Facebook-szabályzat: beleszólhat- a munkáltató?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Beleszólhat-e a munkáltató abba, hogy a dolgozó mit ír ki, mit posztol a közösségi oldalára a munkaidején kívül? Hol húzható meg az üzleti és a magánszféra közötti határ? Milyen magatartás sértheti a cég érdekeit és milyen a dolgozóét? Cikkünkben annak jártunk utána, milyen aggályok, milyen érvek merülnek fel a Facebook-szabályzatok  kapcsán.


Az osztrák köztelevízió tavaly tízpontos iránymutatást adott közre munkatársainak, hogyan használják a közösségi oldalakat. Ebben olyan ajánlások szerepelnek, minthogy mellőzzék a privát fotók megjelenítését, ne írjanak negatív véleményt a tévé műsorairól, de azt is javasolják az ORF újságíróinak, hogy ne csak egyetlen párthoz tartozó személyek legyenek az ismerőseik között. Az ehhez hasonló Facebook-szabályzatok itthon sem ismeretlenek, elsőként az Országos Mentőszolgálat vállalta nyíltan, hogy ily módon szabályozza a munkatársak internetes tevékenységét, miután egyes mentődolgozók magatehetetlen betegekről készített fotókat tettek fel a közösségi oldalukra.

Kapcsolódó kiadványaink:

A nagyobb vállalatoknál is vannak olyan szabályok, amelyeket a dolgozóknak be kell tartaniuk. Az OTP Banknál például nem tiltják a közösségi oldalakon történő megjelenést, de a dolgozóknak figyelemmel kell lenniük a pénzintézet Etikai Kódexének rendelkezéseire – közölték a munkajog.hu érdeklődésére a sajtóosztályon, hozzátéve, a HR-esek egyébként nem vizsgálják a munkatársak közösségi oldalainak tartalmát, sem a munkaviszony létesítésénél, sem annak fennállása alatt. A bank munkatársainak ugyanakkor a közösségi médiában való megjelenésük során tartózkodniuk kell minden olyan megnyilvánulástól, amely a vállalat hírnevét hátrányosan befolyásolhatja. Az is elvárás velük szemben, hogy a közösségi médiában magánemberként történő kommunikációjuk során is a bank etikai normáinak megfelelő, ahhoz méltó magatartást tanúsítsanak, különösen akkor, ha tevékenységük, illetve személyük az OTP Bankkal bármilyen módon összefüggésbe hozható, vagy azt a látszatot keltheti, hogy a bank nevében járnak el, illetve nyilvánítanak véleményt. A banki munkaállomásokon egyébként csak azok számára biztosítják a közösségi média oldalaihoz való hozzáférést, akiknek a munkájához ez szükséges.

A Telenornál nem korlátozzák ugyan a közösségi média elérését, de ők is használnak egy belső szabályzatot, ajánlást, amit a Facebook robbanásszerű terjedése miatt tartottak fontosnak bevezetni – tudtuk meg a vállalat sajtósától. Mint mondta, az ajánlás egyik fontos eleme, hogy a munkatársakat arra kérik, a Telenort érintő kérdéseket a társaság „hivatalos” csatornáira közvetítsék, így azokat ott szakértő módon van lehetőség megválaszolni. A vállalattal kapcsolatos hírek és a Telenor hivatalos Facebook oldalán található bejegyzések megosztását viszont egyáltalán nem ellenzi a cég. A sajtóosztályon elárulták: nem jellemző, hogy a közösségi oldalakon utánanéznének a cég HR-esei a leendő munkavállalók hátterének, vagy ott ellenőriznék le őket, ugyanakkor toborzás céljából rendszeresen használják a közösségi médiát.

