Így fizetik a munkába járást


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A hivatali és üzleti utazás, valamint a munkába járás törvényben rögzített elkülönítéséről, illetve a munkába járás költségtérítésének változásairól tartott előadást Horváthné Szabó Beáta, a Deloitte adóosztályának igazgatója a Wolters Kluwer Adónap 2017 című rendezvényén. 


Az elmúlt évi törvénymódosításoknál egyértelmű volt az a szándék, hogy a pénzügyi kormányzat, illetve az Országgyűlés megszavazott törvény által szeretette volna rendbe tenni a hivatali és üzleti utazásokkal kapcsolatos elszámolásokat – mondta Horváthné Szabó Beáta. Továbbra is egyértelmű szándéka a jogalkotónak, hogy amikor valamely munkavállala a munkahelyére jár be dolgozni, akkor azt ne lehessen hivatali üzleti utazás formájában elszámolni. Az előadó szerint érdemes ugyanakkor elgondolkodni azon, hogy vajon a munkavállalónak mi a munkahelye, illetve mi a szokásos munkavégzési helye? Ez azért fontos, mert a Munka Törvénykönyve laza szabályokat állapít meg arra vonatkozóan, hogy mit kell rögzíteni a munkaszerződésben. 

Az Mt. néhány évvel ezelötti változásakor sokan megváltoztatták a munkaszerződést is, és például azt rögzítették, hogy a munkavégzés helye Magyarország területe. Ez rögtön csapdahelyzetet teremtett, hiszen ha a munkavállaló köteles mindig Magyarország területén megjelenni, akkor ez gyakorlatilag nem hivatali és üzleti utazás, hanem munkába járásnak minősül. Ezzel viszont a munkavállaló jogai sérülnek a költségelszámolást tekintve, mivel a hivatali, üzleti utazás és a munkába járás között a benzinköltség jelenti számára a különbséget, ami akár számottevő is lehet.

Ha a jogszabály azt mondja, hogy a munkavállaló munkahelyén való megjelenés nem minősülhet hivatali, üzleti utazásnak, akkor a korábbi kilométerenkénti 9 forintos elszámolható költsége helyett január 1-jétől 15 forintot lehet elszámolni adómentesen. Az előadó felhívta a figyelmet arra is: az egyértelműbb elszámolás érdekében érdemes beletenni a munkaszerződésbe, hogy hol van a szokásos munkavégzés helye, mivel bár ez a tétel egy munkavállalóra levetítve kicsi összegnek tűnik, több száz dolgozó esetében már komoly adóhiány keletkezhet. 

Újdonság: a munkahely fogalma

A hibák elkerülése érdekében került bele a törvénybe újdonságként a munkahely fogalma. A munkáltatónak az a telephelye a munkahely, ahol a munkavállaló munkáját szokás szerint végzi. Ilyen telephely hiányában, vagy több ilyen telephely esetén a munkáltató székhelye minősül munkahelynek.  

Saját gépkocsi használata

Tavaly alapvetően az autóiparban merült fel kérdésként, hogy miként lehet a 9 forintos elszámolási küszöböt felemelni. A minisztérium első gondolata az volt, hogy ez nem valósítható meg, mivel a 15 forintra való emelés többletköltséget okozna a cégeknek a gépkocsielszámolásokban. Ennek ellenére már a tavalyi törvénymódosításnál belekerült a jogszabályba, de sok munkáltatónál továbbra is gond lehet ez. Ha ugyanis a munkáltató minden munkavállalójának köteles ezt biztosítani, akkor nem mindegy, hogy 9, vagy 15 forintot köteles elszámolni. Megoldásként mutatkozik Horváthné Szabó Beáta szerint, hogy az szja-törvény 25. paragrafusába egyértelműen bekerült a 15 forint, mint adómentesen elszámolható autófenntartási költség. 

