Közös döntés az üzemi tanáccsal


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az üzemi tanács jogköre elsősorban tájékozódási, véleményezési jogosultságokra korlátozódik. Bizonyos esetekben azonban a munkáltató és az üzemi tanács csak közösen, egyetértésben dönthet. E körbe egyaránt tartoznak a felek kapcsolatrendszerét és az egyes munkavállaló egyéni munkaviszonyát érintő kérdések is.


Az üzemi tanács alapvető feladata, hogy lehetővé tegye a munkavállalók részvételét a munkáltató döntési folyamataiban. Ezt elsősorban tájékozódást, a tervezett intézkedések véleményezését, illetve konzultáció kezdeményezését biztosító jogosultságok teszik lehetővé. Szűk körben pedig az üzemi tanács együttdöntési jogot gyakorol: ilyenkor a munkáltató érvényes döntést csak az üzemi tanács beleegyezésével hozhat.

A Munka Törvénykönyve szerint az üzemi tanács a jóléti célú pénzeszközök felhasználása tekintetében rendelkezik együttdöntési joggal. A jóléti jelleget a pénzeszköz célja alapján lehet megállapítani, ám minden munkáltatónál külön kell vizsgálni, hogy mi minden tartozhat ebbe a körbe. Például, jóléti célú pénzeszköznek minősülhet a munkáltatói segélyezési alap, vagy a munkahelyi kulturális vagy sport rendezvények támogatásával összefüggő elkülönült pénzalap.

A „klasszikus” együttdöntési jog mellett azonban több olyan további kérdés van, amelyben az üzemi tanács és a munkáltató csak közösen dönthet. Ide tartozik az üzemi tanács választásával és működésével kapcsolatos költségek mértéke, amelyeket a munkáltatónak kötelező biztosítania. Az üzemi tanács nem jogi személy, nincs önálló vagyona, ezért a létrehozásának és működésének költségeit a munkáltató fedezi. Ám ennek összegét a jogszabály nem határozza meg, az a felek megállapodására bízott kérdés. A szabályosan létrehozott üzemi tanács igénye, hogy költségeit a munkáltató térítse meg, tehát nem vitatható, ám a jogosultság mértéke a felek alkujától függ.

 

Ha az együttdöntési jog gyakorlásáról, vagy a megtérítendő költségek mértékéről a felek között nincs egyetértés, a vitában döntőbíró igénybevétele kötelező. Mivel nem jogvitáról van szó, ezekben a kérdésekben munkaügyi bíróság nem dönthet. A törvény nem szabja meg, hogy milyen eljárásban kell kiválasztani az eljáró döntőbírót, sem az egyéb eljárási szabályokat. A jogszabályból csak annyi derül ki, hogy a felek megállapodásának hiányában a döntőbírót a felek jelöltjei közül sorsolással kell kiválasztani. A döntőbíró döntése a felekre kötelező. Ezért ilyenkor a közös döntés körül kialakult vita rendezésének pontos módja is a felek megállapodását igényli.

Kifejezetten a felek megegyezése szükséges az üzemi megállapodás elfogadásához is. Ez a dokumentum elsősorban a munkáltató és az üzemi tanács kapcsolatrendszerét, együttműködésük módját szabályozza. Ennek egyrészt a törvényben szabályozatlanul hagyott kérdések tisztázása kapcsán van jelentősége (pl. pontosan milyen szabályokkal kezdeményezhetnek a felek egymással konzultációt). Másrészt, és ez a fontosabb, az üzemi megállapodás számos ponton eltérhet az üzemi tanácsra vonatkozó törvényi szabályoktól. Így például az üzemi tanács tagjait és elnökét megillető munkaidő-kedvezmény vagy az elnököt megillető munkajogi védelem kérdései szabadon rendezhetőek. Kifejezetten az üzemi megállapodásban rendezendő kérdés, hogy üzemi tanács a tevékenységével kapcsolatos tájékoztatást milyen módon teheti közzé a munkahelyen. E jog konkrét megvalósulási formáit, gyakoriságát, eszközeit a törvény ugyanis nem határozza meg, arról az üzemi megállapodásban kell rendelkezni.

Ráadásul az üzemi megállapodásnak lehet az egyéni munkaviszonyt érintő része is. Ennek előfeltétele, hogy a munkáltató ne tartozzon általa kötött kollektív szerződés hatálya alá, illetve a munkáltatónál ne legyen kollektív szerződés megkötésére jogosult szakszervezet. Ebben az esetben az üzemi megállapodás a munkaviszonyból származó, vagy az ezzel kapcsolatos jogot vagy kötelezettséget is szabályozhat. Ez alól csupán egyetlen kivétel van, a munkabérre tartozó kérdések. Így az üzemi megállapodás lehetőségével az üzemi tanács hasonlóan fontos jogkört élvez, mint a kollektív szerződés kötésére jogosult szakszervezet, hiszen – ahogy a kollektív szerződés – főszabály szerint az üzemi megállapodás eltérhet a Munka Törvénykönyve II. és III. részében foglalt szabályoktól (akár a munkavállaló hátrányára is).

Végül, a törvény az üzemi tanács elnökét és az üzemi megbízottat munkajogi védelemben részesíti. Ez azt jelenti, hogy a védett személlyel szembeni felmondáshoz, illetve a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatáshoz szükséges az üzemi tanács (üzemi megbízott esetén a munkavállalók közössége) előzetes beleegyezése. Így az üzemi tanács elnökével szembeni említett intézkedéseket a munkáltató érvényesen csak az üzemi tanács jóváhagyásával teheti meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

Álláskeresés nyáron? – Itt az idő a nézelődésre!

Bár nem ebben az időszakban a legszélesebb a kínálat a munkáltatói oldalon és lassul a kiválasztás folyamata is, de jellemzően nem húzzák le a rolót a vállalkozások. Igenis van esély álláskeresőként, bár szükség van egy kicsit több türelemre.

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.