Mennyiben is állapodtunk meg?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mi a teendő, ha a munkavállaló állítása szerint magasabb bérben állapodtak meg a munkáltatóval, mint amennyit végül is megkapott? A pontos elszámolás nem csak a hosszú barátságnak, de a tartós munkaviszonynak is alapfeltétele.


Első hallásra furcsának tűnhet, hogy a felek egy olyan alapkérdést nem tisztáznak világosan, írásban, mint a munkabér mértéke. A gyakorlatban ez mégis számos esetben előfordulhat. Például, a munkaszerződés vagy annak a béremelést tartalmazó módosítása csak szóban köttetik meg, a munkavállaló sem vitatja az írásbeli forma hiányát – az első bérfizetésig. De ilyen eset lehet az is, amikor a munkavállaló szóban értesítést kap arról, hogy munkája elismeréséül jutalomban részesül, ám annak átutalása már elmarad. Hasonló a helyzet akkor is, amikor a munkavállaló valamilyen külön juttatásért vállal el valamely átmeneti többletfeladatot, vagy helyettesítést, ám ez később a bérlapján már nem látszik. Nem ritkán még születik is dokumentum a fentiekről, ám az csak tervezet stádiumban, vagy a munkáltató részéről aláírás nélkül marad.

A felsorolt esetek közös vonása, hogy a munkavállaló csak igen nehezen tudja bizonyítani a többlet járandóság iránti igényét. Ha az alkura négyszemközt került sor a munkáltatói jogkör gyakorlójával, aki történetesen másképp emlékszik, akkor gyakorlatilag lehetetlen. Ezért a legjobb a hasonló eseteket megelőzni, és legalább elektronikus dokumentumban rögzíteni a megállapodás feltételeit. Az alapbért mindig kötelező az írásos munkaszerződésben rögzíteni, ha ez maradna el, azért a munkaügyi hatóság bírságot szabhat ki a munkáltatóval szemben.

Egyébként az is szabálytalan, de jóval kisebb súlyú jogsértés, ha a felek a munkaszerződést formálisan nem módosítják fizetésemelésnél, ám a munkáltató minden hónapban következetesen a magasabb összeget utalja. Ilyenkor ugyanis a formailag hibás megállapodás a felek közös akaratából teljesül, a bér mértéke nem vitatott, ám a hatósági szankciót elkerülendő érdemes az írásos munkaszerződést összhangba hozni a valósággal.

Az is fontos tanács, hogy ha a bér mértékét érintő nézeteltérés van, azt a munkavállaló haladéktalanul tisztázza a munkáltatóval. Minél hosszabb idő telik el anélkül, hogy a munkavállaló formálisan vitatná az összeget, annál valószínűtlenebb, hogy igényének érvényt tud szerezni. Elvileg ugyan a munkabér iránti igények elévülési ideje három év. Ám a Munka Törvénykönyve szerint a jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése során a jóhiszeműség és a tisztesség elvének megfelelően kell eljárni, továbbá kölcsönösen együtt kell működni, és nem lehet olyan magatartást tanúsítani, amely a másik fél jogát, jogos érdekét sérti.

Az idézett általános magatartási követelményekkel nem egyeztethető össze, ha a munkavállaló hosszabb ideig nem jelzi a munkáltatónak, hogy vitatja a bér mértékét és nem kísérli meg tisztázni az eltérés okát. Erre már csak azért is rendszeresen lehetősége van, mert a törvény szerint a munkavállalónak a munkabérről minden hónapban tizedikéig részletes írásos elszámolást kell kapnia, amelyből a munkavállaló az elszámolás helyességét, a levonások jogcímét és összegét ellenőrizni tudja. Ha a munkavállaló a bérkifizetésről szóló munkáltatói tájékoztatókat és adónyilatkozatokat aláírja, jogfenntartással nem él, utóbb a munkáltató joggal tekintheti úgy, hogy az esetleg szóban kötött, magasabb juttatásról szóló megállapodás sosem lépett életbe, és ez a munkavállaló akaratának is megfelelt.

Ha a munkáltató a munkabért csak a munkavállaló kifogása után, késedelmesen fizeti ki, a késedelembe esés időpontjától kezdődően a késedelemmel érintett naptári félév első napján érvényes jegybanki alapkamattal – idegen pénznemben meghatározott pénztartozás esetén az adott pénznemre a kibocsátó jegybank által meghatározott alapkamattal, ennek hiányában a pénzpiaci kamattal – megegyező mértékű késedelmi kamatot köteles fizetni.

A munkavállaló az elmaradt munkabér iránti igényt munkaügyi bíróság előtt érvényesítheti. Emellett a munkaügyi hatóság ellenőrzési hatásköre is kiterjed a munkabér elszámolására és kifizetésére vonatkozó szabályok megtartására. A kifizetési határidőre vonatkozó rendelkezések megsértése esetén munkaügyi bírság kiszabása kötelező. Ezért a munkabérrel kapcsolatos vitáknál a munkáltatónak érdemes tekintettel lenni arra, hogy ha a munkavállaló igénye alaposnak bizonyul, akkor a késedelmes bérfizetés miatt a fentiek szerinti kamatfizetésre köteles, és hatósági bírságra is számíthat. 

