Kiszervezés vagy munkaerő-kölcsönzés?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egyes feladatok kiszervezésére számos okból sor kerülhet (szervezeti átalakítás, specializáció, vagy kapacitás-hiány stb.). Az alábbiakban a kiszervezett tevékenységet ellátó vállalkozó és a feladatot kiszervező megrendelő közötti irányítási-utasítási kapcsolatot vizsgáljuk, elsősorban munkajogi szempontból, eltekintve attól az előkérdéstől, hogy a kiszervezés egyébként járt-e munkáltatói jogutódlással vagy sem, elsősorban arra koncentrálva, hogy hol húzható meg a határ a kiszervezés és a (tiltott) munkaerő-kölcsönzés között.


Kiszervezés és kölcsönzés

A kiszervezés egy-egy jól körülhatárolható feladat, tevékenység vállalaton kívüli megszervezését jelenti. Tételezzük fel, hogy a kiszervező munkáltatót sújtó munkaerő-hiány miatt egy termékcsoportot nem tud saját munkavállalóival legyártani, és két alternatíva közül kell választania:

  • munkaerő-kölcsönzés vagy

  • kiszervezés.

Mindkét alternatívának megvannak a maga előnyei és hátrányai (munkaerő-kölcsönzés esetén például nagyobb a munkáltatói kontroll, de „házon belül” kell megoldani a munkaszervezést, és kezelni a felelősségi kérdéseket, míg kiszervezés esetén ugyan kevésbé direkt az irányítás, de a „felelősség” is kiszervezhető, továbbhárítható), amelyek alapján a munkáltató egyik vagy másik megoldás mellett dönthet.

A kiszervezéssel a kiszervező munkáltató (megrendelő) által megjelölt termékcsoportot egy vállalkozó gyártja a továbbiakban. Tekintettel arra, hogy egy vállalkozási tevékenységről van szó, azt a vállalkozó alapvetően önállóan végzi, saját munkavállalóival (esetleg alvállalkozóival), anélkül, hogy közvetlen munkautasításokat a megrendelő jogosult lenne adni számára.

Természetesen a megrendelő meghatározhatja az elvégzendő feladatokat, határidőt adhat, utasíthatja a vállalkozót, hogy mit gyártson (például „x” darab terméket kell „y” határidőre előállítani, „z” termék gyártását fel kell függeszteni stb.), de ezen túl utasításadási joga nincsen. Nem kerülhet például sor arra, hogy a megrendelő műszakvezetője döntse el, hogy a vállalkozó egyes munkavállalói milyen feladatot végezzenek, nem oszthatja be munkaidejüket. A megrendelő ugyan meghatározhatja, hogy a vállalkozó saját tevékenységét hozza összhangba a megrendelő tevékenységével és ugyanolyan rendszerben dolgozzon (ha ebben a felek megállapodnak), de nincsen beleszólása abba, hogy a vállalkozó egyes munkavállalói mikor és milyen munkaidő-beosztásban dolgozzak, vagy adott időpontban személy szerint ki dolgozzon. Amennyiben a megrendelő ilyen mértékű közvetlen ellenőrzést gyakorol, a tevékenységet egy esetleges ellenőrzés munkaerő-kölcsönzéssé minősítheti át, aminek adózási jogkövetkezményei is lehetnek.

Az utasításadási jog korlátozottságához ugyanakkor a vállalkozó fokozott felelőssége is kapcsolódik, hiszen közvetlenül felel az által előállított termékek minőségéért. Amennyiben például a vállalkozó által gyártott termékek minőségellenőrzését a megrendelő végzi, úgy a hibás termékek miatt a megrendelő közvetlenül felléphet a vállalkozóval szemben (kijavítás, újragyártás, szerződés megfelelő rendelkezése esetén kötbér stb.), sőt akár arra is van lehetősége, hogy a harmadik személyekkel szembeni helytállási kötelezettségéből eredő kárát, ha az a vállalkozó hibájából ered, a szerződésszegés szabályai szerint érvényesítse a vállalkozóval szemben. Így például, a hibás termék leszállítása miatt a megrendelőnek kötbért kell fizetnie, úgy azt a kötbért – amennyiben a vállalkozóval fennálló szerződése ezt nem zárja ki – a vállalkozóval szemben maga is érvényesítheti.

Ezzel szemben, munkaerő-kölcsönzés során az előállított hibás termék miatti felelősség – a felek erre irányuló kifejezett megállapodása hiányában – a kölcsönbeadóra nem hárítható át.

