Hogyan készítsünk bónuszszabályzatot? – II. rész


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Célszerű a bónuszszabályzat elkészítése során gondosan eljárni: és átgondolni azokat az eseteket, amikor a munkáltató nem kíván a munkavállalónak bónuszt fizetni, mert a kifizetés megtagadását a törvény és a bírói gyakorlat csak igen szűk körben engedi. A szabályzat megsértheti az egyenlő bánásmód elvét is és az új Mt-t is.


Miután cikkünk első részében megvizsgáltuk, hogy mi a különbség a bónusz-jutalom-prémium között, most megnézzük, hogy milyen következményei lehetnek a rosszul megfogalmazott bónusz-politikának. Emellett kitekintünk a 2012. július 1-jén hatályba lépett új Munka Törvénykönyve vonatkozó rendelkezéseire is.

Anyagi következmények

Egyenlő Bánásmód Hatóság

Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Ebtv.) kifejezetten rögzíti, hogy a munkaviszony és az egyéb foglalkoztatási jogviszony alapján járó juttatások – így különösen a Munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: új Mt.) 12. § (2) bekezdésben meghatározott munkabér – megállapításában és biztosításában sem közvetlen, sem közvetett hátrányos megkülönböztetést nem lehet alkalmazni [Ebtv. 21. § f) pont]. Az új Mt. fenti rendelkezése értelmében munkabérnek minősül az egyenlő bánásmód követelményének alkalmazásában minden, a munkaviszony alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli és természetbeni juttatás, így a prémium, jutalom, jutalék is.

Az a munkavállaló, akit a javadalmazási politika kialakítása vagy alkalmazása során diszkrimináltak, az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz (a továbbiakban: EBH) is fordulhat. Az EBH jogosult hivatalból is vizsgálatot folytatni annak megállapítása érdekében, hogy megsértették-e az egyenlő bánásmód követelményét. Az EBH a jogsértő állapot megszüntetésének elrendelése mellett, megtilthatja a jogsértő magatartás jövőbeni tanúsítását, de ennél fontosabb, hogy elrendelheti a jogsértést megállapító határozatának nyilvános közzétételét, amely kétségtelen módon hátrányosan érintheti a cég jó hírnevét. Az egyenlő bánásmód követelményének megsértése esetén alkalmazott anyagi szankció sem elhanyagolandó, hiszen az EBH mint közigazgatási hatóság jogosult 50 000 forinttól akár 6 millió forintig terjedő bírságot is kiszabni [a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 169/B. § (2) bekezdés a) pont és 169/I. §].

A munkáltató elsődlegesen akkor tud mentesülni a fenti jogkövetkezmények alól, ha a megkülönböztetés a munka jellege vagy természete alapján indokolt, és azt a bónuszszabályzat alkalmazásánál minden lényeges és jogszerű feltételre alapítottan arányosan tette [Ebtv. 22. § (1) bekezdés a) pont].

A munkaügyi hatóság

Nemcsak az EBH, hanem a munkaügyi hatóság is jogosult hatáskörén belül eljárva ellenőrizni a teljesítménykövetelmény megállapítása tekintetében az előzetes foglalkoztatói eljárás lefolytatásának tényét, valamint a teljesítménykövetelmény és a teljesítménybér-tényezők alkalmazása előtti közlésre vonatkozó szabályokat [a munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Met.) 3. § (1) bekezdés o) pont]. A munkaügyi ellenőr ezen követelmény megsértéséért akkor szabhat ki bírságot, ha a munkáltató több munkavállaló vonatkozásában sértette meg a fenti szabályt [Met. 7. § (1) bekezdés b) pont].

Belső szabályzat az új Munka Törvénykönyvében

A 2012. július 1-jén hatályba lépett új Mt. szabályozza a munkáltató egyoldalú kötelezettségvállalását és a munkáltatói szabályzat alapelveit. Így a munkáltató az egyoldalú jognyilatkozatait és kötelezettségvállalásait az általa megállapított belső szabályzatban vagy kialakított gyakorlat, ún. szokásjog ér-vényesítésével is megteheti. A munkáltatói szabályzatot közöltnek kell tekinteni, ha azt a helyben szokásos és általában ismert módon közzéteszik (új. Mt. 17. §). Ez azt jelenti, hogy az új törvény elfogadja azt az általános gyakorlatot, amely szerint a belső szabályzatokat elegendő csupán a munkáltató belső elektronikus csatornáján keresztül közzétenni.

dr. Németh Janka cikke Lex HR-Munkajog szaklapban is olvasható.