Első hallásra furcsának tűnhet, hogy a felek egy olyan alapkérdést nem tisztáznak világosan, írásban, mint a munkabér mértéke. A gyakorlatban ez mégis számos esetben előfordulhat. Például, a munkaszerződés vagy annak a béremelést tartalmazó módosítása csak szóban köttetik meg, a munkavállaló sem vitatja az írásbeli forma hiányát – az első bérfizetésig. De ilyen eset lehet az is, amikor a munkavállaló szóban értesítést kap arról, hogy munkája elismeréséül jutalomban részesül, ám annak átutalása már elmarad. Hasonló a helyzet akkor is, amikor a munkavállaló valamilyen külön juttatásért vállal el valamely átmeneti többletfeladatot, vagy helyettesítést, ám ez később a bérlapján már nem látszik. Nem ritkán még születik is dokumentum a fentiekről, ám az csak tervezet stádiumban, vagy a munkáltató részéről aláírás nélkül marad.

A felsorolt esetek közös vonása, hogy a munkavállaló csak igen nehezen tudja bizonyítani a többlet járandóság iránti igényét. Ha az alkura négyszemközt került sor a munkáltatói jogkör gyakorlójával, aki történetesen másképp emlékszik, akkor gyakorlatilag lehetetlen. Ezért a legjobb a hasonló eseteket megelőzni, és legalább elektronikus dokumentumban rögzíteni a megállapodás feltételeit. Az alapbért mindig kötelező az írásos munkaszerződésben rögzíteni, ha ez maradna el, azért a munkaügyi hatóság bírságot szabhat ki a munkáltatóval szemben.

Egyébként az is szabálytalan, de jóval kisebb súlyú jogsértés, ha a felek a munkaszerződést formálisan nem módosítják fizetésemelésnél, ám a munkáltató minden hónapban következetesen a magasabb összeget utalja. Ilyenkor ugyanis a formailag hibás megállapodás a felek közös akaratából teljesül, a bér mértéke nem vitatott, ám a hatósági szankciót elkerülendő érdemes az írásos munkaszerződést összhangba hozni a valósággal.

 

Az is fontos tanács, hogy ha a bér mértékét érintő nézeteltérés van, azt a munkavállaló haladéktalanul tisztázza a munkáltatóval. Minél hosszabb idő telik el anélkül, hogy a munkavállaló formálisan vitatná az összeget, annál valószínűtlenebb, hogy igényének érvényt tud szerezni. Elvileg ugyan a munkabér iránti igények elévülési ideje három év. Ám a Munka Törvénykönyve szerint a jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése során a jóhiszeműség és a tisztesség elvének megfelelően kell eljárni, továbbá kölcsönösen együtt kell működni, és nem lehet olyan magatartást tanúsítani, amely a másik fél jogát, jogos érdekét sérti.

Az idézett általános magatartási követelményekkel nem egyeztethető össze, ha a munkavállaló hosszabb ideig nem jelzi a munkáltatónak, hogy vitatja a bér mértékét és nem kísérli meg tisztázni az eltérés okát. Erre már csak azért is rendszeresen lehetősége van, mert a törvény szerint a munkavállalónak a munkabérről minden hónapban tizedikéig részletes írásos elszámolást kell kapnia, amelyből a munkavállaló az elszámolás helyességét, a levonások jogcímét és összegét ellenőrizni tudja. Ha a munkavállaló a bérkifizetésről szóló munkáltatói tájékoztatókat és adónyilatkozatokat aláírja, jogfenntartással nem él, utóbb a munkáltató joggal tekintheti úgy, hogy az esetleg szóban kötött, magasabb juttatásról szóló megállapodás sosem lépett életbe, és ez a munkavállaló akaratának is megfelelt.

Ha a munkáltató a munkabért csak a munkavállaló kifogása után, késedelmesen fizeti ki, a késedelembe esés időpontjától kezdődően a késedelemmel érintett naptári félév első napján érvényes jegybanki alapkamattal – idegen pénznemben meghatározott pénztartozás esetén az adott pénznemre a kibocsátó jegybank által meghatározott alapkamattal, ennek hiányában a pénzpiaci kamattal – megegyező mértékű késedelmi kamatot köteles fizetni.

A munkavállaló az elmaradt munkabér iránti igényt munkaügyi bíróság előtt érvényesítheti. Emellett a munkaügyi hatóság ellenőrzési hatásköre is kiterjed a munkabér elszámolására és kifizetésére vonatkozó szabályok megtartására. A kifizetési határidőre vonatkozó rendelkezések megsértése esetén munkaügyi bírság kiszabása kötelező. Ezért a munkabérrel kapcsolatos vitáknál a munkáltatónak érdemes tekintettel lenni arra, hogy ha a munkavállaló igénye alaposnak bizonyul, akkor a késedelmes bérfizetés miatt a fentiek szerinti kamatfizetésre köteles, és hatósági bírságra is számíthat. 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

Álláskeresés nyáron? – Itt az idő a nézelődésre!

Bár nem ebben az időszakban a legszélesebb a kínálat a munkáltatói oldalon és lassul a kiválasztás folyamata is, de jellemzően nem húzzák le a rolót a vállalkozások. Igenis van esély álláskeresőként, bár szükség van egy kicsit több türelemre.

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.