A munkaidőn túl is ellenőrizhetik a dolgozókat

Azt, hogy a munkáltató – előzetes tájékoztatás után – korlátozhatja a munkavállaló magatartását, akár Facebook-szabályzaton keresztül, az új munka törvénykönyve engedi meg, amely már nagyobb hangsúlyt szentel azon szabályoknak, amelyek a munkáltató és a munkavállaló általános magatartási követelményeit fogalmazzák meg egymással szemben. Ilyen például, hogy a munkavállaló a munkaviszonya fennállása alatt munkahelyén kívül sem tanúsíthat olyan magatartást, amely alkalmas a munkáltató jó hírnevének, jogos gazdasági érdekének, illetve a munkaviszony céljának veszélyeztetésére. Ugyanígy nem gyakorolhatja a munkavállaló a vélemény-nyilvánítási jogát a munkáltató jó hírnevét, jogos gazdasági érdekét sértő vagy veszélyeztető módon.

– Annak, hogy kiszélesedett a munkáltatók figyelmének fókusza, több oka van. Egyrészt az utóbbi másfél évtizedben folyamatosan erősödött a személyiségi jogvédelem, ennek következményeként elhatárolódott a munkajogban a munkaidőben történő és az azon kívül eső tevékenység ellenőrzése. Másrészről a technikai fejlődésnek köszönhetően ma már a munkavállaló a munkaidejében mindenféle eszközzel kommunikálhat. A munkáltatók ezért egyre jobban elkezdtek figyelni arra, hogy mi történik munkavégzés közben a számítógépeken, mobiltelefonokon. Ráadásul, míg korábban az öltözködésre, megjelenésre, viselkedési módra szűkült le az általánosan elfogadott munkavégzéshez illő magatartás, addig ma már ez teljesen más, így a munkáltató azt próbálja védeni, ami a gazdasági, üzleti érdeke, vagyis azt a részét próbálja kontrollálni a munkavállaló tevékenységének, amely sértheti ezt, ezért próbál gátat szabni annak a közlési hullámnak is, amely a Facebookot jellemzi – közölte lapunkkal Dr. Sipos Márta munkajogász. Véleménye szerint, ha a belső szabályozás a munkavégzés egészségessé tételében születik, akkor üdvözlendő.

A LIGA Szakszervezetek szerint viszont az, hogy a munkavállalók mit posztolnak ki a közösségi oldalakon, illetve milyen magatartást tanúsítanak a magánéletükben, a munkaidejükön túl, nem tartozhat a munkáltató ellenőrzési körébe. Mint közölték, a nemzetközi gyakorlat megoszlik e téren, az államok többsége azonban az ellenőrzést extrém helyzetekre terjeszti ki, ilyen például a nemzetbiztonsági szolgálat dolgozóinak az esete. Úgy vélik, míg a munkaidőben történő monitorozással azt ellenőrzik a cégek, hogy a munkavállaló a munkaidejét munkával tölti-e, ezek a tényezők nem állnak fenn a munkaidőn kívül. Az érdekvédők arra is rávilágítanak, hogy amennyiben a munkavállaló a véleményének a kifejtésével kárt okoz, az a kártérítésre vonatkozó szabályok alapján érvényesíthető. A LIGA nem tartja elfogadhatónak azt sem, hogy a véleménynyilvánítási szabadság és a munkáltató jogos, gazdasági érdekeinek az összeütközését a jogalkotó kizárólag a munkáltató érdekeinek a figyelembe vételével oldja fel. A szervezet ezért nem tartja jó iránynak a Facebook-szabályzatok létrehozását sem, viszont úgy véli, ha a munkáltató mégis monitorozná a munkavállaló közösségi tevékenységét, arra mindenképpen szabályzatot kell lefektetnie, méghozzá úgy, hogy azt a lehető legszélesebb munkavállalói körrel véleményezteti.

Mikor sérthet üzleti érdeket a Facebook és mikor nem?

