Gyakori hibák a munkaidő nyilvántartásában


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A munkáltatók munkaviszonnyal kapcsolatos egyik legfontosabb adminisztratív kötelezettsége a munkaidő nyilvántartás vezetése. Bár a profi munkaügyi működéshez amúgy is elengedhetetlen egy megbízható munkaidő regiszter vezetése, sok munkáltatónál kifejezetten az utálatos kategóriába tartozik e kötelezettség. Az alábbiakban összefoglalunk pár jellemző hibát, amit érdemes elkerülni a munkaidő nyilvántartás vezetése során.


A munka törvénykönyve szerint a munkáltató nyilvántartja a rendes és a rendkívüli munkaidő, a készenlét és a szabadság tartamát. A nyilvántartásból naprakészen megállapíthatónak kell lennie a teljesített rendes és rendkívüli munkaidő, valamint a készenlét kezdő és befejező időpontjának is.

Munkajogi klubok 2014

Alapvető hiba, ha a munkáltató egyáltalán nem vezet nyilvántartást a felsorolt adatokról. A munkaidő nyilvántartást minden egyes munkavállaló vonatkozásában vezetni kell, ezért a jogsértést nem csak az alapozza meg, ha a munkáltató egyáltalán nem vezet ilyen nyilvántartást, hanem az is, ha abban nem minden munkavállaló szerepel. Hasonlóan, a munkáltató nem tesz eleget törvényi kötelezettségének, ha a nyilvántartásban nem szerepel minden felsorolt tartalmi elem. Ilyen eset például, ha csak a ledolgozott munkaórák számát rögzíti, de a kezdő és befejező időpontokat nem. Ez azért lényeges, mert például a napi pihenőidő megtartását csak ezen adatok alapján lehet ellenőrizni. Úgyszintén hiányos a nyilvántartás, ha az adatokat nem napi bontásban (naptári naponként, illetve 24 óránként) tartalmazza, vagy egyes napokhoz, illetve egyes munkavállalókhoz tartozó rovatok nincsenek kitöltve.

Ügyelni kell arra, hogy a munkaidő nyilvántartásban valóban a törvény által megkövetelt adatok szerepeljenek. Például, a munkaidő kezdő és befejező időpontja legtöbbször nem esik egybe azzal, amikor a munkavállaló be-, illetve kilép az üzem kapuján. A munka törvénykönyve szerint a munkaidő a munkavégzésre előírt idő kezdetétől annak befejezéséig tartó idő, amibe be kell számítani a munkavégzéshez kapcsolódó előkészítő és befejező tevékenység tartamát is. Ez utóbbi kategóriába tartozik minden olyan feladat ellátása, amelyet a munkavállaló munkaköréhez kapcsolódóan, szokás szerint és rendszeresen, külön utasítás nélkül köteles elvégezni. Így a munkaidő része, és így is kell nyilvántartani a munkavégzés előtti kötelező tesztüzem futtatását, az egyéni védőruházat felvételét, vagy a műszak előtti vezetői eligazítást.

Nem számít azonban a munka előkészítő, illetve befejező tevékenységének, ha a munkavállaló a munkaidő kezdete előtt már 20 perccel bemegy az üzem területére, és ott dohányzik, beszélget, illetve egyéb módon várja a munkaidő kezdetét. Az elektronikus beléptető rendszert ezért úgy érdemes kialakítani, hogy az a fentiek szerinti munkatevékenység kezdetének-végének időpontját rögzítse, feltéve, ha ezeket az adatokat kívánjuk a munkaidő nyilvántartásához is alapul venni.

A nyilvántartás vezetése kimondottan a munkáltató kötelezettsége, ezért a felelősség alól nem mentesül pusztán azon az alapon, hogy a munkavállalóknak írta elő, hogy vezessék saját munkaidejük nyilvántartását, és e kötelezettségüket elmulasztották.

A munkáltató jogsértése állapítható meg akkor is, ha a nyilvántartásban szereplő adatok ellentmondóak, vagy nyilvánvalóan valótlanok. Erre utalhat, ha a munkavállalónak több munkanapra, vagy több órára számfejtettek bért az adott hónapban, mint amennyit a nyilvántartás szerint ledolgozott, vagy ha egyéb okiratok (pl. a munkáltató által kiadott reklámok) tanúsága szerint a munkáltató vasárnap is működött, bár e napra egyetlen munkavállalónak sem igazoltak le munkaidőt.

A nyilvántartásnak tartalmaznia kell a munkaidő tervezett és ténylegesen megvalósult adatait. A nyilvántartás valótlanságára utal, ha abban a hatósági ellenőrzéskor a tényleges adatokon túl a megvalósult (teljesített) munkaidő a jövőre nézve is fel van tűntetve. Például, a folyó hó 25-én tartott ellenőrzéskor már a hónap végéig előre be vannak írva a tényleges adatok. Ez a munkaidő nyilvántartás nem megfelelő vezetésének minősül. Hasonló eset, ha a munkáltató még a tárgyhónapban kifizeti a munkabért. Ilyenkor ugyanis biztos, hogy a hónap utolsó napjaira vonatkozóan a bérszámfejtés eltér a munkaidő nyilvántartástól, illetve a valós munkaidő adatoktól. A törvény kifejezetten megengedi ugyanakkor, hogy a rendes és a rendkívüli munkaidő nyilvántartása az írásban közölt munkaidő-beosztás hónap végén történő igazolásával és a változás naprakész feltüntetésével is vezethető.

Gyakori az ún. kettős-munkaidő nyilvántartás vezetése. Ez azt jelenti, hogy a munkáltató a ténylegesen ledolgozott órák „házi” nyilvántartása mellett egy a jogszabályoknak megfelelő munkaidő értékeket tartalmazó regisztert is vezet, és ez utóbbit mutatja be hatósági ellenőrzések esetén. Ilyenkor tehát a munkáltató fel tud mutatni egy formailag a törvénynek megfelelő nyilvántartást, de egyéb bizonyítási eszközök (pl. a bérszámfejtés dokumentumai, a munkavállalók meghallgatása stb.) alapján könnyen kiderülhet, hogy az abban foglaltak nem valóságosak, és az kimondottan csak az ellenőrzés számára készült. Ez természetesen szintén a munkaidő nyilvántartási kötelezettség megszegését jelenti.

Munkajogi kérdés válasz csomag

 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

Álláskeresés nyáron? – Itt az idő a nézelődésre!

Bár nem ebben az időszakban a legszélesebb a kínálat a munkáltatói oldalon és lassul a kiválasztás folyamata is, de jellemzően nem húzzák le a rolót a vállalkozások. Igenis van esély álláskeresőként, bár szükség van egy kicsit több türelemre.

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.