Május végéig élnek a vezetési és pihenőidők könnyített szabályai Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A kormány biztosítja a megfelelő feltételeket ahhoz, hogy az áruellátás a koronavírus-járvány idején is folyamatos legyen, a magyar emberek mindent meg tudjanak vásárolni, amire szükségük van – mondta Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára.

A közlemény szerint a politikus kifejtette: ehhez kulcsfontosságú, hogy a kormány a lehető legkedvezőbb körülményeket biztosítsa a fuvarozók a munkájához, persze az egészségügyi-biztonsági előírások szem előtt tartásával. „Ezért is döntöttünk úgy, hogy könnyítünk a vezetési- és pihenőidők szabályain” – tette hozzá.

Mint mondta, Magyarország az intézkedés végrehajtása előtt hivatalos bejelentést tett az Európai Bizottságnak arról, hogy más tagállamokhoz hasonlóan 2020. május 31-ig meghosszabbítja a vezetési és pihenőidő szabályokra alkalmazott átmeneti kivételeket. A csökkentett heti pihenőidő alkalmazása esetén a munkáltatóknak be kell tartaniuk a vonatkozó kompenzációs szabályokat.

Az Európai Bizottságnak márciusban küldött tagállami értesítés alapján a teherautó- és buszsofőrök számára előírt megnövelt maximális vezetési- és csökkentett minimális pihenőidők április 19-éig voltak érvényben. Magyarország a bizottsági útmutatásnak megfelelően ismét a testülethez fordult annak érdekében, hogy a felmentéseket az uniós rendelkezések sérelme nélkül az ezt követő időszakra meghosszabbíthassa.

A pozitív visszajelzés alapján a 2020. április 20. és május 31. közötti időszakban a napi vezetési idő 9 óráról 11 órára, a heti vezetési idő 56 óráról 60 órára, a kétheti vezetési idő 90 óráról 105 órára, a 45 perces szünet kötelező kivételének gyakorisága 4,5 óráról 5,5 órára emelkedik, ezzel egyidejűleg a napi pihenőidő 11 óráról 9 órára csökken. A járművezető két lehetőség közül választhat: a rendszeres heti pihenőidők helyett csökkentett heti pihenőidőt alkalmazhat, ebben az esetben a csökkentést kompenzálni kell az arányos pihenővel, vagy a heti pihenőidőt a megelőző heti pihenőidő végétől számított nem hat, hanem hét 24 órás időszak után kell megkezdenie. A tagállamok átmeneti mentességi kérelmeit az Európai Bizottság honlapján közzéteszi.

Az általában érvényes előírások betartását a határokon jellemző torlódások miatt kialakult várakozások súlyosan megnehezítik, sok esetben ellehetetlenítik. Járványügyi szempontból is fontos, hogy a hazánkon nemzetközi forgalomban áthaladó tehergépjárművek mielőbb elhagyhassák az ország területét.

A közúti fuvarozást érintő uniós szabályozás nemcsak most, a járvány idején fontos kérdés, hanem a gazdaság újraindítása során is meghatározó lesz – mondta Schanda Tamás. Hozzátette, éppen ezért tartja aggasztónak a magyar kormány azt az irányt, amelyet Brüsszel képvisel ebben a témában egy új szabályozásról folyó tárgyaláson. „Meggyőződésünk, hogy a mostani javaslat ellentétes az uniós alapértékekkel és minden józan megfontolással. Jelentős többletköltségekkel és adminisztratív terhekkel sújtanák az ágazat vállalatait, amivel munkahelyeket veszélyeztetnének, és rombolnák az európai versenyképességet. A kormány küzd a fuvarozó vállalatok és dolgozóik érdekeiért, és amennyiben szükségessé válik, az Európai Bírósághoz fordul az ügyben” – szögezte le az ITM államtitkára.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Elkezdődött a visszaszámlálás, időben el kell kezdeni a felkészülést a bérszakadék megszüntetésére

Európai uniós szabályozás és gazdasági érdekek is indokolják, hogy a munkáltatók törekedjenek a nemek közötti bérkülönbségek felszámolására. Sok még a nyitott kérdés a szabályozás 2026-os hazai bevezetéséig, de a bérek átláthatóságára irányuló lépéseket már most el kell kezdeni, hiszen a munkáltatók számára így is csupán bő egy év áll rendelkezésre. Várhatóan komoly kihívást jelent majd a megfelelő, jogi és HR ismeretekkel egyaránt rendelkező szakember megtalálása, aki képes lesz menedzselni a vállalkozásoknál a bérszakadék megszűnéséhez vezető folyamatot, beleértve természetesen a dolgozói oldalon felmerülő kérdéseket, feszültségeket.

2024. május 9.

Kizárólag megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató üzem Dabason a Prohuman cégcsoportnál

Jelentős tartalékot jelenthet a magyar munkaerőpiacon a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása. Ezért is nyitott a Prohuman cégcsoport Dabason kizárólag fogyatékosággal élőket foglalkoztató csomagolóüzemet, ahol már 55 kolléga végez értékteremtő munkát. Magyarország piacvezető HR szolgáltatója így immár irodái mellett öt telephelyen és egy call centerben dolgozik megváltozott képességű dolgozókkal országszerte.

2024. május 8.

Mindent felforgat a mesterséges intelligencia, de a hazai vállalkozók még a kanyarban sincsenek

A vezetői képzések aranykorukat élik, mind a fejlett piacokon, mind globálisan rekordnövekedést mutatva, a következő évtizedben duplázva a szektor bevételét. A BetterManager kutatása alapján minden vezetői képzésre költött dollár hétszeresen térül meg a cégnek, míg egy másik kutatás egy éven belüli 4,1-szeres megtérülést mutatott ki, tehát jelentős megtérülésű versenyképességi faktor a cégvezetők folyamatos tanulása.