Kérdés: szövetkezeti tag személygépkocsi-használata


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Hogyan számolható el az utazási költség és mi a szabály bérelt, vagy más tulajdonában lévó autó esetében?


Kérdés:

Egy szövetkezeti tag saját tulajdonú (a tag tulajdonában lévő) személygépkocsit használ szövetkezeti feladatok, tevékenység végzése érdekében. Ennek kapcsán az alábbi kérdések merültek fel:

  • megfelelő-e, ha szabályosan vezetett kiküldetési rendelvény alapján számolja el utazási költségeit, s ez alapján fizetik ki számára az gépkocsi használati díjat, mely alapján a 9 Ft / km költségtérítést is megkapja? Jól értelmezzük, hogy ez nem képez a magánszemély számára adófizetési kötelezettséget (pl.: szja,) illetve nem jelenik meg a szövetkezet részére a cégautó adó költsége?
  • mi van akkor, ha nem a szövetkezeti tag tulajdonában áll a gépjármű, hanem az a tag valamely rokonáé? ( Pl.: szülő, nagyszülő)
  • helyes-e akkor is az eljárás, ha a magánszemély, hivatalosan bérel autót (pl.: autó szalontól)?

Válasz:

Közelítsünk a problémakörhöz a munka törvénykönyvével kezdve. A munka törvénykönyvéről szóló, 2012. évi I. tv. 51. § (2) bek.-e az alábbiak szerint rendelkezik a munkavállaló költségtérítéséről:

  • 51. § (2) A munkáltató köteles a munkavállalónak azt a költségét megtéríteni, amely a munkaviszony teljesítésével indokoltan merült fel.

Fogadjuk el, hogy ebben a kérdésben jelzett jogviszonyban a szövetkezet a kifizető (munkáltató), mely részére a szövetkezeti tag munkát végez. Ehhez a munkavégzéshez a tag esetenként a saját tulajdonú személygépkocsiját használja, miáltal költségei keletkeznek. A szövetkezetnek, mint munkáltató érdekében végzett tevékenység költségeit meg kell fizetni, meg kell téríteni.

 

A költségek felmerülésének bizonyító erejű dokumentuma lehet a kiküldetési rendelvény, melyet a hatályos jogszabályok elfogadnak. A kiküldetési rendelvényen sorolható fel a munkavégzéshez szükséges utazás költségei, melynek jellemző tételei az úti cél paraméterei, az útiköltség (vonatjegy ára, buszjegy ára, üzemanyag ár) és az esetlegesen felmerülő, ún. dologi kiadások (szállás díja, napidíj, stb.). Az üzemanyag költségen felül, a saját tulajdonú gépkocsi hivatali célú használatára tekintettel ún. amortizációs költségtényezőt jelent a kilométerenkénti 9,- Ft térítés. Ezeket a költségeket, mivel a munkaadó érdekében végzett tevékenységről van szó, a munkaadónak (a szövetkezetnek) meg kell térítenie, a munkát végző tagnak. A kifizetés mentes a személyi jövedelemadó hatálya alól, illetőleg a vonatkozó törvény kiveszi a magánszemély bevételei közül. Mivel a költségtérítés nem minősül a magánszemély bevételének, ezért nem része a személyi jövedelemadó alapjának [személyi jövedelemadóról szóló, 1995. évi CXVII. tv. 7. § (1) bek. g) pont.; 25. § (2) bek. b.) pont] sem.

A vonatkozó jogszabályok csak a saját tulajdonú személygépkocsi (legfeljebb a munkavállaló feleségének nevén lévő szgk.) estében engedélyezi a fent részletezett elszámolást, tehát a bérelt személygépkocsi sem vehető figyelembe e vonatkozásban, a költségek elszámolása során.

ATovábbi kérdéseket és válaszokat itt talál. 


Kapcsolódó cikkek

2024. május 28.

Távmunka és költségtérítése szabályai 2024-ben

A munkáltató alapvető kötelezettsége, hogy a munkavállalók részére a munkaviszony teljesítésével összefüggésben felmerült költségeket megtérítsék. Ez az állítás a távmunkában dolgozók esetében is igaz, a hatályos jogszabályi környezet pedig adómentes juttatási lehetőséget is biztosít az ilyen munkavállalók számára.

2024. május 27.

Felforgatja a munkaerőpiacot a mesterséges intelligencia

A mesterséges intelligencia (MI) által érintett ágazatokban ugrásszerűen nőtt a termelékenység, az MI-t használó állások egyre nagyobb számban jelennek meg és akár 25%-os bérprémiumot kínálnak – derül ki a PwC Global AI Jobs Barometer felméréséből, mely 15 ország több mint félmilliárd álláshirdetését elemezte.