munkaidő-beosztást legalább hét nappal korábban, legalább egy hétre írásban kell közölni a munkavállalókkal. Ennek hiányában mindig az utolsó munkaidő-beosztás az irányadó [Mt. 97. § (4) bekezdés.]. Így amennyiben a munkáltató nem gondoskodik külön minden héten a munkaidő beosztásáról, a korábbi munkaidő-beosztás szerint kell munkát végeznie a munkavállalónak.

A munkaidő-beosztás tekintetében az is megfelelő eljárás, ha a munkáltató a munkaviszony létesítését követően az Mt. 46. §-a szerinti írásbeli tájékoztatóban közli a munkaidő-beosztást és későbbiekben mindig ennek megfelelően kell munkát végeznie a munkavállalónak. Mindezzel összefüggésben a munkaidő-beosztás hiányára egyik „kivételes” példaként a felmentési időre járó távolléti díj számításának alapjául szolgáló időszakot említhetjük.

III.3. Ha be volt osztva a munkaidő

Azon bérpótlék összegét, amelyre a munkavállaló a munkavégzés alóli mentesülés tartamára irányadó munkaidő-beosztása alapján jogosult lett volna, a távolléti díj összegébe be kell számítani [147. § (1) bekezdés]. E szabályból szükségszerűen következik, hogy csak azokat a pótlékokat kell figyelembe venni, melyek a beosztás szerinti munkaidőhöz kapcsolódnak. Így – szemben azzal az esettel, amikor a munkavállaló munkaideje a munkavégzés alóli mentesülés tartamára nem volt beosztva – nem lehet beszámítani az ügyeleti- és a készenléti pótlék összegét a távolléti díjba, hiszen e két esete a munkavégzésre történő rendelkezésre állásnak szükségszerűen beosztás szerinti munkaidőt nem érintő tartamra esik. Ugyanakkor beszámítandó a vasárnapi pótlék összege, amelyet viszont az Mt. 151. § (1) bekezdés hagy figyelmen kívül abban az esetben, amikor a munkaidő a munkavégzés alóli mentesülés tartamára nem volt beosztva.

Megjegyezzük, ez a szabály – különösen az előre tervezett szabadságok esetén – a munkáltató számára visszaélési lehetőséget biztosít, mivel, ha például a szabadság időtartamára oly módon módosítja munkaidő-beosztását, hogy arra semmilyen bérpótlék nem jár, a szabadságra járó távolléti díja megegyezik az alapbér összegével. Így például hiába dolgozik az irányadó időszak alatt a munkavállaló többműszakos tevékenység keretében műszakpótlékra jogosító munkaidő-beosztás szerint, ha a szabadság hónapjában a munkáltató úgy módosítja beosztását, hogy kizárólag 6 és 18 óra közé esik a beosztás szerinti munkaidő. Ekkor a műszakpótlék összege nem vehető figyelembe a távollét díj megállapításakor. Ugyanez a helyzet, ha a munkavállaló rendszeresen éjszaka dolgozik, majd a szabadság kiadását megelőzően „átállítják” 6 és 22 óra közé.

Kapcsolódó Rodin-konferenciák

További részleteket rendezvényeinkről itt talál.

III.4. Bérpótlék-számítás egy órára

Az Mt. az egy órára járó távolléti díj kiszámításakor külön rendelkezik a bérpótlékok figyelembe vételéről. Ekkor a bérpótlékot úgy kell figyelembe venni, hogy

  • az irányadó időszakra (hat hónapra) kifizetett bérpótlék összegét osztani kell
  • az irányadó időszakban, rendes munkaidőben teljesített órák számával (osztószám).

Ennek alapján a munkáltatónak külön szükséges nyilvántartania, hogy az irányadó időszak alatt a munkavállalóknak a távolléti díj számításakor figyelembe veendő bérpótlékok – jogcímenként – mely összegben kerültek kifizetésre, és ez osztandó a megelőző hat naptári hónap beosztott munkaidejének ténylegesen munkában töltött óráival. Amennyiben a bérpótlékot nem tételes elszámolás, hanem az Mt. 145. § szerint kiszámított átalány alapján biztosítják, a kifizetett havi átalány összegét kell osztani kell az irányadó időszakban rendes munkaidőben teljesített órák számával (osztószám).[Mt. 151. § (4)-(5) bekezdés].