A munkajogász szerint azonban igenis vannak olyan esetek, amelyekre joggal mondható, hogy ne jelenítsük meg a közösségi oldalakon, de természetesen ez attól is függ, hogy milyen tevékenységet folytat az adott vállalat. – Ha például egy cég könyvelője különböző maskarákban felteszi magát a Facebookra, az még nem vet rossz fényt a munkahelyre, ugyanakkor, ha ezt a menedzsment tagjai, vagy a középvezetők teszik, az már negatív megítélést vonhat maga után. Ugyancsak nem szerencsés az sem, ha például egy megváltozott munkaképességűeket dolgoztató cég ügyvezetője arról tesz ki képet, ahogy a Karib-tengeren vitorlázik, mivel ezzel olyan képzetet kelt, hogy azért van ilyen jóllétben, mert azon a területen jól keres, miközben a dolgozók nem – hangsúlyozta Dr. Sipos Márta.

Szerinte az is probléma lehet, ha valaki úgy tesz ki fotókat, információkat a vállalatról, mintha jogában lenne nyilatkozni, vagy információt nyilvánosságra hozni, kiszivárogtatni. – Vannak üzleti titkok, amelyeket nem lehet kiadni, mert annak következménye van. Üzleti szempontból korlátozni lehet az egyes cégekkel kapcsolatos magatartást, de előre tájékoztatni kell a dolgozót arról, hogy kontrol alá vonjuk azt a tevékenységet az üzleti titkok védelmében – jegyezte meg a szakember. Mint mondta, az sem szerencsés, ha a munkavállalók egy beazonosítható munkahelyi problémát tárgyalnak meg az interneten, és tudni lehet, hogy kinek az ügyéről beszélnek. – Ez magánérdeket, cégérdeket sérthet, ráadásul, ha ezt nem megfelelő módon teszik, az diszkriminációs, személyiségi jogot sértő, adatkezelési jogot sértő magatartás – hívta fel a figyelmet.

Van, ahol a magánélet sem tabu

Sok esetben nehéz elhatárolni, hogy a munkavállaló magánéletét kontrollálják-e, vagy mindez valóban munkáltatói érdekből történik. A munka törvénykönyve úgy fogalmaz, hogy a munkáltató csak a munkaviszonnyal összefüggő magatartása körében ellenőrizheti a munkavállalót, vagyis a dolgozó magánélete nem ellenőrizhető. Ebből következően sem a magánjellegű kapcsolatokat – a baráti, élettársi kapcsolatrendszert – nem monitorozhatja a munkáltató, de azt sem vizsgálhatja, hogy a dolgozónak milyen a szexuális beállítottsága, vagy, hogy hová jár magánprogramok alkalmával, és ott mit csinál. Más a helyzet, ha az illető ezt nyilvánosságra hozza, ez ugyanis könnyen visszaüthet a jogász szerint.

Mindennek ellenére Dr. Sipos Márta találkozott már olyan belső szabályzattal, amelyben külön kérik a dolgozótól, hogy nevezze meg, milyen civil szervezetnek a tagja, hová jár rendszeresen szórakozni, tagja-e valamilyen zártkörű klubnak. Úgy véli, ebből rengeteg olyan információt nyerhetnek a cégek, amire valójában nincs is szükségük, ehelyett inkább azt kellene szabályozni, hogy az egyes dolgozók milyen információhoz férhetnek hozzá a szervezetben, és ezt kellene skálázni. Akinek magasabb az információs hozzáférése, azzal szemben szigorúbb magatartási szabályokat állíthatnának, természetesen ebben az esetben is a magánéletét tiszteletben tartva.

Munkáltatói túlkapások. Az elmúlt években, a közszférában is egyre markánsabban jelent meg az az igény, hogy a közfeladatot ellátó személy milyen módon viselkedjen a munkavégzés alatt és a munkahelyén kívül. Idén augusztus másodikán lépett életbe az a kormányrendelet, amely a közszférában dolgozók nemzetbiztonsági ellenőrzésének szabályait taglalja. Ennek alapján a munkavállalóknak például azt is be kell jelenteniük, hogy ha egy külföldi állampolgárral magánkapcsolatot tartanak fenn.  Ez Dr. Sipos Márta szerint már túlkapás a munkáltató részéről.