 

A változtatás ugyanakkor több más paragrafusra is hatást gyakorol. Ha a munkavállaló a munkáltató érdekében használja a saját autóját, akkor útnyilvántartás, vagy kiküldetési rendelvény alapján számolja el az ezzel kapcsolatos költségeket. A munkáltatók jelentős része a kiküldetési rendelvényt preferálja. Ennek elsődleges oka az előadó szerint, hogy így gyakorlatilag nem is kerülnek az adóhatóság látókörébe, hiszen egy olyan juttatásról van szó, ami igazolás nélkül elszámolható költség. Ha a munkáltató ezen keresztül 15 forintot, plusz az üzemanyagköltséget fizeti ki a munkavállalójának, akkor ez a 08-as adatszolgáltatásban nem is kell lejelenteni, mint költségtérítést. Az útnyilvántartás esetében szintén ez a 15 forint számolható el, de ez a munkavállaló bizonylata, tehát le kell jelenteni, mint munkaviszonnyal kapcsolatos költségtérítést. 

Vannak olyan munkáltatók, amelyeknél a munkába járás költségtérítése óriási összeget jelent. Ezért bekerült a munkába járásról szóló kormányrendeletbe egy változtatás, amely azt szabályozza, hogy a munkába járást kötelező biztosítani, vagy ez egy adható kedvezmény. A Munka Törvénykönyve egyértelmű iránymutatást ad: ennek értelmében a munkáltató köteles a munkavállaló munkába járását biztosítani. Ez történhet úgy, hogy minimum 86 százalékban finanszírozza a busszal, vonattal, vagy repülővel történő bejárást, vagy engedi a saját autó használatát, illetve munkásszállítást is biztosíthat. Ez utóbbi adómentes juttatásnak minősül. Adómentesen elszámolható a munkába járás is, ha ezt 100 százalékban biztosítja a munkáltató számára. Ennek a logikája az, hogy a 86 százalék megtérítése kötelező, de az szja-törvény alapján, ha a munkáltató ki tudja gazdálkodni a 100 százalékot, akkor ez is biztosítható, mivel a törvény magasabb rendű jogszabály. Külön megállapodás nem kell ehhez, de az Mt. szerinti diszkrimináció tilalmát nem szabad megsérteni – hívta fel a figyelmet a Deloitte adóosztályának igazgatója. Érdemes ugyanakkor a munkáltatónak szabályzatot alkotni a munkába járásra annak érdekében, hogy később ne legyen ebből probléma. Az olyan kérdéseket, hogy például a munkáltató kinek engedi meg a saját autó használatát és kinek nem, vagy mi történik akkor, ha négyen közösen használnak egy autót munkába járásra, mind-mind érdemes a szabályzatban rögzíteni. 

Az előadó szerint kétféle munkáltató létezik: aki megengedi a saját autó használatát és elszámolhatja a munkavállaló a munkába járásra a törvény szerinti összeget, illetve aki a sok visszaélés miatt senkinek sem engedélyezi ezt. Sok esetben a 9 forintos elszámolás engedélyezése jóval olcsóbb, mint mondjuk egy buszbérlet biztosítása, de fontos körülmény, hogy ez a kedvezmény nem csak egyes munkavállalóknak jár, hanem a vállalat minden dolgozójának. Ezt a kötelezettséget a szabályzat ügyes megalkotásával tudja kivédeni a munkáltató, úgy, hogy csak azok a munkavállalók kerüljenek be a kedvezményezettek közé, akiket a munkáltató preferál.  

Mi kötelező és mi nem az?

Érdekesség, hogy az szja-törvény szerint 15 forint kilométerenkénti összeg 60 százaléka – azaz pont 9 forint –  az a minimum, amit a munkáltatónak biztosítania kell. Tehát lehet 15 forintot fizetni, de ha egy a kisvállalkozásnak nehézséget okoz ennek kitermelése, akkor dönthet úgy, hogy a 9 forintot fizeti csak ki. 

Nem tiltható meg a kedvezmény a mozgáskorlátozott munkavállalóknak, illetve, ha a munkavállaló lakhelye és a munkavégzés helye között nincs közösségi közlekedés, vagy az csak hosszú várakozással vehető igénybe. Szintén kötelező a minimum 9 forintos költségtérítés annak, aki bölcsődei ellátást igénybe vevő, vagy 10 év alatti köznevelési intézményben tanuló gyermekét szállítja autóval.

Arra nem ad választ a jogszabály, hogy milyen távolságon belül kell lennie a bölcsődének, óvodának, vagy iskolának. A munkáltató jószándékán múlik, hogy ezt hogyan finanszírozza meg munkavállalójának – mondta Horváthné Szabó Beáta.  


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.