A havilap októbertől megújul: 48 színes oldalon, bővebbebb tartalommal, szakértői válaszokkal – változatlanul magas szakmai színvonalon jelenik meg.

A színes kiadvány bemutató számába itt belelapozhat.

A bónuszszabályzat az új Mt. fogalomrendszerében a munkáltató egyoldalú kötelezettségvállalásának minősül, amelynek teljesítése a munkavállaló elfogadására tekintet nélkül követelhető [új. Mt. 16. § (1) bekezdés]. Az új rendelkezés kifejezetten rögzíti, hogy a munkáltató nem hivatkozhat a kötelezettség-vállalás hatálytalanságára azon az alapon, hogy a munkavállalókkal való közlés nem történt meg, vagy nem szabályszerűen történt meg [új. Mt. 16. § (3) bekezdés].

Mindezekből az következik, hogy a belső szabályzatban vállalt bónuszkiírás nem feltétlenül címzett jognyilatkozat, hanem az általánosságban valamennyi munkavállalóra érvényes, függetlenül attól, hogy azt a munkavállalók egyenként a tudomásulvételüket igazoló nyilatkozattal átvették-e. A javadalmazási szabályzat alkalmazása során egy új elv bevezetésére is sor kerül. Ez az elv az ún. clausula rebus sic stantibus, azaz a körülmények alapvető megváltozásának elve, amely római jogi eredetű intézmény, és gyakorlatilag a gazdasági ellehetetlenülésre vonatkozik. Ha a munkáltató körülményeiben a közlést követően olyan lényeges változás következett be, amely a kötelezettség teljesítését lehetetlenné tenné, vagy aránytalan sérelemmel járna, akkor a belső szabályzat a munkavállalók terhére módosítható vagy akár azonnali hatállyal felmondható [új. Mt. 16. § (2) bekezdés]. A felmondás lényege, hogy az a jövőre nézve szünteti meg a kötelezettség-vállalást, vagyis az nem lehet visszamenőleges hatályú. Így álláspontunk szerint, ha a munkavállalók megkezdték az adott feladat teljesítését a bónuszszabályzatban kiírt feladatra tekintettel, a felmondásig teljesített feladatért jár a megfelelő ellentételezés.

A munkáltató következésképpen csak kivételes esetben tud mentesülni a bónuszszabályzatban meg-határozott kifizetések alól, mégpedig csak akkor, ha bizonyítja, hogy a bónuszszabályzat kiírását követően lényeges változás állt be, és ez a lényeges változás ellehetetlenülést, illetve aránytalan sérelmet okozna számára, ha teljesítenie kellene a korábban vállalt kötelezettséget, azaz a bónusz kifizetését.

A fenti, új rendelkezéseket a 2012. július 1-je előtt közölt kötelezettségvállalásra és munkáltatói szabályzatra is alkalmazni kell [a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény hatálybalépésével összefüggő átmeneti rendelkezésekről és törvénymódosításokról szóló 2012.évi LXXXVI. törvény 2. § (3) bekezdés].

Összefoglalva, célszerű a bónuszszabályzat elkészítése során gondosan eljárni, és átgondolni azokat az eseteket, amikor a munkáltató nem kíván a munkavállalónak bónuszt fizetni, mert a kifizetés megtagadását a törvény és a bírói gyakorlat csak igen szűk körben engedi meg. Ha például a munkáltató nem kíván olyan munkavállalónak bónuszt kifizetni, aki a kifizetés esedékességekor már a munkavállaló által kezdeményezett felmondási idejét tölti, vagy az esedékesség évében figyelmeztetést kapott, vagy akár fegyelmi eljárás során bizonyítottan munkaviszonyból származó kötelezettséget szegett, ezeket a kizáró feltételeket célszerű egyértelműen rögzíteni a belső szabályzatban. A bírói gyakorlatra tekintettel a bónusz kifizetését még egy esetben lehet korlátozni, ha a munkáltató a teljesítést meghatározott idő-tartamhoz köti (például tárgyévhez, gazdasági évhez, egy adott projekt végrehajtásához). A kizáró-, illetve a korlátozó feltételek megállapítása esetén a munkáltató nem sértheti meg a rendeltetésellenes joggyakorlás követelményét, valamint a jóhiszeműség és tisztesség, továbbá az egyenlő bánásmód alap-elvét.