Kirúgás a Facebookért – bizonytalan a bírói gyakorlat

A munkajogász szerint, ha valaki egyszer információikat, fotókat tett fel magáról az internetre, utána ne hivatkozzon arra, hogy miért vették azt figyelembe mások. Ugyanakkor a jogszabály nem fekteti le pontosan, mi számít megfelelő munkavállalói magatartásnak és mi nem, ezért gyakorlatilag ebbe bármi beletartozhat. Amennyiben a munkáltató úgy ítéli meg, hogy a dolgozó megsértette a gazdasági érdekeit, jó hírnevét, szóbeli/írásbeli figyelmeztetésben részesítheti, megszüntetheti a munkaviszonyát, de azonnali hatállyal is felmondhat neki. Dr. Sipos Márta úgy véli, nehéz eldönteni, hogy a távozáshoz vezető ok ártatlan és magánjellegű volt, hiszen minden veszélyeztetheti a munkáltató érdekét, ami neki nem tetszik.

Jelenleg nincsenek a mércék rendesen felállítva, amelyekhez igazodni lehetne, mivel a dolgozó magánérdekének védelmét csak a munkavégzés közbeni ellenőrzésnél kötik ki a szabályok – mutatott rá a munkajogász, hozzátéve, a bírói gyakorlat nehezen tudja kezelni a személyiségi jog és a munkavégzéshez kapcsolódó jogosítványok összefüggéseit, ebben hazánk nagyon le van maradva. – Ha a munkavállaló nem ért egyet a munkáltató döntésével, bírósághoz fordulhat, de az ügy kimenetele finoman szólva is esetleges – fogalmazott.

Mindennek fényében érdemes inkább elkerülni a facebookos bejegyzések miatti felelősségre vonást. A LIGA azt tanácsolja a dolgozóknak, hogy a közösségi oldalakon ne munkavállalók legyenek, hanem magánemberek, akik valóban a magánéletüket élik. Facebook profiljukon ne tüntessék fel munkahelyüket, ezáltal ne kössék egyértelműen véleményüket, hozzászólásaikat munkahelyükhöz, illetve ne nyilatkozzanak a munkahelyükről sem pozitív, sem negatív tartalommal.

Az osztrák köztelevízió tavaly tízpontos iránymutatást adott közre munkatársainak, hogyan használják a közösségi oldalakat. Ebben olyan ajánlások szerepelnek, minthogy mellőzzék a privát fotók megjelenítését, ne írjanak negatív véleményt a tévé műsorairól, de azt is javasolják az ORF újságíróinak, hogy ne csak egyetlen párthoz tartozó személyek legyenek az ismerőseik között. Az ehhez hasonló Facebook-szabályzatok itthon sem ismeretlenek, elsőként az Országos Mentőszolgálat vállalta nyíltan, hogy ily módon szabályozza a munkatársak internetes tevékenységét, miután egyes mentődolgozók magatehetetlen betegekről készített fotókat tettek fel a közösségi oldalukra.

Kapcsolódó kiadványaink:

A nagyobb vállalatoknál is vannak olyan szabályok, amelyeket a dolgozóknak be kell tartaniuk. Az OTP Banknál például nem tiltják a közösségi oldalakon történő megjelenést, de a dolgozóknak figyelemmel kell lenniük a pénzintézet Etikai Kódexének rendelkezéseire – közölték a munkajog.hu érdeklődésére a sajtóosztályon, hozzátéve, a HR-esek egyébként nem vizsgálják a munkatársak közösségi oldalainak tartalmát, sem a munkaviszony létesítésénél, sem annak fennállása alatt. A bank munkatársainak ugyanakkor a közösségi médiában való megjelenésük során tartózkodniuk kell minden olyan megnyilvánulástól, amely a vállalat hírnevét hátrányosan befolyásolhatja. Az is elvárás velük szemben, hogy a közösségi médiában magánemberként történő kommunikációjuk során is a bank etikai normáinak megfelelő, ahhoz méltó magatartást tanúsítsanak, különösen akkor, ha tevékenységük, illetve személyük az OTP Bankkal bármilyen módon összefüggésbe hozható, vagy azt a látszatot keltheti, hogy a bank nevében járnak el, illetve nyilvánítanak véleményt. A banki munkaállomásokon egyébként csak azok számára biztosítják a közösségi média oldalaihoz való hozzáférést, akiknek a munkájához ez szükséges.