Az utasításadás és felelősség kérdéséhez szorosan kapcsolódik a tevékenység elvégzésének ellenőrzése is. A munkaerő-kölcsönzés és kiszervezés közötti különbséget ebben az esetben is a közvetlen és közvetett utasításadási és irányítási jogon keresztül lehet elsősorban megkülönböztetni.

Míg munkaerő-kölcsönzés során a megrendelő saját munkavállalóihoz hasonlóan ellenőrizheti a kölcsönzött munkavállalók tevékenységét, addig egy kiszervezett feladat ellátása során az ellenőrzés kérdése lényegesen bonyolultabb lehet.

Ugyan a polgári jog szabályai tételesen kimondják, hogy a megrendelő a vállalkozó tevékenységét és a felhasznált anyagokat bármikor ellenőrizheti, de ez nem jelenti azt, hogy a nem megfelelőnek talált tevékenységbe a munkaerő-kölcsönzéshez hasonló rugalmassággal be is avatkozhat. Tételezzük fel, hogy a vállalkozó ellenőrzése során a megrendelő azt tapasztalja, hogy azért nem megfelelő a termékek minősége, mert a végmegmunkálást végző műszakban dolgozó munkavállalókat nem ellenőrzi megfelelően a vezetőjük és így egyes munkafolyamatok kimaradnak.

Ezt természetesen a megrendelő jogosult jelezni, sőt, akár kérheti a műszakvezető leváltását is, de a konkrét döntés meghozatalába közvetlen beleszólása nincsen. A vállalkozó maga dönti el, hogy a hibás tevékenység miatt kivel szemben és milyen szankciót alkalmaz, egyáltalán alkalmaz-e szankciót vagy más megoldást választ.

A kiszervezésről szóló döntés során figyelemmel kell lenni arra, hogy amennyiben a vállalkozási tevékenységet a megrendelő telephelyén kell elvégezni, adott esetben a megrendelő által biztosított eszközökkel, akkor ennek feltételeit a felek megfelelően biztosítsák és arról szerződésükben is célszerű rendelkezniük.

A vállalkozási tevékenység végzésével a vállalkozónak – ideiglenese vagy tartósan – telephelye keletkezik a megrendelő telephelyén, amely mind cégjogi, mind adójogi (például helyi iparűzési adó) oldalról kötelezettségekkel jár. Ezzel szemben a munkaerő-kölcsönzés a kölcsönvevő telephelyén soha nem keletkezik telephelye a kölcsönbeadó vállalkozásnak.

A megrendelő eszközeinek használatáról, külön tekintettel a használat ellenértékére, és az eszközökben bekövetkező károkért való felelősségre, a feleknek célszerű szerződésben tételesen rendelkezniük, hiszen adott esetben a vállalkozási tevékenység ellenértékének többszörösét elérő értékű szerszámokkal, eszközökkel kell a vállalkozónak dolgoznia.

Ami kiszervezés során nem kérdés

Amennyiben a munkáltató a kiszervezés mellett dönt a munkaerő-kölcsönzéssel szemben, biztosan nem merül fel kérdésként az egyenlő bér elve. Míg munkaerő-kölcsönzés során az egyenlő értékű munkát végző munkavállalók között a munkabérben (és béren kívüli juttatásokban) nem lehet különbséget tenni amiatt, hogy az egyik munkavállaló saját állományú a másik pedig kölcsönzött, addig kiszervezés során ezzel a kérdéssel a megrendelőnek nem kell foglalkoznia. A vállalkozó által fizetett munkabér ugyanis irreleváns a felek közötti jogviszony szempontjából addig, amíg azt a vállalkozási díjból jogszerűen, közterhekkel a vállalkozó ki tudja gazdálkodni. Azaz, akár az is előfordulhat, hogy a vállalkozó munkavállalói magasabb munkabért kapnak, mint a megrendelő saját, azonos vagy hasonló feladatot ellátó munkavállalói.

Ugyancsak nem merül fel kérdésként, hogy a kiszervezett tevékenységet végző munkavállalók számára a megrendelő bármilyen béren kívüli juttatást közvetlenül nyújt-e, hiszen arra – legalábbis a személyi jövedelemadóról szóló törvényben szereplő kedvező adózás mellett – nem jogosult, sőt a vállalkozó munkavállalói bármilyen juttatást csak a vállalkozó előzetes engedélyével fogadhatnak el munkaviszonyukkal összefüggésben a megrendelőtől (vagy más, harmadik személytől).

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.