Többet szeretne tudni az új Munka Törvénykönyvéről?

Október 2: Országos Szakmai Konferencia – Székesfehérvár
Október 9-11: IX. Magyar Munkajogi Konferencia Visegrád

Az összes Rodin-konferenciát itt találja.

A CompLex Kiadó munkajogi kiadványai:

Munkajogi e-kommentárOnline kommentár az új Munka Törvénykönyvéhez
Az új munka törvénykönyve – munkáltatóknak
Az új munka törvénykönyve – munkavállalóknak
Kommentár a Munka Törvénykönyvéhez
Új munkajogi szabályok az egészségügyben

Teljesítménybér az új Mt-ben

Az új Mt. 137. § (2) bekezdés meghatározza a teljesítménybér fogalmát. A teljesítménybér az a munka-bér, amely a munkavállalót a kizárólag számára előre meghatározott teljesítménykövetelmény alapján illeti meg. Ebből a körből kiszorulnak azok a teljesítménykövetelmények, amelyek a munkavállalók nagyobb csoportját érintik, illetve amelyek a munkáltató teljesítményéhez is kötődnek. Így a törvény indokolása alapján az alapbérnél szabályozott teljesítménykövetelmények törvényi szabályai nem vonatkoznak az alapbéren felüli, a munkáltató eredményességéhez kötődő vezetői prémiumra.

Nemcsak a törvény indokolása, hanem a törvény szerkezete is arra enged következtetni, hogy az új Mt.-ben szabályozott teljesítménybér és teljesítménykövetelmény szabályait csak az alapbérnek minősülő bérre kell alkalmazni, tehát azok nem vonatkoznak az alapbéren felüli egyéb ösztönző jellegű jut-tatásokra. Ezt támasztja alá az is, hogy az új Mt. a teljesítménybért és a teljesítménykövetelményeket a munka díjazásáról szóló XII. fejezetének 65. pontjában, Az alapbér cím alatt szabályozza.

Véleményezési kötelezettség az új Mt-ben

Az üzemi tanács véleményezési jogát az új Mt. is megtartja azzal a pontosítással, mely egyértelművé teszi, hogy az a munkavállalók nagyobb csoportját érintő intézkedések és szabályzatok tervezetére vonatkozik. Az új Mt. kibővítette a véleményeztetési kötelezettség körét. A munkáltatónak a teljesítménykövetelmény bevezetése, módosítása és a munka díjazása elveinek kialakítása előtt is véleményeztetési kötelezettsége van, csakúgy, mint az egyenlőbánásmód-követelmények megtartására és az esélyegyenlőség biztosítására irányuló intézkedés tekintetében [új Mt. 264. § (2) bekezdés f), k) és m) pont].

Az üzemi tanács a belső szabályzattal kapcsolatos álláspontját 15 napon belül köteles közölni a munkáltatóval, ha ezt elmulasztja, úgy kell tekinteni, mintha a belső szabályzattal egyetértene. Az üzemi tanács véleménye továbbra sem köti a munkáltatót, a véleményezés elmaradásához pedig nem fűz további jogkövetkezményt a törvény.

Dr. Németh Janka cikke a Lex HR-Munkajog 2012/7-8. számában jelent meg. A szaklap októbertől megújul: bővebb tartalommal, 48 színes oldalon, változatlanul magas szakmai színvonalon jelenik meg. Az első, bemutató számba itt belelapozhat.

                                               

                       

               

       

                               

                                        Elmerült az új Mt. részleteiben?
                                        Itt a segítség: Munkajogi e-kommentár

                                Könnyen kezelhető, áttekinthető felület • Folyamatosan frissülő és bővülő adatbázis • Egyszerűen kereshető magyar és nemzetközi jogi anyagok
                               
                                Részletekért kattintson >>>

                               

Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.