A Telenornál nem korlátozzák ugyan a közösségi média elérését, de ők is használnak egy belső szabályzatot, ajánlást, amit a Facebook robbanásszerű terjedése miatt tartottak fontosnak bevezetni – tudtuk meg a vállalat sajtósától. Mint mondta, az ajánlás egyik fontos eleme, hogy a munkatársakat arra kérik, a Telenort érintő kérdéseket a társaság „hivatalos” csatornáira közvetítsék, így azokat ott szakértő módon van lehetőség megválaszolni. A vállalattal kapcsolatos hírek és a Telenor hivatalos Facebook oldalán található bejegyzések megosztását viszont egyáltalán nem ellenzi a cég. A sajtóosztályon elárulták: nem jellemző, hogy a közösségi oldalakon utánanéznének a cég HR-esei a leendő munkavállalók hátterének, vagy ott ellenőriznék le őket, ugyanakkor toborzás céljából rendszeresen használják a közösségi médiát.

A munkaidőn túl is ellenőrizhetik a dolgozókat

Azt, hogy a munkáltató – előzetes tájékoztatás után – korlátozhatja a munkavállaló magatartását, akár Facebook-szabályzaton keresztül, az új munka törvénykönyve engedi meg, amely már nagyobb hangsúlyt szentel azon szabályoknak, amelyek a munkáltató és a munkavállaló általános magatartási követelményeit fogalmazzák meg egymással szemben. Ilyen például, hogy a munkavállaló a munkaviszonya fennállása alatt munkahelyén kívül sem tanúsíthat olyan magatartást, amely alkalmas a munkáltató jó hírnevének, jogos gazdasági érdekének, illetve a munkaviszony céljának veszélyeztetésére. Ugyanígy nem gyakorolhatja a munkavállaló a vélemény-nyilvánítási jogát a munkáltató jó hírnevét, jogos gazdasági érdekét sértő vagy veszélyeztető módon.

– Annak, hogy kiszélesedett a munkáltatók figyelmének fókusza, több oka van. Egyrészt az utóbbi másfél évtizedben folyamatosan erősödött a személyiségi jogvédelem, ennek következményeként elhatárolódott a munkajogban a munkaidőben történő és az azon kívül eső tevékenység ellenőrzése. Másrészről a technikai fejlődésnek köszönhetően ma már a munkavállaló a munkaidejében mindenféle eszközzel kommunikálhat. A munkáltatók ezért egyre jobban elkezdtek figyelni arra, hogy mi történik munkavégzés közben a számítógépeken, mobiltelefonokon. Ráadásul, míg korábban az öltözködésre, megjelenésre, viselkedési módra szűkült le az általánosan elfogadott munkavégzéshez illő magatartás, addig ma már ez teljesen más, így a munkáltató azt próbálja védeni, ami a gazdasági, üzleti érdeke, vagyis azt a részét próbálja kontrollálni a munkavállaló tevékenységének, amely sértheti ezt, ezért próbál gátat szabni annak a közlési hullámnak is, amely a Facebookot jellemzi – közölte lapunkkal Dr. Sipos Márta munkajogász. Véleménye szerint, ha a belső szabályozás a munkavégzés egészségessé tételében születik, akkor üdvözlendő.