IV. „Ellenőrző kérdés” – havi bér elszámolása szabadság igénybevétele esetén

A fent írtak – összegző próbájaként – vizsgáljuk meg, miként számítjuk és számoljuk el a távolléti díj mellett az alapbért, ha a munkavállaló részére egy hónapban szabadságot adnak ki. Az Mt. szerint az egy órára eső alapbért havi bér esetén úgy kell kiszámítani, hogy a havi alapbér összegét osztani kell általános teljes napi munkaidő esetén 174 órával, illetve az általánostól eltérő teljes napi vagy részmunkaidő esetén a 174 óra időarányos részével. Az alapbér egy napra eső összege az így kiszámított egy órára járó összeg és a napi munkaidő szorzata [Mt. 149. § (1) bekezdés és 136. § (3) bekezdés].

Példánk munkavállalója olyan munkaidő-beosztás szerint dolgozik, hogy kizárólag az alapbért kell figyelembe venni távolléti díjának megállapításakor. A korábbi
Mt. 151/A. § (6) bekezdésének szabálya egyszerűsítette, ténylegesen szükségtelenné tette erre az esetre a kétszeres elszámolást. Nem kellett ugyanis havi időbér esetén az egy napra jutó, valamint az egy órára járó távolléti díjat külön kiszámolni a munkában töltött időre járó díjazás mellett, ha a távolléti díj megegyezett azzal az összeggel, amelyben a munkavállaló munkavégzése esetén részesülne. A 2013.I.1-től hatályba lépett szabály szerint mindez „nem úszható meg” egy menettel. A példa szerinti munkavállaló havi alapbére 300.000 Ft, és ezen kívül más, a távolléti díj részeként figyelembe veendő díjazás nincs, akkor az egy órára járó távolléti díj 300.000 Ft:174 = 1.724 Ft. Ebből az egy napra eső távolléti díj napi 8 órás teljes munkaidőesetén 1.724 Ft * 8 = 13.792 Ft. Ha például a munkavállaló 5 munkanap szabadságra megy, 5 *13.792 Ft = 68.960 Ft illeti meg.

IV.1. „Mennyi az annyi?” – a hónap munkanapjainak számától függ

E mellett a munkában töltött időre járó díjazást ugyanezen szabályok alapján kell kiszámítani. Havi alapbér esetén az egy órára járó alapbér meghatározása során a havi alapbér összegét osztani kell az általános teljes napi munkaidő esetén 174 órával, illetve az általánostól eltérő teljes napi vagy részmunkaidő esetén a 174 óra időarányos részével [Mt. 136. § (3) bekezdés.]. Ha például az adott hónapban 23 munkanap volt, és a munkavállaló az előbb írt példa szerint 5 munkanapot volt szabadságon, a munkában töltött idő 18 munkanap. Az erre járó díjazása: 13.792 Ft * 18 = 248.256 Ft. Ebben az esetben a munkavállaló az 5 munkanap szabadságára és a munkában töltött 18 munkanapra összesen a munkaszerződése szerinti 300.000 Ft alapbérnél magasabb összeget, 317.216 Ft-ot kap. Mindez abból ered, hogy a 23 munkanapra – 8 órás napi munkaidővel számolva – 184 beosztható óra esik, ám a törvényi kötelező (174) osztószám ennél alacsonyabb.

Amennyiben viszont a munkavállaló olyan hónapban megy szabadságra, amelyben csak 20 munkanap van, ebből következően a beosztható munkaóraszám is alacsonyabb (160 óra), mint a törvényi osztószám (174). Ekkor a szabadsággal érintett hónapban a munkavállaló díjazása összességében a munkaszerződés szerinti alapbérnél is alacsonyabb lehet. Ha az 5 munkanap szabadság kiadására az említett 20 munkanapos hónapban (ilyen volt idén február) került sor, akkor a munkában töltött időre járó munkabér 13.792 * 15 = 206.880 Ft. Ennek összegéhez hozzáadjuk az 5 munkanap szabadságra fentebb kiszámított 68.960. Ft. összegű távolléti díjat, ez összesen februárra 275.840 Ft-os díjazást jelent. Mindez majd 25.000 Ft-os bérveszteséget okoz a munkaszerződésben kikötött alapbérhez képest. Természetesen,ha 2013. február mellett a munkavállaló 31 napos hónapokban is szabadságra megy, a különbségek kiegyenlíthetik egymást. Mindez a törvényből következik, mégsem törvényszerű, miután az év végi szaldó alapvetően attól függ, a munkáltató mikor adja ki a szabadságot.

Tudható, hogy a fent ismertetett szabályozás ideiglenes: a kormány és a szociális partnerek új távolléti díjszámítási módban egyeztek meg, amelynek nyomán a munkabért nem befolyásolja, hogy a dolgozó hány munkanapból álló hónapban ment szabadságra. Erről részleteket itt talál.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.