Így vezesse a munkaidő-nyilvántartást


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Hogyan kell szabályos munkaidő-nyilvántartást vezetni – ez is kiderül A munka- és pihenőidő szabályai című könyvből, amelyből rövid részletet közlünk.


A munkaidő-nyilvántartás szabályszerű vezetése a munkáltató kötelezettsége, ezért felelősséggel tartozik azért, hogy a nyilvántartás tényszerű, valós és teljes körű adatokat tartalmazzon. Nem kell nyilvántartani annak a munkavállalónak a munkavégzési idejét, aki a munkaideje beosztását vagy felhasználását maga jogosult meghatározni (vezető állású, kötetlen munkarendű munkavállaló).

A törvény elég szűkszavúan határozza meg a munkaidő-nyilvántartás tartalmát és formáját. A munkaidő-nyilvántartás vezetésével kapcsolatos bírósági ítélkezési gyakorlat meglehetősen szigorú, a hatósági elvárások pedig nem egységesek, területenként eltérő képet mutatnak.

A munkáltató által vezetett nyilvántartásnak meg kell felelnie a teljesség, az ellenőrizhetőség, a naprakészség és a hitelesség elveinek, valamint a munkavégzési helyén történő fellelhetőség követelményének.

A munkaidő-beosztás azt tartalmazza, hogy a munkavállalónak mely napon, milyen időponttól meddig kell dolgoznia. Ezért nem elegendő naponta csupán a munkával eltöltött időt feltüntetni, hanem a munkavégzés kezdetét és befejező időpontját is vezetni kell. Ez arra az esetre is igaz, ha a munkarend állandó, mert a konkrét műszakbeosztásnak például a műszakpótlékra való jogosultság szempontjából jelentősége van. A kizárólag vezénylés (munkaidő-beosztás) szerint előírt napi munkaidőt feltüntető, a munkáltató központjában kitöltött munkaidő-nyilvántartás a munkavállalók tényleges rendes és rendkívüli munkaidejére vonatkozó szabályok betartásának ellenőrizhetőségére vonatkozó követelménynek nem felel meg (LB Mfv. II. 10.638/2006/3.).

A nyilvántartást úgy kell vezetni, hogy abból a törvényben előírtak megtartására egyértelmű következtetést lehessen levonni. A nyilvántartás vezetése során a beosztáshoz képest végrehajtott változtatásokat, példának okáért a munkavállaló kéré¬sének megfelelő műszakcserét, az engedélyezett távollét megállapodáson alapuló ledolgozását megfelelően dokumentálni kell [BH2013. 226.].
A hitelesség azt jelenti, hogy az abban foglalt adatok valóság¬nak való megfelelőségét a munkáltató és a munkavállaló is igazolja. „A jelenléti ív az, amelyre a dolgozó beírja a munkahelyre történő érkezésének és távozásának pontos időpontját, és azt a munkahelyi vezető leigazolja, vagy a jelenléti ívet a munkahelyi vezető tölti ki, de azt a dolgozó aláírásával igazolja” (Salgótarjáni Munkaügyi Bíróság 2M. 1144/2005/20.). Ebben a jogalkalmazási gyakorlatban idézhet elő változást a 2012. évi Mt. szabálya. Az új rendelkezés szerint a munkaidő-nyilvántartás az írásban közölt munkaidő-beosztás hónap végén történő igazolásával és a változás naprakész feltüntetésével is vezethető [Mt. 134. § (3) bek.].

Munkajogi kiskönyvtár 4. rész: A munka- és pihenőidő szabályai

A munkaidő és pihenőidő szabályozási köréhez tartozó alapvető előírások ismertetésére szorítkozunk úgy, hogy példával, beosztásmintával illusztráljuk a szabály alkalmazását. A munkaidő és a pihenőidő rendelkezéseinek gyakorlati alkalmazása a munkaügyi hatóság kiemelt ellenőrzési területe, ezért helyenként külön kiemeltük szempontjait.

Bővebb információk és megrendelés

A nyilvántartás kötelezettsége a munkáltatót a törvény alapján terheli, eredménye a munkáltató magánokirata. A teljesített munkaidő vezetése részben vagy egészben a munkavállalónak átengedhető. Ez utóbbi esetben, ha a munkavállaló által vezetett adatokat a munkáltató elfogadja, aláírásával hitelesíti, lényegében az adatokat valósnak fogadja el, aláírásával elismeri a saját nyilvántartásának és a bérszámfejtés, valamint a bérfizetés alapjának. Az időadatokat a munkáltató maga is vezetheti, sőt lényegében a kötelezettségből fakadóan ez a főszabály. A teljesített munkavégzés tartama – a fent idézett előírás értelmében – a közölt beosztáson is feltüntethető. A törvényszöveg szerint a munkaidő-beosztás a változáskövető vezetésével és a „hónap végén történő igazolásával” a beosztás elnyeri a nyilvántartás jogi minőségét, ezzel az „aktussal” terv adatok helyett tény adattartalmat rögzít. Kérdésként merülhet fel, hogy mit jelent a hónap végén történő igazolás. Ez a hitelesség jegyében a munkavállaló aláírásaként értelmezhető. Nem kívánjuk a munkaidő-nyilvántartás vezetésének technikai rejtelmeit tovább boncolgatni, mindenesetre az Mt. 134. § (3) bekezdéséből álláspontunk szerint a jelenléti ívnek a dolgozó által minden munkanap aláírt változata nehezebben vezethető le.

A naprakészség elve a munkaidő-beosztáson található terv időadatok naponta történő jóváhagyását, illetve az attól való eltérés napi rögzítését követeli meg. Példának okáért az egyik ügyben a munkáltató azzal érvelt, hogy a meglehetősen nagy üzleti forgalom mellett nem volt lehetősége a nyilvántartás vezetésére, de azt utólag pótolta. A bíróság úgy ítélte meg, hogy az elmaradt nyilvántartás későbbi pótlása a mulasztás miatti felelősség alól nem mentesíthet, tekintettel arra, hogy a jogszabály rendelkezéséből az következik, hogy a munkaidő-nyilvántartásra a munkavégzéssel egyidejűleg kell, hogy sor kerüljön (Fővárosi Munkaügyi Bíróság 23. M. 1088/2006/3.).

Részlet A munka- és pihenőidő szabályai című könyvből.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.