A LIGA Szakszervezetek szerint viszont az, hogy a munkavállalók mit posztolnak ki a közösségi oldalakon, illetve milyen magatartást tanúsítanak a magánéletükben, a munkaidejükön túl, nem tartozhat a munkáltató ellenőrzési körébe. Mint közölték, a nemzetközi gyakorlat megoszlik e téren, az államok többsége azonban az ellenőrzést extrém helyzetekre terjeszti ki, ilyen például a nemzetbiztonsági szolgálat dolgozóinak az esete. Úgy vélik, míg a munkaidőben történő monitorozással azt ellenőrzik a cégek, hogy a munkavállaló a munkaidejét munkával tölti-e, ezek a tényezők nem állnak fenn a munkaidőn kívül. Az érdekvédők arra is rávilágítanak, hogy amennyiben a munkavállaló a véleményének a kifejtésével kárt okoz, az a kártérítésre vonatkozó szabályok alapján érvényesíthető. A LIGA nem tartja elfogadhatónak azt sem, hogy a véleménynyilvánítási szabadság és a munkáltató jogos, gazdasági érdekeinek az összeütközését a jogalkotó kizárólag a munkáltató érdekeinek a figyelembe vételével oldja fel. A szervezet ezért nem tartja jó iránynak a Facebook-szabályzatok létrehozását sem, viszont úgy véli, ha a munkáltató mégis monitorozná a munkavállaló közösségi tevékenységét, arra mindenképpen szabályzatot kell lefektetnie, méghozzá úgy, hogy azt a lehető legszélesebb munkavállalói körrel véleményezteti.

Mikor sérthet üzleti érdeket a Facebook és mikor nem?

A munkajogász szerint azonban igenis vannak olyan esetek, amelyekre joggal mondható, hogy ne jelenítsük meg a közösségi oldalakon, de természetesen ez attól is függ, hogy milyen tevékenységet folytat az adott vállalat. – Ha például egy cég könyvelője különböző maskarákban felteszi magát a Facebookra, az még nem vet rossz fényt a munkahelyre, ugyanakkor, ha ezt a menedzsment tagjai, vagy a középvezetők teszik, az már negatív megítélést vonhat maga után. Ugyancsak nem szerencsés az sem, ha például egy megváltozott munkaképességűeket dolgoztató cég ügyvezetője arról tesz ki képet, ahogy a Karib-tengeren vitorlázik, mivel ezzel olyan képzetet kelt, hogy azért van ilyen jóllétben, mert azon a területen jól keres, miközben a dolgozók nem – hangsúlyozta Dr. Sipos Márta.

Szerinte az is probléma lehet, ha valaki úgy tesz ki fotókat, információkat a vállalatról, mintha jogában lenne nyilatkozni, vagy információt nyilvánosságra hozni, kiszivárogtatni. – Vannak üzleti titkok, amelyeket nem lehet kiadni, mert annak következménye van. Üzleti szempontból korlátozni lehet az egyes cégekkel kapcsolatos magatartást, de előre tájékoztatni kell a dolgozót arról, hogy kontrol alá vonjuk azt a tevékenységet az üzleti titkok védelmében – jegyezte meg a szakember. Mint mondta, az sem szerencsés, ha a munkavállalók egy beazonosítható munkahelyi problémát tárgyalnak meg az interneten, és tudni lehet, hogy kinek az ügyéről beszélnek. – Ez magánérdeket, cégérdeket sérthet, ráadásul, ha ezt nem megfelelő módon teszik, az diszkriminációs, személyiségi jogot sértő, adatkezelési jogot sértő magatartás – hívta fel a figyelmet.

Van, ahol a magánélet sem tabu

Sok esetben nehéz elhatárolni, hogy a munkavállaló magánéletét kontrollálják-e, vagy mindez valóban munkáltatói érdekből történik. A munka törvénykönyve úgy fogalmaz, hogy a munkáltató csak a munkaviszonnyal összefüggő magatartása körében ellenőrizheti a munkavállalót, vagyis a dolgozó magánélete nem ellenőrizhető. Ebből következően sem a magánjellegű kapcsolatokat – a baráti, élettársi kapcsolatrendszert – nem monitorozhatja a munkáltató, de azt sem vizsgálhatja, hogy a dolgozónak milyen a szexuális beállítottsága, vagy, hogy hová jár magánprogramok alkalmával, és ott mit csinál. Más a helyzet, ha az illető ezt nyilvánosságra hozza, ez ugyanis könnyen visszaüthet a jogász szerint.

Mindennek ellenére Dr. Sipos Márta találkozott már olyan belső szabályzattal, amelyben külön kérik a dolgozótól, hogy nevezze meg, milyen civil szervezetnek a tagja, hová jár rendszeresen szórakozni, tagja-e valamilyen zártkörű klubnak. Úgy véli, ebből rengeteg olyan információt nyerhetnek a cégek, amire valójában nincs is szükségük, ehelyett inkább azt kellene szabályozni, hogy az egyes dolgozók milyen információhoz férhetnek hozzá a szervezetben, és ezt kellene skálázni. Akinek magasabb az információs hozzáférése, azzal szemben szigorúbb magatartási szabályokat állíthatnának, természetesen ebben az esetben is a magánéletét tiszteletben tartva.

Munkáltatói túlkapások. Az elmúlt években, a közszférában is egyre markánsabban jelent meg az az igény, hogy a közfeladatot ellátó személy milyen módon viselkedjen a munkavégzés alatt és a munkahelyén kívül. Idén augusztus másodikán lépett életbe az a kormányrendelet, amely a közszférában dolgozók nemzetbiztonsági ellenőrzésének szabályait taglalja. Ennek alapján a munkavállalóknak például azt is be kell jelenteniük, hogy ha egy külföldi állampolgárral magánkapcsolatot tartanak fenn.  Ez Dr. Sipos Márta szerint már túlkapás a munkáltató részéről.

Kirúgás a Facebookért – bizonytalan a bírói gyakorlat

A munkajogász szerint, ha valaki egyszer információikat, fotókat tett fel magáról az internetre, utána ne hivatkozzon arra, hogy miért vették azt figyelembe mások. Ugyanakkor a jogszabály nem fekteti le pontosan, mi számít megfelelő munkavállalói magatartásnak és mi nem, ezért gyakorlatilag ebbe bármi beletartozhat. Amennyiben a munkáltató úgy ítéli meg, hogy a dolgozó megsértette a gazdasági érdekeit, jó hírnevét, szóbeli/írásbeli figyelmeztetésben részesítheti, megszüntetheti a munkaviszonyát, de azonnali hatállyal is felmondhat neki. Dr. Sipos Márta úgy véli, nehéz eldönteni, hogy a távozáshoz vezető ok ártatlan és magánjellegű volt, hiszen minden veszélyeztetheti a munkáltató érdekét, ami neki nem tetszik.

Jelenleg nincsenek a mércék rendesen felállítva, amelyekhez igazodni lehetne, mivel a dolgozó magánérdekének védelmét csak a munkavégzés közbeni ellenőrzésnél kötik ki a szabályok – mutatott rá a munkajogász, hozzátéve, a bírói gyakorlat nehezen tudja kezelni a személyiségi jog és a munkavégzéshez kapcsolódó jogosítványok összefüggéseit, ebben hazánk nagyon le van maradva. – Ha a munkavállaló nem ért egyet a munkáltató döntésével, bírósághoz fordulhat, de az ügy kimenetele finoman szólva is esetleges – fogalmazott.

Mindennek fényében érdemes inkább elkerülni a facebookos bejegyzések miatti felelősségre vonást. A LIGA azt tanácsolja a dolgozóknak, hogy a közösségi oldalakon ne munkavállalók legyenek, hanem magánemberek, akik valóban a magánéletüket élik. Facebook profiljukon ne tüntessék fel munkahelyüket, ezáltal ne kössék egyértelműen véleményüket, hozzászólásaikat munkahelyükhöz, illetve ne nyilatkozzanak a munkahelyükről sem pozitív, sem negatív tartalommal.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

Álláskeresés nyáron? – Itt az idő a nézelődésre!

Bár nem ebben az időszakban a legszélesebb a kínálat a munkáltatói oldalon és lassul a kiválasztás folyamata is, de jellemzően nem húzzák le a rolót a vállalkozások. Igenis van esély álláskeresőként, bár szükség van egy kicsit több türelemre.

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.